collapse

Auteur Topic: Naam Veranderen  (gelezen 14906 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lionness

  • Gast
Naam Veranderen
« Gepost op: 11 augustus 2009, 17:43:46 »
Hoi meiden,

Ondertussen gelukkig getrouwd, maar wat heb ik een hoop gezeur gehad over mijn achternaam.
Iedereen vind maar dat je als vrouw je naam moet aanpassen.
De top drie van veel gehoorde opmerkingen als ik aan gaf dat ik mijn eigen naam zou houden was:
- Je hoort je naam te veranderen.
- Als je je naam niet veranderd hoef je ook niet te trouwen
- Je bent nooit een echt gezin als jij en je toekomstige kinderen niet hetzelfde heten.

Vooral de mannen waren hier het meest principieel in.

Ik heb mijn gevoel gevolgt en toch mijn naam gehouden en mijn man steunt mij daarin, maar ik vraag mezelf af: ben ik de enige die haar naam gehouden heeft (gaat houden) en hoe reageert jullie omgeving.

lalalalala

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2232
  • Geslacht: Vrouw
Naam Veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2009, 17:47:42 »
Ik neem wel de naam van mijn vriend aan, maar dat is ieder zijn eigen keuze en als jij je eigen naam wilt houden, dan moet je dat ook zeker doen! Ben wel benieuwd naar je beweegredenen!

flower81

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2009, 17:50:00 »
Ook ik hou mijn eigen naam hoor. Dat wij twee voortaan als setje door het leven gaan betekent niet dat ik ineens tot zijn familie/achternaam behoor of andersom. De naam die ik heb heb ik sinds mijn geboorte en is mijn verbinding met mijn familie, ga nu niet ineens wat anders worden.

Maar het viel mij ook al op dat veel mensen het raar vinden, nou ja, jammer voor hun dan he. Moet je die mannen eens vragen of ze het andersom zouden doen: de naam van hun vrouw aannemen. Staan ze je ineens schaapachtig aan te kijken want neeeee, natuurlijk niet. Nou duh, zo voelt dat voor mij dus precies zo.

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Naam Veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2009, 18:08:43 »
Wat een onzin je mag je iegen naam toch gewoon houden, die keuze is er niet voor niks.
Het doet ook niks af aan julie huwelijk.

Ik heb wel de naam van mijn man aangenomen omdat ik dat leuk vind aar als ik dat niet had gewild ook goed.
Mijn moeder heeft 30 jaar geleden ook haar eigen naam aangehouden dus nieuw is het ook niet

Kabouter80

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 395
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Naam Veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2009, 18:28:47 »
Ik hoor juist van best veel mensen dat het ouderwets is en niet geemancipeerd om wel de achternaam van je man aan te nemen.. dus mensen willen gewoon graag iets te zeuren hebben! Doe waar jij je goed bij voelt, is mijn enige advies!

Ik heb trouwens wel de achternaam van mijn man aangenomen, maar dat is dus helemaal niet handig als je artikelen hebt gepubliceerd onder je meisjesnaam..

spin

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #5 Gepost op: 11 augustus 2009, 18:49:17 »
wat ik raar vind, is dat niemand nog gevraagd heeft wat ik ga doen. Het is echt niet vanzelfsprekend dat je naam veranderd.

Ik heb het eigenlijk nooit gewild. Wilde dat mijn man mijn naam over zou nemen. Maar ja, nu heb ik gebroken met mijn familie en neem graag de zijne over (alsin, ben blij de mijne kwijt te kunnen). Ik wil wel 1 naam in de familie, voor mijn eigen gevoel. Want dan ben je echt 1 familie. maar dat is mijn gevoel en ik kan me goed voorstellen dat mensen dat niet hebben.

heb nog wel even gedacht samen een hele nieuwe naam te verzinnen. Maar er was niets voordehandliggends en dus kon ik mn verloofde niet overhalen.

bride-to-be

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #6 Gepost op: 11 augustus 2009, 19:27:53 »
helemaal niet gek hoor! ik hou m'n eigen naam ook, we zijn er alleen nog niet uit of ik alleen mijn naam hou, of dat ik zijn naam aan mijn naam plak en hij mijn naam aan de zijne (alleen als hij mijn naam ook aanneemt wil ik dat doen, ivm het feit dat ik uit een gezin met alleen dochters kom en mijn kinderen ook mijn naam wil geven, vandaar)....

ik vind het eerder raar als iedereen ervan uit gaat dat ik zijn naam aan zou nemen, waarom zou dat 'horen'???  :dry:  Ouderwets vind ik het....

Bruidje2B

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #7 Gepost op: 11 augustus 2009, 19:52:16 »
Ik heb mijn eigen naam gehouden en die van mijn man komt er achter aan. Ik ben trots op mijn familienaam en wil die niet missen. We hebben overigens al 2 kinderen, die de achternaam van mijn man dragen.

nirak

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #8 Gepost op: 11 augustus 2009, 20:23:12 »
[quote name=\'Bruidje2B\' post=\'253916\' date=\'11 August 2009, 19:52\']Ik heb mijn eigen naam gehouden en die van mijn man komt er achter aan. Ik ben trots op mijn familienaam en wil die niet missen. We hebben overigens al 2 kinderen, die de achternaam van mijn man dragen.[/quote]
Ik neem wel de naam aan van mijn as maar mijn schoonzus heeft wel haar eigen naam aan gehouden. Dat moet iedereen lekker voor zichzelf weten!!

joycehl

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #9 Gepost op: 11 augustus 2009, 20:34:28 »
ik hou ook mijn eigen naam, ik ben er trots op en dat wil ik niet veranderen, ik neem zijn naam erachter

Lynnz

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2710
  • Geslacht: Vrouw
Naam Veranderen
« Reactie #10 Gepost op: 11 augustus 2009, 20:41:57 »
Vind het helemaal niet raar hoor, ik ken genoeg meiden die hun eigen naam houden!
Zelf neem ik naam as - eigen naam (wel raar om zelfde achternaam als smoeder te hebben  :huh: .

Estrhalita

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2009, 20:43:19 »
Ik heb gebroken met mijn vader dus ben blij dat ik op deze manier zijn naam kan laten vervallen en neem alleen de naam van mijn aanstaande aan. Zo heten we hier allemaal hetzelfde.

Femke

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #12 Gepost op: 11 augustus 2009, 20:59:46 »
ik heb mn naam ook gehouden, maar als compromis naar mn man toe, die t wel jammer vond, heb ik zijn naam als 2e naam aangenomen. maar ik gebruik hem nooit, moet altijd wel lachen als ik overheids-post krijg, dan staat die naam er officieel bij :wink:

Mirte 25

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #13 Gepost op: 11 augustus 2009, 21:12:37 »
Ik heb gekozen voor eerst mijn eigen naam en daarna die van mijn as. Ik blijf mijzelf en hij is een toevoeging aan mijn leven en op deze manier vind ik dat ik dat aan iedereen laat zien.
Altijd gedacht dat ik zijn naam zou dragen maar puntje bij paaltje :sprint:

Kity

  • Held
  • *****
  • Berichten: 5168
Naam Veranderen
« Reactie #14 Gepost op: 11 augustus 2009, 22:08:51 »
Officieel mag ik de achternaam van mijn man gebruiken, maar ik doe het nooit... alleen als ik post krijg van de belastingdienst, gemeente of pensieonfonds duikt zijn naam op...

Ik kreeg rare reacties als ik mijzelf voorstelde als mezelf en niet als zijn vrouw... ik vind het ook raar als iemand mij mevrouw Wong noemt.. ik zeg dan altijd, zeg maar Law... :tongue: Nu stel ik mezelf ook nog altijd voor met mijn meisjesnaam, mijn emailadres en mijn visitekaartjes ga ik ook niet aanpassen... vind het niet nodig... of ik nu wel of niet zijn naam gebruik, ik ben toch zijn vrouw, de enige echte, je bent echt niet meer of minder getrouwd als je zijn naam wel of niet gebruikt...

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Naam Veranderen
« Reactie #15 Gepost op: 11 augustus 2009, 22:19:39 »
Het lijkt wel alsof "we" het nooit goed kunnen doen, ik heb juist veel commentaar gehad op het feit dat ik wel zijn naam draag. En dan nog wel met mijn eigen achternaam erachter, op mijn werk vonden ze dat maar onzin, dan maar alleen de achternaam van mijn man ( ja hállo, ik bepaal dus zelf dat ik die onhandige dubbele naam wil dragen). Gedoe met nieuwe visitekaartjs enzo. 'ja dat doen we zo niet' 'nou doe het voor mij maar wel'.

Mensen die mij heel lang kennen vinden het soms ouderwets en zeggen dingen als 'ik dacht dat jij zo geëmancipeerd was". Ik vind dat best jammer, want het was voor mij echt een moeilijke keuze waar ik maanden over heb nagedacht. Het is geen halszaak ofzo, maar er wordt toch een beetje flauw over gedaan.

CCBloom

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #16 Gepost op: 11 augustus 2009, 22:26:07 »
wij gaan beiden zijn naam-mijn naam heten... ik vind het kneuterig om uberhaupt een mening te hebben over de keuzes van anderen, ik bedoel, je doet er niemand kwaad mee je eigen naam te houden... :-)

dat derde argument van to slaat trouwens nergens op: mijn zus heeft ook haar eigen naam gehouden en hun kind heeft nu haar achternaam.

en een derde punt: meisjesnaam vind ik ook een kutwoord, ik noem dat originele naam. net alsof je pas een vrouw wordt als je gaat trouwen!!! dus voor mij: nieuwe naam-originele naam en voor hem originele naam-nieuwe naam

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Naam Veranderen
« Reactie #17 Gepost op: 11 augustus 2009, 22:30:12 »
Ik ga wel " zijn naam-mijn naam' heten. Gewoon omdat ik t leuk vind dat mensen aan mn naam kunnen zien dat ik getrouwd ben.

Lekker lastig.. ik ben op stage's altijd " juf voornaam"  geweest.. nu heb ik een baan en heet ik tot 15 oktober "juf eigen achternaam" en daarna "juf vriends achternaam".

Enne.. ik zou ook zat situaties weten dat ik mn eigen naam zou houden! Dus raar? Nee hoor, alleen niet mijn keuze.
« Laatst bewerkt op: 11 augustus 2009, 22:31:02 door Ctje »

mwk

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #18 Gepost op: 11 augustus 2009, 22:49:39 »
Hier nog iemand die haar eigen naam houdt. Ik heb die naam al 32 jaar en dat bevalt prima. Ik denk wel dat ik zijn naam er formeel achter plak, maar die niet dagelijks ga gebruiken. Vind dat Mirte 25 het wel mooi verwoordt: ik zie het als een toevoeging aan mijn leven.

Suusjeuh

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #19 Gepost op: 11 augustus 2009, 22:51:36 »
Ik weet het nog niet... Ik wil heel graag de naam van mn vriend aannemen, maar niet de naam van zijn familie... Klikt dat raar? Ik wil wel bij hem horen, maar niet bij hun... En ik heb niet het idee dat ik zal wennen aan een nieuwe achternaam, ik heb het idee dat ik mijn eigen achternaam op moet geven ofzo... Hoewel ik het bij mn moeder wel volkomen normaal vind, dat zij papa naam-mama naam heet... Maar het zal bij mij zowizo dan zijn naam-mijn naam worden... Ik heb al een paar keer laten vallen "wie weet hou ik mijn eigen naam wel" maar daar komt een hele flauwe reactie op... Ik geloof niet dat ze bij hem thuis doorhebben dat ik het serieus overweeg... Het liefste heb ik dat hij mijn naam aanneemt...

Kyroya

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #20 Gepost op: 12 augustus 2009, 03:57:37 »
Ik hou ook gewoon mijn eigen naam , zie geen reden om dat nu te veranderen.
Na mijn scheiding heb ik echt een jaar nodig gehad eer ik niet mezelf moest corrigeren omdat ik mezelf dan per ongeluk nog weleens voorstelde als mevr ex.
Dus heb het met a.s besproken en die vindt dat ik dat gewoon zelf moet beslissen.
En mocht ik dat in de toekomst wel willen kan ik gewoon dat bij de gemeente alsnog laten veranderen.
Maar iedereen maakt gewoon zijn eigen keuzes hierin.

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Naam Veranderen
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2009, 09:29:33 »
Ik doe het wel, de naam van mijn a.s. aannemen, een gevoelskwestie. Wij hebben al geregistreerd partnerschap en toen koos ik ervoor mijn eigen naam te houden. Maar nu we een kindje hebben vind ik het voor het "familiegevoel" toch wel mooi als we allemaal dezelfde achternaam hebben. Bovendien is zijn achternaam wat algemener dan de mijne, en vind ik het dus ook helemaal niet erg om mijn naam niet meer altijd te hoeven herhalen/corrigeren.

Ik kreeg juist commentaar dat ik het wel ga doen. Nouja, bijna iedereen begrijpt het, maar mijn moeder vindt het belachelijk! "Ouderwets" en zo, en "waarom zou je je naam veranderen, je heet toch gewoon zo?"
Gelukkig was dat een discussie waar ooms en tantes bij zaten en die snapten mijn beweegreden heel goed :)

Kortom, ik doe het wel, maar het is puur een gevoel van mijn kant. Duidelijk maken dat we bij elkaar horen, samen een familie zijn, met dezelfde achternaam :) Ik kan me goed voorstellen dat mensen het niet doen, ik denk dat ik voor bepaalde dingen gewoon m'n eigen naam blijf gebruiken.

Lionness

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2009, 09:31:23 »
Leuk om al die verschillende meningen te horen.

Voor mij voelt het gewoon goed om mijn eigen naam te houden.
Een combinatie van onze achternamen was geen goed idee dus die optie was er niet. Dat mijn man zijn naam wilde houden snap ik ook.
Het opgeven van een naam voelt voor mij een beetje als het opgeven van een periode en identiteit.
Als kind van gescheiden ouders voelt het ook niet als noodzakelijk dat je ouders allebei dezelfde achternaam hebben.
Uiteraard vind ik dat iedereen die zijn of haar naam wel veranderd dat lekker zelf moet weten.

Ratatosk

  • Gast
Naam Veranderen
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2009, 09:39:08 »
Ik ga zijnnaam-mijnnaam heten :biggrin:.
En in het gebruik zal ik alleen zijn naam gebruiken. Gewoon, omdat we dan voor mijn gevoel echt een familie zijn samen.
Anders krijg je zoiets als "Familie Zijnnaam en mevrouw Haarnaam".

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Naam Veranderen
« Reactie #24 Gepost op: 12 augustus 2009, 09:50:00 »
Nou wij zijn nu familie zijn naam mijn naam. Ik ben fan van de mensen die mijn naam ook op de envelop zetten als ze ons samen een kaart oid sturen, vind dat superleuk en knus staan. Beetje lame misschien maar ja. :wink:
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2009, 09:54:21 door Anna Livia »

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards