collapse

Auteur Topic: Dresscode Ja Of Nee?  (gelezen 134789 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eyckie

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #50 Gepost op: 29 april 2010, 15:25:27 »
Wij zullen geen dresscode doen. Het lijkt mij persoonlijk niks om je gasten te verplichten iets aan te trekken waar ze zich misschien helemaal niet prettig bij voelen. Ik vind het al helemaal niks om ze te verplichten iets te huren voor vaak veel geld. In sommige etiquetteboekjes vind je idd het argument van over- of underdressed gasten en het ongemakkelijk voelen, maar zelfs als je geen dresscode aangeeft neem ik aan dat iedereen zelf wel kan bedenken dat je niet in je oude kloffie binnen komt zetten. Kom op, als je een avond gaat stappen doe je toch ook een beetje je best om er mooi uit te zien? En als dat zo is, dan hoeft niemand zich under of overdressed te voelen. Als de gast het mooi en prettig vindt is het goed, denk ik. Als jij je gasten accepteert zoals ze zijn, natuurlijk.

Ik bedoel hier uiteraard niets persoonlijks mee, ik vind alleen zelf andere dingen belangrijk dan de kleding van mijn gasten.
« Laatst bewerkt op: 29 april 2010, 15:26:05 door Eyckie »

Lynnz

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2710
  • Geslacht: Vrouw
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #51 Gepost op: 29 april 2010, 16:45:16 »
Ik heb zelf een keer een bruiloft gehad waar zoiets verplicht was en man en ik raakte best in de stress omdat we ook niet precies wisten wat ermee bedoeld werd (weet niet meer precies wat er op de uitnodiging stond). Toen heb ik gezegd: ik ga mensen nooit tot een dresscode verplichten! Iedereen mag lekker zichzelf zijn :)

jassou

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #52 Gepost op: 29 april 2010, 23:40:54 »
Ik houd eigenlijk wel van een dresscode. Vooral als ik het koppel niet goed ken, kan ik zo precies lezen hoe de anderen gekleed gaan en mij daar op aanpassen, en weet ik met enige zekerheid dat ik niet over- of underdressed ben. Staat er cocktail of tenue de ville? Mooi, dan weet ik dat ik in mijn mooie jurkje of nette broek en jasje niet uit toon ga vallen. Staat er niets? Dan vraag ik het meestal even na, of anders trek ik iets simpelers aan, omdat veel lui in een gewone pantalon of spijkerbroek staan. Als ik dan in een jurk aan kom zetten, staat dat een beetje te, en daar wordt ik enorm onzeker van, haha. Een dresscode betekent in dit geval nog niet dat mensen zich verplicht in iets moeten hijsen wat zij niet prettig vinden. Binnen zo'n code ligt nog voldoende ruimte zodat er bijna altijd wel iets in je kast hangt wat erin past, en waar je je prettig in voelt.

Dresscode op thema vind ik wat anders. Hoewel zelf niet meegemaakt heb ik foto's gezien waarbij iedereen kennelijk gevraagd werd in wit te komen (jaja, met mijn maat 44 staat dat echt niet!) of in piraten of middeleeuws kostuum. Ik zie mijn oma al als deerne in korset :laugh: Alsof het carnaval was.

Abt

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10873
  • Geslacht: Vrouw
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #53 Gepost op: 30 april 2010, 09:09:31 »
Ik zou het zelf nooit doen, en ik verwacht ook niet dat iemand in mijn omgeving het zou doen, maar dat lijkt me juist gewéldig! Oh wat zou ik graag een keer een excuus hebben om mezelf te verkleden :laugh: Jammer dat het tot nu toe nog niet gebeurd is dat iemand in mijn omgeving ook zelfs maar een dresscode had...

jassou

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #54 Gepost op: 30 april 2010, 09:44:11 »
Hey Inx, als je een excuus zoekt, veertig dagen voor pasen kun je helemaal los in ons mooie zuiden..  :wink:

Kittybride

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #55 Gepost op: 30 april 2010, 12:02:21 »
Leuk onderwerp om te lezen en goed om van te voren over na te denken. Het lijkt me duidelijk dat het van beiden kanten wel te beangumenteren is, wel of geen dresscode.
Wat ik zo lees betekent 'dresscode' meestal 'geen-versleten-spijkerbroek-aub' en volgens mij is dat wat veel mensen het liefste op hun kaart zouden zetten, maar wat natuurlijk niet zo tactisch is: 'Jij bent uitgenodigd op onze bruiloft, maar je spijkerbroek niet!' :tongue: (En volgens mij gaat het daarbij altijd om de kleding voor de mannen! Want vrouwen vinden het veel te leuk om zich op te tutten en/of nieuwe kleding te kopen, haha!)
Daarnaast hangt het volgens mij heel erg af van de gast zelf of iemand een 'dresscode' ziet als een handige tip om passend gekleed voor de dag te komen of als een dwang om gekleed te gaan op een manier waar hij/zij zich niet prettig bij voelt. Dat lijkt me een belangrijk punt om in gedachten te houden als je het besluit neemt al dan niet voor een dresscode te kiezen, of je denkt dat de meeste gasten het wel of niet prettig zullen vinden.

bonfire

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #56 Gepost op: 30 april 2010, 17:19:16 »
Wij vragen (via de ceremoniemeesteres) om "feestelijk", dat zie ik overigens heel vaak op uitnodigingen staan. Is wat mij betreft een andere manier van "spijkerbroeken niet wenselijk". Als je een stapje verder wil gaan kan je ook kiezen voor "tenue de ville". Vind ik zelf wel een mooie aangezien je verwacht dat de heren in ieder geval een jasje aan hebben en de dames een rok of jurk.
Bij "cocktail" of "black tie" verplicht je inderdaad mensen te komen in een outfit waarvan je (behalve in bepaalde kringen) zeker weet dat men dat moet huren/kopen met de daarbij komende kosten.
Overigens trek ik zelf meestal wel een rok of jurk aan naar een bruiloft, of een hele nette broek met een mooie top, dat gaat meestal goed. Vriendlief trekt z'n pak aan, met al die bruiloften de laatste jaren was dat de investering wel waard!

Snoepie

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #57 Gepost op: 1 mei 2010, 10:23:55 »
Heerlijk om al die berichtjes te lezen!! Ik begrijp dat veel mensen geen dresscode doen omdat ze de gasten niets willen verplichten.
Wij hebben als dresscode "Icy Blue" maar verplichten onze gasten natuurlijk helemaal niets! We hebben op onze bruiloftsite de dresscode uitgelegd en gevraagd of mensen het leuk zouden vinden om in het ijsblauw te komen... al is het maar een stropdas of zelfs een boxershort!
We hebben er nadrukkelijk bijgezet dat wij hen tot niets verplichten en het natuurlijk het belangrijkste vinden dat ze komen. Het kan ons dan ook echt niet schelen of er mensen in een korte broek komen hoor.... zolang het er maar verzorgd uitziet!

Ijsblauw is dus het thema van de dag en tot nu toe heeft iedereen die op onze uitnodiging gehad heeft enthousiast gereageerd. Wij hebben ook geen heel groot feest, max. 70 personen maar het is leuk om te zien hoe iedereen er mee bezig is!

wij gaan trouwen

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 206
  • Geslacht: Vrouw
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #58 Gepost op: 15 mei 2010, 19:06:29 »
We hebben geen dresscode, maar wel een thema kleur voor de hele bruiloft die overal in terugkomt.
Via de Ceremoniemeester wordt iedereen gvraagd een kleuraccent in zijn/haar kleding te verwerken dmv accesoires of kledingstuk. We gaan er vanuit dat onze gasten zelf wel graag feestelijk gekleed naar een bruiloft gaan...maak me echt niet druk over wat men aan wil doen.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2010, 19:06:50 door wij gaan trouwen »

maart

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #59 Gepost op: 15 mei 2010, 23:30:22 »
Wij hebben wel een dresscode, we houden namelijk een thema feest en hebben de gasten gevraagd om in rock & roll stijl verkleed te komen. Ik was eerst ook een beetje bang dat de gasten daar niet op zouden zitten te wachten en we willen ze niet op kosten jagen. Maar omdat we ook een rock 'n roll band hebben en de zaal zo gaan aankleden leek het ons toch wel erg leuk. Om het wat luchtig te houden hebben we op de uitnodiging gezet; we zouden het leuk vinden als jullie in rock 'n roll stijl verkleed komen". De uitnodigingen zijn een week geleden de deur uit gegaan en ik moet zeggen, iedereen is rete enthousiast! Ze kijken er ontzettend naar uit. een aantal mensen hebben zelfs al iets in de kast hangen en de rest vindt het geen probleem om wat te huren. Toen mijn vader 50 werd (is intussen ook al 15 jaar geleden) gaven we ook een rock 'n roll feest en echt iedereen was verkleed, op mijn oma van 94 na.
Ikzelf ga me niet verkleden, mijn jurk is al een beetje jaren '60. Het zou zonde zijn als ik die jurk 's avonds uit moet doen.
Ik ben toch heel blij dat we hiervoor gekozen hebben, helemaal nu we merken dat de gasten het ook zo leuk vinden.

11-06-2010

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4741
  • Geslacht: Vrouw
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #60 Gepost op: 16 mei 2010, 00:02:15 »
Wij hebben geen dresscode, ik wil niemand ergens toe verplichten.

paula24

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3248
  • Geslacht: Vrouw
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #61 Gepost op: 16 mei 2010, 11:55:31 »
hoi hoi,

wij hebben geen dresscode. wi hebben gewoon casual kleding waain mensen zich pettig voelen,
wi hebben niks met dresscodes,
maar dat is heel persoonlijk vindt ik.

groetjes paula

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #62 Gepost op: 16 mei 2010, 13:07:48 »
Wij hadden geen dresscode maar toch vind ik het wel leuk.
Ik zou niemand willen verplichten maar op de utnodiging bijvoorbeeld: een touch of...., of feestelijk vind ik echt niet gek en breed genoeg om mensen niet op kosten te jagen.
Als je een kleinde bruiloft geeft lijkt het me wel heel gaaf om bijv in gala ofzo te gaan. Daar wil ik best een jurk voor kopen of huren.

m-a-n-d-y

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #63 Gepost op: 16 mei 2010, 15:00:21 »
Wij hebben ook geen dresscode.
Uit ervaring weten we dat iedereen die we uitgenodigd hebben zich toch wel een beetje opdoft voor een feestje.
Iedereen zal er dus netjes bij lopen.
Ik vind het ook leuker als iedereen komt zoals hij/zij is.
Ik wil iemand niet verplichten in een pak te komen als hij zich daar niet prettig bij voelt.
En ook wil ik niemand op kosten jagen, dat ze iets nieuws moeten kopen/juren.

CCBloom

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #64 Gepost op: 19 mei 2010, 10:36:42 »
@maart: als je net zoveel leuke mensen om je heen hebt als wij, dan wordt je bruiloft in rock 'n roll stijl een groot succes!!! Wij hadden als dresscode: Dress your fifties best en echt heel veel mensen hadden uitgepakt! Ik had overdag een witte vintage jurk aan (tea length met petticoat) en 's avonds een zwarte 9ook vintage, zijde, met shelf bust) dus ik was al in stijl... manlief was overdag in jacquet en savonds had ie een fluwelen smoking van D&G aan... (ja ja, hij houdt van kleertjes haha)

son

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #65 Gepost op: 6 januari 2011, 22:15:56 »
Wij hadden als thema ''parelwitte stranden en azuurblauwe zee'' met als dresscode feestelijk gekleed in wit, ecru, turquoise, zeegroen of lichtgrijs. Echt te gek hoe 150 man zich daar aan heeft gehouden! Het is ook echt leuk op alle foto's terug te zien. Ook de cm's waren ons erg dankbaar, die konden precies zien welke gasten bij ons hoorden.
Al met al erg geslaagd dus! :biggrin:

vlinder84

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #66 Gepost op: 7 januari 2011, 15:41:09 »
Op de bruiloft van m'n nichtje stond "dames in jurk, heren in pak." Ikzelf had geen jurk en moest er dus een kopen en mijn toenmalige vriend wilde absoluut niet in pak. Ik vond het ook niet leuk dat ik persé een jurk aanmoest. Ik had meer dan genoeg nette, feestelijke outfits, maar geen jurken. Daarom wilde ik op onze uitnodiging ook geen dresscode zetten die de kleur of type kleding zou verplichten.
Ik ben nu alleen wel bang dat een aantal collega's van mijn as in werkkleding (bij wijze van...) naar het feest komen.. Dat zou ik wel jammer vinden. Op een bruiloft hoor je er toch wel netjes uit te zien vind ik. Stiekum zou ik dan wel iets op de uitnodiging willen zetten van 'feestelijk' of zo maar ik doe het niet, ook omdat mijn as het niet wil.

Fee

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #67 Gepost op: 7 januari 2011, 17:03:40 »
Wij zetten wel een dresscode neer, maar je moet dit soort dingen niet zien als een verplichting, meer als een richtlijn.
Van één van onze gasten weten we ook dat hij in spijkerbroek en polo komt. Hij weigert gewoon iets anders aan te trekken.

Kleding is net zoals met cadeaus: je maakt een cadeaulijst en hoopt dat je gasten je dat cadeau doen. Kopen ze wat anders voor je dan ben je toch net zo blij?

Zo vind ik het ook met kleding. Als mensen op een mooie manier gekleed gaan (en dan geef ik dus aan wat ik mooi vind), vind ik dat echt een cadeautje.

Sel

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 423
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #68 Gepost op: 7 januari 2011, 17:19:40 »
Zelf wil ik alleen graag erop zetten, dat wit voor de bruid is gerserveerd.
Mijn schoonfamilie begrijpt dat namelijk neit zo goed. Toen de neef van mijn as ging trouwen, ging zijn zusje in een cremekleurige dure jurk naar het feest. Ze had net zo goed de bruid zelf kunnen zijn.
Mijn vriendin had er een mooi zinnetje voor gebruikt op haar uitnodiging, die ga ik overnemen :wink:
Verder maakt het me niet al te veel uit..

son

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #69 Gepost op: 7 januari 2011, 19:58:06 »
Bij ons waren er eigenlijk heel veel mensen in wit! Maar ja, daar hadden we natuurlijk ook om gevraagd met ons thema. En als bruid val je echt wel op hoor! No worries  :biggrin:

Sel

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 423
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #70 Gepost op: 7 januari 2011, 22:05:27 »
Hahahaha ja das ook wel zo. Ik wil eigenlijk meer voorkomen dat ze niet in zo'n jurk komen lol.

nummer14

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #71 Gepost op: 7 januari 2011, 22:16:52 »
ik denk dat het bij ons in de vriendengroep niet gewaardeerd zou worden als de mannen in smoking zouden moeten komen. Ik zou graag als thema roze willen hebben, maar zouden mijn vrienden ook niet echt waarderen denk ik.

een vriendin van mij had als thema rood en wit. Wel leuk hoor op alle foto´s, maar toch.. Maar dat vind ik leuker dan perse zeggen dat mensen in smoking of jurk moeten. Sommige mensen dragen nooit een jurk, dus ik heb liever datiedereen zich goed voelt in de kleding die hij zij wil dragen, maar hoop wel dat het netjes is.. maar dat zal vast!

suzel

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #72 Gepost op: 9 januari 2011, 22:39:32 »
Wij doen ook geen dresscode, o.a. om de reden dat we mensen niets op willen leggen en we hebben ook geen thema of iets. Van de daggasten weet ik dat ze waarschijnlijk wel in pak / iets feestelijks komen en de avondgasten denk ik ook wel. Er is een oom die altijd in spijkerbroek loopt, zelfs op bruiloften en begrafenissen (we hadden laastst helaas een begrafenis, vandaar dat ik eraan moest denken). Maar ja ik denk dat áls er een dresscode is dat hij die toch aan zijn laars lapt :-) Het maakt me eerlijk gezegd ook niet heel erg veel uit, zolang de gasten maar komen..

Mijn broertje (de ceremoniemeester) heeft op de website 'casual, op je mooist' neergezet en daarbij een foto van ons in middeleeuwse gevechtskleding (we doen levende geschiedenis), dus ben benieuwd :wink: Op de uitnodigingen zetten we in ieder geval niets over een dresscode.

Diamond

  • Junior
  • **
  • Berichten: 122
  • Geslacht: Vrouw
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #73 Gepost op: 11 januari 2011, 21:57:26 »
Ook hier geen dresscode. Ik vind het al fijn dat alle gasten willen komen, ze zijn er die dag voor ons en ik hoop dat ze het super na hun zin zullen hebben. Maar ik vertrouw er ook wel op dat ze feestelijk gekleed zullen zijn. :biggrin:

Jolanda

  • Gast
Dresscode Ja Of Nee?
« Reactie #74 Gepost op: 12 januari 2011, 10:01:25 »
Wij hebben ook geen dresscode maar gaan op de kaart wel dit zetten: Kleding: feestelijk.
Wij zouden het leuk vinden als jullie een accessoire of kledingstuk aantrekken in de kleur lichtroze en/of zilver(grijs).
(dit vanwege ons kleurenthema).
Zo zijn ze niet verplicht, maar hebben zo wel de keuze.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards