collapse

Auteur Topic: Wie Op Het Forum Was Ook Snel?  (gelezen 15326 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Suusjeuh

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #25 Gepost op: 10 mei 2009, 23:34:25 »
Mijn lief en ik waren net geen 3 maanden samen toen we aan de familie vertelden dat we willen gaan trouwen. Bij 5 maanden hebben we ons echt verloofd en we gaan waarschijnlijk 10 dagen voordat we een jaar samen zijn trouwen!

Dus ja, wij zijn vroeg en snel.

Ik ben 23 en heb een paar nietszeggende vriendjes gehad (niet thuisvoorstellen type's en niet langer als 2, 3 weken ) en Pieter is 21 en heeft een lange relatie van 2.5 jaar gehad, toen zij begon over trouwen was hij binnen no-time bij dr weg! Ik woonde al langere tijd op mezelf ( ca 5 jaar ) maar ben terug naar 't huis van mn ouders gegaan om geen 100km bij hem weg te wonen. Nu woon ik 2 straten verder. De logische keuze was dus dat ik opzoek ging naar een huis hier in de buurt, waarop we eigenlijk gingen praten over samen een huis kopen. Wij weten, ookal zijn we kort bij elkaar, dat wij bij elkaar horen en samen willen zijn. Het is geen dwaze verliefdheid maar echte liefde. We weten dat we aan elkaar alles hebben dat we willen.

Het leuke is dat we eigenlijk steeds heel stug tegen elkaar zeggen "Over een jaar of 5, als we ooit kinders willen" en zojuist liggen we op de bank en zegt hij: Eigenlijk zou ik zo snel mogelijk een kindje willen krijgen, maar misschien is 't handig als we iets langer wachten? En ik denk de hele week al: Shit, nu heb ik een probleem... Nu de trouwplannen serieus zijn, en we net een nieuw neefje gekregen hebben, wil ik serieus heel graag zelf een kleintje... Maar ik durf 't niet tegen hem te zeggen!! Haha, denken we gewoon presies hetzelfde!

Pepper

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #26 Gepost op: 11 mei 2009, 08:41:36 »
[quote name=\'Sylvia en Andre\' post=\'229385\' date=\'10 May 2009, 10:38\']Ik ben wellicht een wat oude lu.... en wellicht (onbewust overigens) van een andere generatie en een fel tegenstander van stelletjes die binnen anderhalf jaar al gaan trouwen. Ik ben ook van mening dat stelletjes die zeggen "het voelde gelijk goed en we wisten dat dit nooit meer over zou gaan" of uitspraken van een dergelijke strekking uit hun nek kletsen, waarmee ik NIET wil zeggen dat dat ook niet zo zou kunnen zijn. (Wij zijn daar zelf een voorbeeld van dus, bij ons voelde het ook meteen goed, maar snel trouwen deed je verstandigerwijs destijd niet zo snel) Maar dergelijke uitspraken worden wel gedaan met enorme vlinders in de buik, gierende hormonen, en het verstand vaak niet bepaald in de hersens op dat moment maar in een ander lichaamsdeel.  

Ik vind het veel wijzer om het rustig aan te doen, eerst lekker genieten van je verliefdheid, dan gaan samenwonen (geloof me, je gaat dan echt dingen van je partner ontdekken waar je over verbaast zult zijn) Als dit allemaal lekker loopt, dan trouwen. En natuurlijk niet zo lang wachten al wij hebben gedaan, dat is wel heel erg extreem.[/quote]

Ik ben het ontzettend met André eens (behalve dat oude lu... gedeelte haha).
Ik snap ook eerlijk gezegd niet het waarom. Waarom moet je binnen een jaar trouwen? Het voelt goed....ok. Mijn relatie voelde ook goed na een jaar, na twee jaar, zelfs na drie jaar. Maar na 3,5 jaar bleek toch dat ik niet met de persoon was met wie ik dacht.
Ja, ik ben sceptisch, maar dat was ik ook voor mijn relatie. Dus hier geen verbitterde vrouw ofzo.

Geef eens een waarom, behalve dat het goed voelt.......

lalalalala

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2232
  • Geslacht: Vrouw
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #27 Gepost op: 11 mei 2009, 08:47:45 »
[quote name=\'Sylvia en Andre\' post=\'229385\' date=\'10 May 2009, 10:38\']Tja wat is snel, Wij kregen verkering toen we allebei 17 waren. We zaten toen nog op school en zijn gaan samenwonen toen we 22 waren. Dat is dus al niet echt supersnel. Maar het wordt nog gekker, we zijn vorig jaar pas getrouwd toen we dus 24 jaar samenwoonden. Tja.....

Ik ben wellicht een wat oude lu.... en wellicht (onbewust overigens) van een andere generatie en een fel tegenstander van stelletjes die binnen anderhalf jaar al gaan trouwen. Ik ben ook van mening dat stelletjes die zeggen "het voelde gelijk goed en we wisten dat dit nooit meer over zou gaan" of uitspraken van een dergelijke strekking uit hun nek kletsen, waarmee ik NIET wil zeggen dat dat ook niet zo zou kunnen zijn. (Wij zijn daar zelf een voorbeeld van dus, bij ons voelde het ook meteen goed, maar snel trouwen deed je verstandigerwijs destijd niet zo snel) Maar dergelijke uitspraken worden wel gedaan met enorme vlinders in de buik, gierende hormonen, en het verstand vaak niet bepaald in de hersens op dat moment maar in een ander lichaamsdeel.  

Ik vind het veel wijzer om het rustig aan te doen, eerst lekker genieten van je verliefdheid, dan gaan samenwonen (geloof me, je gaat dan echt dingen van je partner ontdekken waar je over verbaast zult zijn) Als dit allemaal lekker loopt, dan trouwen. En natuurlijk niet zo lang wachten al wij hebben gedaan, dat is wel heel erg extreem.[/quote]

Helemaal mee eens!!

lune

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #28 Gepost op: 11 mei 2009, 09:31:07 »
[quote name=\'Pepper\' post=\'229497\' date=\'11 May 2009, 08:41\']Ik ben het ontzettend met André eens (behalve dat oude lu... gedeelte haha).
Ik snap ook eerlijk gezegd niet het waarom. Waarom moet je binnen een jaar trouwen? Het voelt goed....ok. Mijn relatie voelde ook goed na een jaar, na twee jaar, zelfs na drie jaar. Maar na 3,5 jaar bleek toch dat ik niet met de persoon was met wie ik dacht.
Ja, ik ben sceptisch, maar dat was ik ook voor mijn relatie. Dus hier geen verbitterde vrouw ofzo.

Geef eens een waarom, behalve dat het goed voelt.......[/quote]


Bovendien, als het niet goed zou voelen.. Waarom zou je dan bij diegene blijven? Ik heb zelf altijd met relaties een goed gevoel gehad, het idee gehad dat dit weleens degene zou zijn met wie ik zou trouwen enz. Dan zou ik dus inmiddels voor de derde keer moeten trouwen  :blink:  
Ik kende mijn as pas 2 maanden toen ik zwanger raakte (ondanks pilgebruik), dus ja, natuurlijk kan het, maar ik ben nog steeds blij dat we niet toen al getrouwd zijn. Bovendien.. je neemt gewoon een risico, je trouwt met iemand die je niet door en door kent, en ik was toch wel van plan het bij 1 keer te houden :wink:

Bouncy

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #29 Gepost op: 11 mei 2009, 09:38:55 »
[quote name=\'Pepper\' post=\'229497\' date=\'11 May 2009, 08:41\'][quote name=\'Sylvia en Andre\' post=\'229385\' date=\'10 May 2009, 10:38\']Ik ben wellicht een wat oude lu.... en wellicht (onbewust overigens) van een andere generatie en een fel tegenstander van stelletjes die binnen anderhalf jaar al gaan trouwen. Ik ben ook van mening dat stelletjes die zeggen "het voelde gelijk goed en we wisten dat dit nooit meer over zou gaan" of uitspraken van een dergelijke strekking uit hun nek kletsen, waarmee ik NIET wil zeggen dat dat ook niet zo zou kunnen zijn. (Wij zijn daar zelf een voorbeeld van dus, bij ons voelde het ook meteen goed, maar snel trouwen deed je verstandigerwijs destijd niet zo snel) Maar dergelijke uitspraken worden wel gedaan met enorme vlinders in de buik, gierende hormonen, en het verstand vaak niet bepaald in de hersens op dat moment maar in een ander lichaamsdeel.  

Ik vind het veel wijzer om het rustig aan te doen, eerst lekker genieten van je verliefdheid, dan gaan samenwonen (geloof me, je gaat dan echt dingen van je partner ontdekken waar je over verbaast zult zijn) Als dit allemaal lekker loopt, dan trouwen. En natuurlijk niet zo lang wachten al wij hebben gedaan, dat is wel heel erg extreem.[/quote]

Ik ben het ontzettend met André eens (behalve dat oude lu... gedeelte haha).
Ik snap ook eerlijk gezegd niet het waarom. Waarom moet je binnen een jaar trouwen? Het voelt goed....ok. Mijn relatie voelde ook goed na een jaar, na twee jaar, zelfs na drie jaar. Maar na 3,5 jaar bleek toch dat ik niet met de persoon was met wie ik dacht.
Ja, ik ben sceptisch, maar dat was ik ook voor mijn relatie. Dus hier geen verbitterde vrouw ofzo.

Geef eens een waarom, behalve dat het goed voelt.......
[/quote]

Hier ben ik het helemaal mee eens... waarom zou je zo snel gaan samenwonen of trouwen. Waarom neem je niet de tijd? Ik heb vaak het gevoel dat mensen aan de buitenwereld willen laten zien dat ze het wel redden samen. Maar ik vind dat een verkeerde reden om te trouwen, je trouwt toch uit liefde.

Wij zijn 8 jaar samen nu we gaan trouwen en waren 5 jaar samen toen we ons huis begonnen te verbouwen.

dedutchess

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #30 Gepost op: 11 mei 2009, 10:51:09 »
¨Geef eens een waarom, behalve dat het goed voelt.¨

Mijn aanstaande (29) en ik (26) zijn erg vroeg verloofd. Waarom? Omdat we elkaar een belofde wilden doen. Een belofde die we niet met onze vorige (langdurige) relaties wilde aangaan. Ik ben het absoluut met iedereen eens. Ik had namelijk nooit gedacht dat ik zo'n besluit zou nemen zo vroeg in een relatie. Toch heb ik het gedaan. Het voelde gelijk al anders. Wij zijn nu wat ouder, hebben levenservaring: hebben beide jaren in het buitenland gewoont, zelfstandig, we hebben een eigen mening en wiste daarom al vroeg in de relatie aan te kunnen geven wat we beide verwachte van een relatie en ons toekomst. Trouwen is niet niks, zelfs een relatie niet. Je moet er hard voor werken. En dan is het belangrijk dat de persoon waar mee je moet samenwerken goed mee te communiceren valt, respect toont, lief is etc. Danny en ik hebben vroeg de belofte gemaakt omdat we onze droom samen willen gaan vervullen. Uit liefde een warm gezinnetje opbouwen. Wij wonen nu ook erg klein. 36m2 en het is de beste test voor een ralatie, lol.
Ik heb het gevoel mijn aanstaande al beter te kennen na een paar maanden dan mijn ex na vier jaar. En ondanks zijn tekorkomingen die iedereen beschikt ga ik er voor en vice versa. Ik zal dan ook op 22 september volmondig ja zeggen. En dit vind ik het allerbelangrijkste.

Ik weet niet of ik de waarom zo heb kunnen beantwoorden......?

hummer_nes

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #31 Gepost op: 11 mei 2009, 11:04:08 »
Ik vind dat iedereen gewoon lekker moet doen, wat hij/zij wil! de een wacht 10 jaar en dan ander 10 maanden, wat maakt het uit?
zelf hebben we eerst 3 jaar samengewoond en zullen volgend jaar 28 mei gaan trouwen, dan zijn we 6 jaar samen. Niemand had zelfs verwacht dat wij zouden gaan trouwen, want ik zei altijd
ik begin niet aan die onzin.. ga liever een grote reis maken van dat geld hihi. en tjah toen mijn AS mij vroeg... zei ik JAA, ik was helemaal om!!
ahja, voor iedereen ligt het anders.

K en P

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #32 Gepost op: 11 mei 2009, 12:32:23 »
Ik vind het zo raar dat mensen zeggen, waarom moet het zo snel, waarom neem je niet de tijd.
Tijd is een relatief begrip.
Als mensen na een jaar klaar zijn voor een belofte voor het leven dan zullen ze daar vast dezelfde redenen voor hebben als mensen die na 5 of 10 jaar gaan trouwen.

En klein wonen is geen grotere test dan groter wonen hoor.
Wij hebben 4 jaar lang op 16 m2 gewoond en dat maakt echt geen verschil met 30 m2 of 100 m2.

Ik ken huwelijken van mensen die maar een half jaar samen waren, maar na 35 jaar nog altijd samen zijn.
Ik ken huwelijken van mensen die al 30 jaar samen zijn eindelijk zijn gaan trouwen, maar die na 2 jaar zijn gaan scheiden.
Het geeft allemaal niks geen garanties.

Ik zou zelf niet trouwen na een jaar, maar als het voor een ander wel goed voelt, wie ben ik dan om te twijfelen of te oordelen?

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #33 Gepost op: 11 mei 2009, 12:55:06 »
Wij waren 6 jaar bij elkaar toen we trouwden. Dat zal denk ik wel een beetje gemiddeld zijn. :wink: Ik vind het een beetje raar dat gevraagd wordt 'geef eens een reden behalve dan dat het goed voelt'. Dat is toch juist de enige reden om te gaan trouwen? Dat het goed voelt? Ik vind het een beetje gek dat je deze gevoelskeuze rationeel moet verantwoorden. Ik zou zelf niet na een jaar getrouwd zijn maar dat zegt niet dat ik vind dat iedereen zes jaar moet wachten. Iedereen moet gewoon zelf beslissen wanneer het moment daar is toch?

Pepper

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #34 Gepost op: 11 mei 2009, 13:09:03 »
Ok, nu gaat het mijns inziens een kant op die niet bedoeld is. Topic starter vraagt om meningen en die worden gegeven. Dus zeggen dat andere mensen niet moeten oordelen valt hier weg. Het is geen oordeel het is een mening, waar dus om gevraagd wordt.

Mijn vraag was inderdaad, geef een reden behalve dat het goed voelt. Mijn relaties voelen altijd in het begin goed, anders ga je toch geen relatie aan? Het is wel de context waar de vraag in gesteld is he? En móet je trouwen omdat het goed voelt? Waarom meteen die verbintenis aangaan? Wat geeft het voor toegvoegde waarde is eigenlijk mijn vraag.

Ik ben ook van mening dat iedereen moet doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Daar ga ik niet over oordelen, maar ik denk er zelf anders over.

Elles

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #35 Gepost op: 11 mei 2009, 13:23:46 »
Met trouwen zijn we opzich niet super snel, maar met andere dingen wel :)

We waren 2 maanden bij elkaar toen ik zwanger was, na een half jaar gingen we samen wonen en we gaan trouwen als we net 3 jaar bij elkaar zijn.

Maaikie82

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #36 Gepost op: 11 mei 2009, 13:37:53 »
Als ik jouw verhaal en achtergrond hoor, dan denk ik dat je best wel een idee hebt wat er allemaal in de wereld speelt en dat je toch een heel bewuste keuze maakt en daarom denk ik dat het dan niet zoveel uitmaakt dat je snel trouwt. Ik was zelf ook snel met veel dingen. ik woonde zo goed als meteen samen (hij woonde aan de andere kant van het land)en na anderhalf jaar zwanger. Na ruim 3 jaar ben ik verloofd en na ruim 5 jaar straks getrouwd. Wij hebben in het begin ook best veel kritiek gehad van zo snel samenwonen, maar het voelde goed en wij hadden beide al langdurige relaties gehad en waren niet meer zo groen als gras. Ik denk dat dat een hoop uitmaakt.
Ik ben zelf wel een groot voorstander van eerst samenwonen en daarna pas trouwen. Uit de omgeving waar mijn vriend vandaan komt is het normaal om eerst te trouwen, maar volgens mij trouw je dan niet altijd om de juiste reden. En ze zijn vaak nog zo jong als ze trouwen (rond de 20), dat je toch vaak ziet dat ze of weer snel zijn gescheiden of in een ongelukkig huwelijk blijven hangen. Maar het kan natuurlijk ook heel goed gaan, mijn eigen ouders zijn daar het voorbeeld van!

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #37 Gepost op: 11 mei 2009, 14:36:19 »
Ik ben zoals gezegd dus ook een voorstander van eerst samenwonen en dan trouwen. Trouwen is een belofte voor het leven, en ik begrijp niet hoe je die belofte kunt geven aan iemand die je nauwelijks kent (en ja, als je elkaar niet dag in dag uit en in allerlei omstandigheden meemaakt vind ik niet dat je elkaar door en door kent. Niet goed genoeg om te beloven dat je je leven met elkaar wilt delen, terwijl je niet eens weet hoe dat voelt).
Ik snap het principe van geen-seks-voor-het-huwelijk ook erg goed, maar het gebeurt vaak dat men dan al op hun 19e of 20e trouwt en dat is niet alleen voor de life-commitment, maar ook (in dat stadium meestal: vooral) om seks te kunnen hebben. Vind ik geen goed motief. Maar das een andere discussie :laugh:

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #38 Gepost op: 11 mei 2009, 15:01:27 »
Ha Pepper, het was niet bedoeld als een aanval ofzo hoor. Ik probeer meer uit te leggen dat trouwen (naar mijn idee) altijd gaat om het gevoel dat erbij hoort. En dat ik dus geen rden zou kunnen bedenken behalve het voelt goed (ook al heb ik wel 6 jaar gewacht :wink:). Tuurlijk mag je je mening geven maar ik zou zelf die vraag niet kunnen beantwoorden met een antwoord dat niet samenhangt met dat gevoel (we willen altijd samen blijven, dit willen we vieren met onze naasten, we willen elkaar die belofte doen, etcetera).

Suusjeuh

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #39 Gepost op: 11 mei 2009, 15:13:19 »
[quote name=\'Pepper\' post=\'229611\' date=\'11 May 2009, 13:09\']... Waarom meteen die verbintenis aangaan? Wat geeft het voor toegvoegde waarde is eigenlijk mijn vraag.[/quote]

Wat heeft het voor toegevoegde waarde? Daar draait het toch in, in je relatie? Voor elkaar kiezen, bij elkaar willen zijn, elkaar trouw zijn en samen oud willen worden? Trouwen heeft JUIST een toegevoegde waarde... Je kiest voor elkaar, je geeft aan dat hij/zij de enige echte voor jou is en dat je niemand anders meer zou willen... Samenwonen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Voor veel mensen is trouwen nogsteeds de enigste manier om voor elkaar te kiezen en samen te kunnen zijn. Je liefde met een huwelijk bezegelen is toch 't mooiste wat er is, of dat nou na een jaar of na 10 jaar is?!

~M*M~

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #40 Gepost op: 11 mei 2009, 15:33:34 »
tuurlijk heeft trouwen een toegevoegde waarde suusjeuh, maar wat heeft het voor toegevoegde waarde zo vroeg in een relatie? je bent elkaar nog zo aan het aftastenen over het algemeen ken je elkaar nog niet door en door. je hebt immers nog geen slechte tijden met elkaar mee gemaakt (over het algemeen kan bij iedereen verschillen) juist het hebben van een slechte tijd samen, overlijden van dierbare en ziekte (in ons geval) heeft os heel sterk en zeker van elkaar gemaakt.
wij hebben elkaar leren kennen toen ik 20 en hij 18 was. ik was in die tijd ziek en hij heeft heel bewust de keuze voor mij gemaakt. we zagen elkaar alleen in de weekenden en de vakanties dit heeft bijna 6 jaar geduurt. ten 1ste omdat we geen huurwoning konden vinden, ten 2de omdat ik eerder niet instaat was om een huishouden op me te nemen.
we wonen nu 2 jaar samen en willen trouwen. 1ste reden, makkelijk met eventuele kinderen/ervenis. 2de reden een leuk feestje. iedereen in onze omgeving weet immers al dat we voor elkaar gekozen hebben. anders was hij al de 1ste week weggeweest.

edit:
ik wil hier ook even reageren op de uitspraak van suusjeuh, dat als je samenwoont dit vrijblijvend doet.
niet echt een handige en aardige uitspraak maar dat terzijde.
ik ben het hier absoluut niet mee eens. hoewel er nog gemeenschappen zijn die er tegen zijn. is samenwonen juist een mooie manier om samen naar elkaar toe te groeien.
ons samenwonen is in zijn geheel niet vrijblijvend, we hebben immers een koophuis samen.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2009, 15:45:35 door ~M*M~ »

_mirjam_

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1823
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #41 Gepost op: 11 mei 2009, 19:45:01 »
[font=\"Lucida Sans Unicode\"][color=\"#8B0000\"]Voor degenen die 'kritisch'  staan tegenover snel trouwen heb ik dan toch een vraagje...
Wanneer 'mag' ( :wink: ) het dan wel, volgens jullie?

Begrijp me goed: ik snap dat jullie het niet op die manier bedoelen, maar dit is wel een vraag waar ik altijd mee bleef zitten bij mensen die ons vroegen waarom alles bij ons zo snel moet. :biggrin: Er moet namelijk niets snel! Alleen gaat het bij ons gewoon zo, maar dat is ons tempo, denk ik. We kennen onszelf (en ja, ook elkaar!) goed genoeg om te weten waar we mee bezig zijn. Ik heb hiervoor zelfs nooit samengewoond, maar met mijn man viel alles op z'n plek.
Hij is de eerste (en waarschijnlijk enige, hahaha) die kan leven met mij zoals ik ben. Ik maak hem zelfs gelukkig door te zijn wie ik ben, met mijn ziekte, gebreken en eigenaardigheden.
Hij maakt mij gelukkig door te zijn wie hij is, met alle bagage en moeilijkheden die daar soms bij horen.

De reden voor mijn vraag is dan ook dit: Ik heb al heel veel relaties zien stuklopen na 5 jaar, of zelfs 7, of 10...! Wanneer kun je dan wel zeggen dat het 'goed genoeg voelt'?[/color][/font]

Trouwring

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #42 Gepost op: 11 mei 2009, 19:48:52 »
[quote name=\'Inx\' post=\'229651\' date=\'11 May 2009, 14:36\']Ik ben zoals gezegd dus ook een voorstander van eerst samenwonen en dan trouwen. Trouwen is een belofte voor het leven, en ik begrijp niet hoe je die belofte kunt geven aan iemand die je nauwelijks kent (en ja, als je elkaar niet dag in dag uit en in allerlei omstandigheden meemaakt vind ik niet dat je elkaar door en door kent. Niet goed genoeg om te beloven dat je je leven met elkaar wilt delen, terwijl je niet eens weet hoe dat voelt).
Ik snap het principe van geen-seks-voor-het-huwelijk ook erg goed, maar het gebeurt vaak dat men dan al op hun 19e of 20e trouwt en dat is niet alleen voor de life-commitment, maar ook (in dat stadium meestal: vooral) om seks te kunnen hebben. Vind ik geen goed motief. Maar das een andere discussie :laugh:[/quote]

Hier ben ik het dus weer helemaal niet mee eens :tongue:

Ik ga trouwen zonder dat ik met mijn vriend samengewoond heb. Dit is vanuit christelijk oogpunt, maar goed, dat is niet de hoofdreden, want wij hebben daar gewoon zelf voor gekozen. En anders denk ik ook niet dat ik met mijn vriend samen zou willen wonen voordat ik met hem zou trouwen. Ik hoef hem niet eerst "op proef" voordat ik zeker weet dat ik voor hem wil gaan, dat weet ik nu al :) En ik ken mijn vriend echt wel beter dan 'nauwelijks', we kennen elkaar tien jaar als vrienden en hebben bijna 6 jaar verkering. En we trouwen ook absoluut niet voor de seks, dat lijkt me ook een verschrikkelijk slechte reden om te gaan trouwen en een hele slechte basis.. Dus ik denk er toch anders over :)

~M*M~

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #43 Gepost op: 11 mei 2009, 20:03:26 »
haha, mirjam, jij mag alles ;D

ik reageerde voornamelijk op suusjeuh,
nog geen 4 seizoenen meegemaakt samen en dan al getrouwd, tja ik vind dat niet knap ik vind dat niet zo slim.
maar goed iedereen zijn eigen leven. misschien leuk om elkaar over 30 jaar weer te spreken om te zien hoe het gaat :wink:

ik ken op een paar na niemand persoonlijk, maar ik ben zelf van mening dat iig een jaar samen en een tijdje samenwonen verstandig is voordat je zo'n beslissing neemt. je bent immers nog verliefd. verliefdheid is blind en als de grootste vlinders verdwenen zijn. kan je mijn inziens beter een beslissing nemen.
ik schrijf de grootste vlinders, ik ben namelijk nog steeds enorm verliefd op mijn vent. nog elke dag.

Citaat
Ik maak hem zelfs gelukkig door te zijn wie ik ben, met mijn ziekte, gebreken en eigenaardigheden.
haha herkenbaar!

_mirjam_

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1823
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #44 Gepost op: 11 mei 2009, 20:08:06 »
[quote name=\'~M*M~\' post=\'229732\' date=\'11 May 2009, 20:03\']haha, mirjam, jij mag alles ;D[/quote]
[font=\"Lucida Sans Unicode\"][color=\"#8B0000\"]Oh, das wel fijn om te weten :wink: Jij zou eens moeten praten met de kritische mensen in onze omgeving, hahaha!
Hoewel, dat zijn er ook niet veel meer; ze zijn inmiddels allemaal al bijgedraaid, gelukkig :)[/color][/font]

Suusjeuh

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #45 Gepost op: 11 mei 2009, 20:22:30 »
[quote name=\'Trouwring\' post=\'229725\' date=\'11 May 2009, 19:48\']Hier ben ik het dus weer helemaal niet mee eens :tongue:

Ik ga trouwen zonder dat ik met mijn vriend samengewoond heb. Dit is vanuit christelijk oogpunt, maar goed, dat is niet de hoofdreden, want wij hebben daar gewoon zelf voor gekozen. En anders denk ik ook niet dat ik met mijn vriend samen zou willen wonen voordat ik met hem zou trouwen. Ik hoef hem niet eerst "op proef" voordat ik zeker weet dat ik voor hem wil gaan, dat weet ik nu al :) En ik ken mijn vriend echt wel beter dan 'nauwelijks', we kennen elkaar tien jaar als vrienden en hebben bijna 6 jaar verkering. En we trouwen ook absoluut niet voor de seks, dat lijkt me ook een verschrikkelijk slechte reden om te gaan trouwen en een hele slechte basis.. Dus ik denk er toch anders over :)[/quote]
Hier hetzelfde, wij zijn ook van mening dat je elkaar kiest en niet eerst samen gaat wonen om te kijken of alles goed gaat ofzo... Vandaar het vrijblijvende, zoals jij het omschrijft als "op proef". Zo denken wij er ook over!

Verder kan je niet oordelen over andermans relatie. Ik dacht ook altijd als mensen na bv 2, 3 jaar gingen trouwen: wat snel! Wij trouwen nu ook snel, en sommige mensen hebben hier hun meningen over. Prima. Maar wij denken hier anders over. Wij trouwen niet voor de sex - dat kan je tenslotte overdag ook. Sterker nog; ś nachts zit het er niet in want mijn vent werkt 5 nachten in de week! Het verbaast mij alleen dat mensen hier op dit forum zo snel hun mening klaar hebben, zonder het verdere verhaal te weten. Ik voel mij ook niet geroepen om alles tot in details te vertellen maar wil alleen even kwijt: Nog geen 4 seizoenen samen meegemaakt, maar elkaar al wel 5 jaar als collega's kennen. Nog geen slechte dingen meegemaakt, maar op de eerste dag dat wij samen waren is al meteen een vriendin van mij overleden... Dus niet te snel oordelen  :tongue:

@ trouwring: Fijn te lezen dat jullie dezelfde mening hebben over samenwonen en trouwen...

mika

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #46 Gepost op: 11 mei 2009, 20:27:24 »
waarom snel trouwen? wat daar een reden voor is? als je van begin af aan helemaal jezelf kan zijn inderdaad. En je daarvoor ook de ruimte krijgt! Hihi wij waren gisteren bezig met een stukje te schrijven voor de babs...en toen we het hadden over waarom ik met hem en hij met mij wilde trouwen kwamen steeds meer van die rare dingen naar boven zoals....jij kan de luchten uit mijn darmen verdragen :-) en...ik accepteer jou tandenknarsen...enne jij ontduikt altijd het afwassen...en jij neemt gelijk de bank in beslag als je thuis komt...en ondanks dat.......hou ik van je :-)

Ik ga tijdens de ceremonie het volgende gedichtje voordragen voor mijn lief. Dat zegt denk ik voldoende.

Mooiste huis
Sipkes de Smit, Ina, 1934  Sluit  


Als je durft te geven
is liefde het
mooiste huis om in te wonen

je moet de ander vertrouwen
vrij laten
niet elkaars bezit willen zijn

het wortelt zich, de liefde aardt

het heeft te maken met de wil
dat de ander het goed heeft

de ander gunnen dat hij geniet

liefde is houden van de ander
zoals hij is en weten
dat ook jij mag zijn zoals je bent
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2009, 20:28:54 door mika »

dedutchess

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #47 Gepost op: 11 mei 2009, 20:44:04 »
Ik wilde graag eventjes zeggen dat ik het niet volledig met je eens ben over een uitspraak die gemaakt is door M&M alhoewel ik wel begrijp waar je heen wilt. Het gaat over deze zin: je bent elkaar nog zo aan het aftastenen over het algemeen ken je elkaar nog niet door en door. je hebt immers nog geen slechte tijden met elkaar mee gemaakt  
Ik snap wat je wilt zeggen dat slechte tijden je bijelkaar kunnen brengen maar dit is natuurlijk niet een garantie dat je huwelijk hierdoor stand houdt. Maar ik weet zeker dat je dat niet bedoelt, toch? Ook kun je als stel natuurlijk niet wachten tot er slechte tijden aanbreken. Ik denk dat het belangrijk is dat er duidelijkheid heerst in je relatie. Dat je open bent. Hoe iemand reageert in 1 situatie wil nog niet zeggen dat je weet hoe die in een ander situatie zal reageren.

Geen relatie heeft natuurlijk garantie.
Iedereen hier hoopt op een goed huwelijk. Wat precies datgene is dat een huwelijk meest zal laten slagen is geheel afhankelijk van de personen in kwestie. Ik vind dat het in elk geval belangrijk is om niet alleen te kiezen vanuit je hart maar ook vanuit je verstand. En dan is een keuze niet altijd verbonden aan tijd.

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #48 Gepost op: 11 mei 2009, 20:48:50 »
[quote name=\'Trouwring\' post=\'229725\' date=\'11 May 2009, 19:48\']Hier ben ik het dus weer helemaal niet mee eens :tongue:

Ik ga trouwen zonder dat ik met mijn vriend samengewoond heb. Dit is vanuit christelijk oogpunt, maar goed, dat is niet de hoofdreden, want wij hebben daar gewoon zelf voor gekozen. En anders denk ik ook niet dat ik met mijn vriend samen zou willen wonen voordat ik met hem zou trouwen. Ik hoef hem niet eerst "op proef" voordat ik zeker weet dat ik voor hem wil gaan, dat weet ik nu al :) En ik ken mijn vriend echt wel beter dan 'nauwelijks', we kennen elkaar tien jaar als vrienden en hebben bijna 6 jaar verkering. En we trouwen ook absoluut niet voor de seks, dat lijkt me ook een verschrikkelijk slechte reden om te gaan trouwen en een hele slechte basis.. Dus ik denk er toch anders over :)[/quote]
Hoi, het was niet de bedoeling je/jullie aan te vallen hoor! Wij zijn zelf ook christelijk, maar God heeft nooit gezegd dat man en vrouw niet mogen samenwonen en/of vrijen voordat ze getrouwd zijn. Ik vind het mooi als je daarvoor kiest, maar dan niet om de reden dat het van het geloof niet zou mogen, maar gewoon omdat je het mooier vindt seks te bewaren voor that special someone...
Ik zeg ook niet dat iedereen dat doet, trouwen "voor de seks" maar in onze omgeving hebben we al meerdere keren argumenten gehoord van "we zien al drie jaar samen en nou, dan wil je weleens wat..." Lijkt mij een slechte reden om te gaan trouwen, en volgens mij streeft "geen seks voor het huwelijk" dan een beetje z'n doel voorbij...
Heel vaak hoor je van mensen die er voor kiezen niet samen te gaan wonen het argument dat "wij die wel samenwonen" dat doen "op proef", en er wordt dan gereageerd zo van "nou, wij hoeven elkaar niet zo nodig eerst uit te testen voor we gaan trouwen". Dat vind ik onzin, en daar word ik (niet tegen jullie hoor, maar in het algemeen) behoorlijk fel van. Ik ken echt helemaal niemand die gaat samenwonen "voor de test". Dat doe je niet. Samenwonen is een serieuze stap, die meestal weloverwogen genomen wordt.
Wel vind ik dat je elkaar pas echt leert kennen zodra je samenwoont. Je zult het nog wel merken (he bah, dat klinkt belerender dan ik bedoel :laugh:) als je eenmaal dag en nacht samen bent.
Je belooft als je gaat trouwen je leven met elkaar te delen "tot de dood ons scheidt" en dat zijn grote woorden, vind ik, als je nog niet weet hoe het is je dagelijks leven met elkaar te delen. Ook al heb je nog zoveel contact, bel en sms je de hele dag, zie je elkaar vaak, zolang je niet elke ochtend naast elkaar wakker wordt, weet je niet hoe iemand is (en dan heb ik het niet over zijn/haar persoonlijkheid, gevoelens, dromen of idealen maar gewoon over dingen als teennagels knippen, ochtendadem, neus optrekken, weet ik het :laugh:)
Het lijkt me wel heel spannend om uit huis te trouwen en dan daarna ook voor het eerst samen te wonen, dat is vast wel speciaal.

Suusjeuh

  • Gast
Wie Op Het Forum Was Ook Snel?
« Reactie #49 Gepost op: 11 mei 2009, 21:02:16 »
Heb hier op  het werk even geen bijbel bij de hand, maar de bijbel stelt toch echt dat sex binnen het huwelijk hoort. Wij vatten dit wat anders op: als je zoveel voelt voor elkaar dat je wil gaan trouwen hoeft je in onze ogen niet perse te wachten, maar het is wel de bedoeling dat je sex hebt met de man waar je mee gaat trouwen en niet "zomaar".

Hier even van wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerkelijk_huw...kelijk_huwelijk
"Sommige christenen willen wachten met seksuele betrekkingen totdat hun relatie met een kerkelijk huwelijk is ingezegend. Dit vindt zijn grondslag in onder andere de volgende bijbelpassage uit de Eerste brief van Paulus aan de Korintiërs hoofdstuk 7, vers 9: Maar als zij zich niet kunnen beheersen, kunnen zij beter trouwen dan door verlangen verteerd te worden. Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden."

Ik moet zeggen dat ik wel blij ben dat wij wel een vakantie samen hebben gehad van ochtend adem, teen nagels knippen en "zet eens een raampje open, je stinkt!" dingen... Want het lijkt me inderdaad wel enorm spannend als je de eerste nacht samen echt hebt na je huwelijk, dan zou ik echt opbranden van de zenuwen!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards