collapse

Auteur Topic: Je Eigen Babs  (gelezen 36443 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kirriemirrie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1909
  • Geslacht: Vrouw
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #25 Gepost op: 17 november 2012, 20:55:49 »
Wauw mirthe, jou eerste ceremonie is echt mijn ultieme droom! Heb je dat gewoon in Nederland gedaan??

Nina25

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 223
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #26 Gepost op: 18 november 2012, 09:04:25 »
Dat is inderdaad super mooi mirthe! Allebei! Pfff kan niet wachten totdat het mijn dag is! Haha. En kirremirrie klopt het dat ik ergens heb gezien dat je een 1001 nacht thema hebt? Want dat hebben wij ook!

kirriemirrie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1909
  • Geslacht: Vrouw
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #27 Gepost op: 18 november 2012, 15:43:24 »
@bruid2014, ja dat was inderdaad wel de bedoeling ja, puur om onze achtergronden samen te voegen. We hebben nu het thema laten varen, omdat daar echt te veel bij komt kijken, vaak meer dan bij een locatie kan. Wel voor ik bepaalde dingen door. Het is terug te zien in de uitnodigingen, we zullen pakistaans snoep presenteren tijdens de bruiloft, 1 of 2 tradities doorvoeren en wat oosterse tintjes. Als ik zou kunnen had ik het alsnog tot in de puntjes doorgevoerd, blijft een fantastisch thema waar je heel veel mee kan!

Mirthe

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #28 Gepost op: 18 november 2012, 16:31:34 »
Dankjewel voor de lieve reacties. De eerste was in de tuin van zijn ouderlijk huis in Israel. Een boom planten is denk ik wel een beetje beperkt tot je eigen tuin :D We gaan ook nog een boom planten in mijn ouderlijk huis in Nederland. Die boom symboliseerde voor ons dat we niet zullen vergeten dat we allebei geworteld zijn in de plek, cultuur en familie waar we vandaag komen maar ook allebei groeien door onze relatie. Het glas breken is iets joods maar wij zeiden daarbij (in plaats van de joodse uitspraak): dat ons huwelijk zo lang mag duren als dat het duurt om het glas weer heel te maken (dus voor altijd). En de wijn ceremonie (allebei uit hetzelfde glas drinken) stond symbool voor dat wijn complex is en lang duurt om te maken en het eindresultaat afhankelijk is van alle invloeden van buitenaf zoals onze persoonlijkheden ook complex zijn etc. en dat we vanaf die dag alles zullen delen en zullen genieten van elkaars complexheid.

We hebben beide keren wel bij iedere symbolische handeling tekst en uitleg gegeven. Letterlijk op papier en verteld, we hadden ook het meeste op papier omdat we een drie-talig publiek hadden die niet allemaal Engels konden.

Nina25

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 223
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #29 Gepost op: 18 november 2012, 17:29:23 »
@ Kirriemirrie
Bij ons is het idd ook vanwege de cultuur. Mijn verloofde is van Iran. Er zullen ook voornamelijk gasten komen van zijn kant. Maar ik vind het ook gewoon een heel mooi en warm thema!

@ Mirthe
Wow! Nu ik de diepere betekenis weet vind ik het nog mooier! Vooral wat je verteld over de boom. Mooi bedacht.

kirriemirrie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1909
  • Geslacht: Vrouw
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #30 Gepost op: 18 november 2012, 19:39:40 »
Wow Mirthe, mooi hoor! Er zijn een aantal dingen die wij ook willen doen ik wil in elk geval de dames van mijn kant van de fam. mijn AS op de dag van de bruiloft de melk laten brengen, dat staat voor de zorg en voeding die hij altijd zal ontvangen als mijn man en ik wil ook heeeeeeel graag iets doen met het zand, dus een boom oid planten maar goed, we gaan nog wel verhuizen dus tja, of dat nou zo handig is. Misschien een klein boompje planten die uiteindelijk naar buiten kan maar eerst binnen kan blijven staan tot ie gegroeid is...eens aan mijn vader vragen of zo'n plantje bestaat. Wel heeeel mooi om je ceremonie zo persoonlijk mogelijk te maken!

En bruid2014, als je vriend uit Iran komt hebben jullie dan geen traditionele bruiloft?

Nina25

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 223
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #31 Gepost op: 19 november 2012, 13:01:20 »
We hebben niet echt een traditionele bruiloft. We vullen het gewoon helemaal zelf in.we kiezen de aspecten eruit de we leuk vinden en verder niets. Zijn familie is niet gelovig wat maakt dat dit makkelijk kan.

MenS

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #32 Gepost op: 19 november 2012, 14:15:49 »
Wij gaan op vrijdag de 13e (september) trouwen in Arnhem. Mijn tante die in drachten woont is van beroep babs en dus reeds beëdigd. De ceremonie in arnhem kost €399,- dit is inclusief de babs van de gemeente. Als ik geen gebruik wil maken van de "gemeente babs" en het mijn tante wil laten doen kost dit €275,- extra. Ik vind dit erg raar omdat ik de gemeente eigenlijk alleen maar werk uit handen neem en mijn tante wettelijk gezien bevoegd is om een huwelijk te voltrekken. Ik en mijn tante vinden het erg jammer omdat de ceremonie extra persoonlijk had kunnen worden maar deze kosten vallen helaas toch echt buiten het reeds te veel opgerekte budget. Als er iemand nog tips heeft over hoe ik de gemeente toch kan over halen dit toetestaan hoor ik het graag :)

Crista

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #33 Gepost op: 19 november 2012, 19:29:13 »
Raar inderdaad dat je er zoveel voor moet betalen. Op zich extra kosten is niet zo gek aangezien er nog wel administratieve handelingen gedaan moeten worden voordat je tante een huwelijk in een andere gemeente mag voltrekken. Maar vind het bedrag erg hoog.

Ik vrees dat je er niks aan kan dien als het in hun legesverordening staat ( daar zullen ze naar verwijzen als je evt bezwaar maakt).

Wij hebben ook een eigen Babs die in een andere gemeente werkzaam is maar wij hebben dan kennelijk de mazzel dat onze trouwgemeente (Breda) geen extra kosten rekent.

Nina25

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 223
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #34 Gepost op: 19 november 2012, 20:01:43 »
Wat raar dat het zoveel verschilt per gemeente hé! Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om gratis bij de gemeente te trouwen en erna een onofficiële ceremonie te houden zodat we het geheel naar onze wensen kunnen doen en ons niet aan de eisen van de gemeente moeten houden. Misschien een idee ook voor jou?

MenS

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #35 Gepost op: 20 november 2012, 09:47:17 »
Wij hebben ook een eigen Babs die in een andere gemeente werkzaam is maar wij hebben dan kennelijk de mazzel dat onze trouwgemeente (Breda) geen extra kosten rekent.

@Crista, heb jij dit ook op papier zodat ik dat eventueel aan mijn gemeente kan voorleggen?

Crista

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #36 Gepost op: 20 november 2012, 15:36:28 »
Wij hebben ook een eigen Babs die in een andere gemeente werkzaam is maar wij hebben dan kennelijk de mazzel dat onze trouwgemeente (Breda) geen extra kosten rekent.

@Crista, heb jij dit ook op papier zodat ik dat eventueel aan mijn gemeente kan voorleggen?

Op de website staat dit:

Éénmalige benoemingen

Naast de vaste babsen kan een huwelijk ook worden voltrokken door iemand die speciaal voor uw huwelijk wordt benoemd. In de meeste gevallen betreft dit een familielid of kennis. Voorwaarde is dat die persoon in een andere gemeente al als ambtenaar van de burgerlijke stand is benoemd en dus ook is beëdigd door de rechtbank. Wilt u hier gebruik van maken dan kunt u een verzoek indienen door het formulier van onze website te downloaden, in te vullen en op te sturen naar de gemeente. Uw verzoek moet uiterlijk 6 weken voor de huwelijksdatum ingestuurd worden.


Staat verder niks bij qua kosten. Het hele verhaaltje plus kosten van gemeente staat hier :

http://www.breda.nl/product/huwelijk#product-kosten

Heb ook het aanvraagformulier bekeken ( staat boven aan bovenstaande pagina/url) en daar staat ook niks op qua kosten. Alleen als je een locatie wil aanwijzen als trouwlocatie moet je extra betalen.

Wij hebben bij de ondertrouw al betaald en hebben alleen de gewone trouwleges ( 400 euro)  betaald. Na een week kregen we al bevestiging dat de gemeente onze trouwambtenaar officieel voor 1 dag als babs heeft benoemd.

Werk zelf op burgerzaken bij een andere gemeente en die hanteren wel kosten:

Ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

Kosten voor benoeming van een ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag zijn € 51,75.

Maar nog steeds niet zo'n belachelijk hoog bedrag als bij jullie. Snap niet hoe ze op zo'n bedrag komen.

MenS

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #37 Gepost op: 29 november 2012, 09:31:09 »
O help!! Vannacht een nachtmerrie gehad over onze huwelijksceremonie, iedere keer ging het mis en dan probeerden we het weer overnieuw: poging 1 babs was haar tekst vergeten, 2, allebei een pyjama aan ipv onze mooie bruidskleren, 3, staan we in eens in onze voortuin ipv in het stadhuis, 4 buiten een fanfare en het jawoord was niet te horen,5 ringen vergeten, enzo verder. Voor mn gevoel heeft deze droom de hele nacht geduurd.

Tam1987

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 487
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #38 Gepost op: 29 november 2012, 09:41:30 »
Oh dat zijn echt verschrikkelijke dromen MenS, ik vermoed dat ik daar naarmate de bruiloft nadert ook wel last van zal gaan krijgen...

Wat een leuke verhalen van wat mensen doen! Wij hebben ook onze eigen BABS, een goede vriendin van mijn moeder die ontzettend leuk kan praten en zelf ook BABS is in een andere gemeente. Zij vindt het superleuk om te mogen doen en wij zijn blij dat ze het wil doen. De laatste ceremonies die wij hebben meegemaakt vonden we vrij stijf, bij mijn vriendin moest ze zelfs elke keer op haar blaadje kijken hoe de bruid en haar familie ook alweer heetten, moeilijke namen maar jeetje, zo slordig  :blink:

In onze gemeente moeten we de gewone leges betalen, €333,10. Ondanks dat we onze eigen ambtenaar hebben, want er zal een ambtenaar van de gemeente bij zijn om te controleren of alles goed gaat. Vraag me af of dat overal zo is? En er komt €52 bij voor het benoemen van onze eigen ambtenaar, valt nog mee als ik de bedragen hier zo lees!

We trouwen in een schattig kerkje wat we door de gemeente voor 1 dag als trouwlocatie is aangewezen. Zolang het aan een aantal voorwaarden voldoet (met name bereikbaar zijn voor mensen die slecht ter been zijn) kun je heel veel plaatsen laten benoemen.

MenS

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #39 Gepost op: 29 november 2012, 10:31:06 »
@Tam1987, de prijzen voor jullie leges vallen idd wel mee, in welke gemeente is dat? Ik heb inmiddels een beetje onderzoek gedaan naar het eigen babsen gebeuren. Er zijn steden waar het helemaal niet mag. Er zijn erbij die inderdaad rond de 50 euro vragen, heel redelijk lijkt me. En dan heb je steden zoals bijv Arnhem die 270 euro vragen wat gewoon bijna 3 kwart van je lege bedrag extra is, belachelijk. Helaas valt het juridisch gezien in het zelfde rijtje als de weigerambtenaar, de gemeente mag het naar eigen inzicht bepalen en er is weinig aan te doen.

Tam1987

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 487
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #40 Gepost op: 29 november 2012, 12:15:59 »
Gemeente Den Bosch :) Wel apart dat die prijzen zo enorm kunnen verschillen... Vraag me ook af hoe ze aan die €333,10 zijn gekomen bij ons, dat is ook zo'n gek bedrag :P

Lily Rose

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 214
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #41 Gepost op: 2 december 2012, 19:16:56 »
Inderdaad heel erg leuk om te lezen hoe iedereen het doet!!

Wij gaan gewoon voor de gemeente trouwen met een trouwambtenaar aldaar, hopelijk met niet te veel ongemakkelijkheden ;)

Gisteren zei iemand iets waar ik een beetje van schrok, namelijk dat alle ceremonies in het stadhuis openbaar zouden zijn. Dit zou betekenen dat zomaar iedereen je huwelijksceremonie kan bezoeken? Ik vond dat echt heel erg raar om te horen; ik kan dat bijna niet geloven! Ik zei ook: "Wie doet dat nou?! Ergens ongenodigd naartoe komen?!" En toen vertelde zij dat zij dat wel eens bij een college had gedaan?  :confused: Ik vind dat echt een vreemd verhaal. Weten jullie daar iets van?

Crista

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #42 Gepost op: 2 december 2012, 20:50:55 »
Klopt inderdaad.

Het is een wettelijk bepaald:burgelijk wetboek

Boek 1. Personen- en familierecht
Titel 5. Het huwelijk
Afdeling 4. De voltrekking van het huwelijk

Artikel 63 Een huwelijk wordt in tegenwoordigheid van ten minste twee en ten hoogste vier meerderjarige getuigen in het openbaar in het gemeentehuis voltrokken ten overstaan van de ambtenaar van de burgerlijke stand van:

a. de woonplaats van één der partijen ten tijde van de datum van de akte van huwelijksaangifte, of

b. 's-Gravenhage, in het geval bedoeld in artikel 43, eerste lid, tweede zin, van dit boek, of

c. de bij de huwelijksaangifte aangewezen gemeente.
 

Lees overigens gemeentehuis niet letterlijk. Elke locatie waar je gaat trouwen wordt aangewezen als (tijdelijk) gemeentehuis


je kan daardoor helaas nooit precies weten hoeveel mensen er bij hebt. Ik durf nl bij onze bruiloft al te zeggen dat er mensen bij zullen zijn die wij niet hebben uitgenodigd( familie waar we geen contact meer mee hebben maar weten dat ze nu al overal aan het navragen zijn wanneer en hoe laat we trouwen)
« Laatst bewerkt op: 2 december 2012, 21:04:26 door Crista »

Lily Rose

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 214
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #43 Gepost op: 2 december 2012, 21:11:02 »
Crista, Dank je wel voor het uitzoeken! Wat aardig van je!

Brr... Ik vind dat echt een heel vervelend idee  :unsure:
In mijn idee is het gewoon een intiem moment, zo persoonlijk! Ik vind het dan echt vervelend dat mensen 'zomaar', zonder uitnodiging, erbij kunnen zijn. Vinden jullie dat geen vervelend idee? Ik hoop dat het in de praktijk niet zoveel voor zal komen...

Tam1987

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 487
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #44 Gepost op: 2 december 2012, 22:12:27 »
Klopt idd dat een ceremonie openbaar is. Daar moet een locatie ook aan voldoen: voor iedereen toegankelijk. Ook voor mindervaliden. Want iedereen moet mogen binnenlopen. Wij houden er ook rekening mee dat er meer mensen komen dan de mensen die we als daggasten vragen. Vinden we alleen maar leuk, zetten ook op de kaart voor iedereen dat ze welkom zijn bij de ceremonie, als ze dat maar wel even doorgeven ivm inkoop van drankjes en taart. Hebben ook al een aantal collega's gezegd dat ze wel willen komen kijken, vind het alleen maar leuk! Maar kan me wel voorstellen dat je er niet op zit te wachten als je bang bent voor bezoek van bepaalde mensen die je liever niet ziet.

Crista

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #45 Gepost op: 3 december 2012, 09:50:35 »
Crista, Dank je wel voor het uitzoeken! Wat aardig van je!

Brr... Ik vind dat echt een heel vervelend idee  :unsure:
In mijn idee is het gewoon een intiem moment, zo persoonlijk! Ik vind het dan echt vervelend dat mensen 'zomaar', zonder uitnodiging, erbij kunnen zijn. Vinden jullie dat geen vervelend idee? Ik hoop dat het in de praktijk niet zoveel voor zal komen...

Geen probleem hoor! Had kennis redelijk paraat want werk zelf op burgerzaken. Maar snap dat het een beetje raar kan aanvoelen

MenS

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #46 Gepost op: 3 december 2012, 10:50:48 »
Ook wij vonden dit een onprettig idee, zal toch maar ej psycho ex ineens achterin staan en je zo raar gaan aankijken, of iemand die het lollig lijkt om bezwaar te maken, grommmm! Daarnaast vind ik ook dat get de sfeer van je ceremonie aantast. In onze zaal zijn er veertig zitplaatsen en ik zou het niet waarderen als er mensen achterin tegen de wand geplakt staan. Maar ja het is de wet en er is niets aan te doen. Wij hebben het bovenstaande wel aan onze ceremonie meesters doorgegeven en er staat met opzet op de avondkaart geen info over de dag. ( men zegt dat ik dit gewoon moet loslaten.....)

Lily Rose

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 214
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #47 Gepost op: 3 december 2012, 19:02:31 »
Maar ja het is de wet en er is niets aan te doen.

( men zegt dat ik dit gewoon moet loslaten.....)

Haha, deze twee dingen zegt mijn aanstaande ook. Hij doet er zo makkelijk over naar mijn idee, maar misschien heeft hij (en hebben jullie) wel gelijk. Ik moet me er maar bij neerleggen denk ik. Ik ga nu denk ik niet meer zo snel zomaar zeggen hoe laat de ceremonie precies is tegen mensen  :P Vanmiddag vroeg een collega echt alles over onze plannen. Wel heel erg lief en leuk dat hij zo geïnteresseerd was, maar ik zie het ineens voor me dat al mijn collega's ineens op de stoep staan bij het stadhuis. Dat verandert mijn ideaalbeeld van een intieme ceremonie totaal  :-\

Mirthe

  • Gast
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #48 Gepost op: 3 december 2012, 20:03:33 »
Dat een lokatie voor iedereen toegankelijk moet zijn wordt niet zo nauw genomen hoor. Wij hadden de ceremonie op een varende boot dus was wel lastig geweest voor mensen om daar gewoon binnen te komen lopen, haha. En ik heb nog nooit gehoord dat mensen zonder uitnodiging bij een ceremonie komen opdagen. Het zal vast gebeuren maar niet vaak denk ik.

Luvy

  • Junior
  • **
  • Berichten: 90
Re: Je Eigen Babs
« Reactie #49 Gepost op: 11 december 2012, 09:56:24 »
Wij komen er niet uit dus maar hier overleggen...

Voor ons huwelijk hebben we gekozen om op een mooie locatie voor de wet te trouwen. Echter we willen de ceremonie wel iets meer laten zijn dan een vvv-praatje, ja en een kus.
Lastig om uit te leggen maar we willen een momentje voor hen die bij ons horen en er helaas niet meer zijn. Mijn bijna-man is katholiek en wij willen daarvoor graag een mariamomentje.
Verder is muziek voor ons belangrijk en ook dit willen we graag inpassen.
En dan voldoende tijd en ruimte voor persoonlijke woorden.

Ja en dan komt de twijfel.... Bij onze gemeente zijn er twee trouwambtenaren en die worden bij toerbeurt toegewezen. Je kunt niet van te voren kennis maken, overleggen of eventueel je voorkeur aangeven. Twee weken voor de trouwdatum krijg je te horen wie de gelukkige is en dan kun je komen kennismaken.

Voor ons lijkt dit lastig om er in die korte tijd een persoonlijke tint aan te geven. Hoe zijn jullie ervaringen? Hoe maken jullie van de ceremonie jullie moment?

Of zullen we gaan voor een zelf in te huren Babs? Dan komt het kostenplaatje natuurlijk ook om de hoek kijken... Wie heeft dat aangedurft en kan ons iets vertellen hoe dit is gegaan.

Wij begrijpen dat het natuurlijk onze keuze is maar we willen wel graag een goede keus maken. Alvast bedankt!!!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards