collapse

Auteur Topic: Muziek bij kerkelijk huwelijk  (gelezen 272828 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niebie

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #50 Gepost op: 31 mei 2007, 09:57:34 »
[quote name='Ireen' date='30 May 2007, 16:41' post='119441']
[quote name='Niebie' date='30 May 2007, 16:18' post='119435']
[quote name='Ireen' post='119272' date='29 May 2007, 07:49']

Ik zou zelf wel een paar nummers laten zingen, om eerlijk te zijn lijkt het me best een hele opgave om de hele dienst alleen maar te luisteren. Ik zou bang zijn dat mensen gaan zitten praten door de nummers heen. Zou je niet een band + voorzangers regelen, die kunnen dan voorin de kerk staan en zingen in de microfoon, en dan leren de mensen zo'n lied snel genoeg.
[/quote]



We hebben Catlaaanse gasten, die de taal niet verstaan. We hebben daarom de dominee gevraagd een korte dienst te houden, maximaal 45 minuten. In die 45 minuten wordt er minimaal 1 Catalaans stuk gelezen en 1 Nederlands stuk gelezen. De getuigen zijn aan het woord (mogen ons iets leuks wensen) en we hebben nog de preek en niet te vergeten het jawoord en de inzegening. Drie liedjes leek mij dan ook wel het maximaal haalbare.

Ik vindt het nogal overdreven om hier iets voor in te huren... zo veel is het niet en zo lang duurt het niet. Bovendien... als er weinig mensen zingen, vind ik dat niet leuk, en dat is wel wat er gebeurt met weinig kerkgangers en buitenlandse gasten (die ook niet of nauwelijks in een kerk komen).

Wat ik dan weer wel wil, is een lied nemen van een CD waarop mijn moeder en wat ooms en tantes zongen, toen ze jong waren (toen nog opgenomen als LP). Ze vormden een reli-group en hadden echt leuke nummers. Heb ik ook tegen mijn moeder gezegd en dat vond ze erg leuk. Kunnen we ook nog meezingen, want iedereen kent het!

Stel, we draaien:
- één nummer van die CD die deels door mijn familie is gemaakt en die iedereen in de familie kent,
- het nummer wat ik al ergens heb genoemd in een ander topic (Whenever I say your name, geloof ik, van Sting en Mary J Blige,
- en dan nog een klaasiek stuk

Valt wel mee, toch?
[/quote]

45 minuten is inderdaad helemaal niet lang, nu snap ik het ook beter. Het is inderdaad wat overdreven om voor 3 liedjes nog mensen te regelen. Wel leuk dat jullie in twee talen laten lezen, ik denk dat iedereen zich daardoor betrokken voelt! En wat gaaf dat er zo'n lied is waarop familie van je meezingt, dat maakt het heel persoonlijk! Zo te lezen heb je er al een aardig idee van. Het wordt vast een mooie dienst!

nadkid

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #51 Gepost op: 31 mei 2007, 12:28:01 »
@esther-disney
Ik vind Pachelbel's Canon (of Canon in D) heel mooi voor de entree. Zacht klassiek nummer dat volgens mij vaak op amerikanse bruiloften wordt gespeeld.

Ireen

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #52 Gepost op: 31 mei 2007, 13:52:57 »
Oh!! Dank je wel! Hier ga ik naar luisteren :) Wie weet is het wat.

Lady_Bride

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #53 Gepost op: 8 augustus 2007, 11:28:38 »
ben benieuwd of iemand ervaring heeft met  het inhuren van een gospelkoor voor de ceremonie in de kerk?
het heeft mij altijd heel erg gaaf geleken, en zou het daarom super vinden om dit bij onze bruiloft te doen.

op internet kwam ik wel een site tegen: http://www.gospelkoor.nl/
is er iemand die ook een gospelkoor inhuurt of dit ooit eens heeft meegemaakt?

Groetjes Bridie  :wink:

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #54 Gepost op: 9 augustus 2007, 03:22:12 »
Nooit meegemaakt (kom bijna nooit in de kerk), maar het geeft wel iets extra's.

Ireen

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #55 Gepost op: 10 augustus 2007, 21:22:21 »
Niet meegemaakt. Maar lijkt mij wel super sfeervol en mooi klinken. Duidelijk iets extra's!

L.S.

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #56 Gepost op: 14 september 2007, 16:38:08 »
wij willen dat ook gaan doen. Maakt het toch wat losser voor de niet-gelovgen die dan in de kerk zitten.

angelique_20

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1845
  • Geslacht: Vrouw
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #57 Gepost op: 14 september 2007, 20:28:14 »
Ow dat is echt een super idee, ik vind dat altijd echt zo mooi :biggrin:
Ik heb er geen ervaring mee, maar het zou mij persoonlijk een fijner gevoel geven in een kerk, ik heb er namelijk niets mee.
Maar met zo'n koor lijkt het me echt super :)

Bijna zover...

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #58 Gepost op: 2 december 2008, 19:54:43 »
Wij willen graag een ensemble laten spelen in de kerk. Maar we zijn nog op zoek naar (vooral) een mooi nummer om op binnen te komen.
(geen popliedjes, maar meer 'klassieke' muziek).
Natuurlijk wel een beetje statisch voor de binnenkomst.

Hebben jullie suggesties?

Joma87

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3150
  • Geslacht: Vrouw
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #59 Gepost op: 3 december 2008, 10:07:00 »
I vow to thee my country, ontzettend mooi nummer om door een koperensemble te laten spelen, maar weet niet wat voor ensemble je bedoelt.
Als je het wilt horen moet je denk ik proberen om op you tube iets te vinden van de bruiloft van laurentien en constantijn want daar werd het ook gespeeld toen ze de kerk in kwamen.

Florida

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #60 Gepost op: 13 december 2008, 22:03:52 »
Hallo iedereen,

We zijn aan het nadenken over de dienst in de kerk. In de kerk trouwen vinden we allebei erg belangrijk, maar we gaan eigenlijk bijna nooit naar de kerk. Ik ken ik een hele lieve dominee die de dienst wil leiden, dus dat is gelukkig goed geregeld. De kerk huren we en we kunnen eventueel gebruik maken van de organist. Hij vertelde me dat hij geen 'daar komt de bruid' speelt, omdat dat niets met de kerk te maken heeft. Dat maakt me niet uit, want daar zouden we zelf ook niet direct voor kiezen. Nu heb ik een aantal vragen.
Heeft iemand nog suggesties voor als wij binnenkomen? Ik zou het mooi vinden als mijn vader mij zou ' weggeven'. Maar hoe gaat dat praktisch gezien?
En weet iemand geschikte muziek om binnen te komen? Ik bedacht me dat als de organist geen 'daar komt de bruid' wil spelen, hij misschien helemaal niet open zal zijn tegenover ' alternatieve'  muziek. Zou dat zo zijn denk je of hebben meer organisten alleen iets tegen 'daar komt de bruid'? Want bijvoorbeeld aan het eind van de dienst zou ik het misschien wel mooi vinden om af te sluiten met iets dat geen kerkmuziek is.
Welke muziek en liederen kiezen jullie?
Het zou me vast erg op weg helpen om wat inspiratie te krijgen! Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,

Karin

Liefde is ... wendy & Jasper

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #61 Gepost op: 13 december 2008, 22:36:23 »
Wij zitten met hetzelfde dillema. Wij hebben wat oude liturgies opgezocht en een beetje afgekeken wat die stellen allemaal gedaan hebben. Vandaag is het nog 3 maanden voordat we trouwen en we zijn er nog steeds niet uit wat we precies doen. Volgende maand komt de dominee een keer langs en vragen we hoe zijn ervaringen ermee zijn. Misschien dat hij wat suggesties heeft, waar we wat me kunnen.

Alexia

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #62 Gepost op: 14 december 2008, 10:30:34 »
hebben hun geen ideeën dan? en een 'gewoon' kerkelijk binnenkomst lied?

ik riep constant dat ik dus niet 'daar komt de bruid' wilde :biggrin: en wat speelden ze? Juistem. Ik heb het helemaal niet doorgehad, pas later toen m'n moeder tegen me zei van "ik dacht dat je dan niet wilde??" :biggrin:

wendy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4498
  • Geslacht: Vrouw
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #63 Gepost op: 14 december 2008, 11:10:36 »
Dit is mooi bij het binnenlopen ( vind ik dan :wink:)
http://nl.youtube.com/watch?v=zP0X2XsHuCk&...feature=related

Wij hadden iets was hierop lijkt, maar dan de combinatie piano-trompet en een zelf geschreven arrangement hierop, dus niet exact hetzelfde maar het komt in de buurt :wink:
http://nl.youtube.com/watch?v=7Spcz6E7v2c


En het binnenkomen samen met je vader: Bij ons was het zo dat mijn man samen met de kerkeraad en de dominee de kerkzaal al inging, en dat mijn man aan het begin van de kerk in z'n uppie werd neer gezet. Op het moment dat de muziek begon kwamen mijn vader en ik binnenlopen... Weet niet of je iets aan deze info hebt, maar zo ging het bij ons...

Florida

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #64 Gepost op: 14 december 2008, 12:57:49 »
@Alexia: Haha, kan me helemaal voorstellen dat je het zelf niet doorhebt op het moment zelf.

@Wendy: Inderdaad erg mooi! Zal het op mijn optielijstje zetten. Het lijkt me dat een organist daar geen bezwaar tegen zou kunnen hebben, toch?

Zou dit een logische volgorde zijn?

Klokken luiden
Iedereen gaat zitten
Bruidegom gaat vooraan staan (vind wel een beetje raar dat hij dan alleen aan komt zetten, of niet?)
Muziek begint
Ik kom met mijn vader aanlopen
Wij gaan samen vooraan zitten
Dienst
Einde dienst weer muziek?
Mensen gaan weer weg (bruidspaar eerst of laatst?)

wendy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4498
  • Geslacht: Vrouw
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #65 Gepost op: 14 december 2008, 13:15:53 »
de bruidegom loopt toch gewoon samen met de voorganger de kerk in? Dus helemaal alleen is hij dan niet... Hij staat alleen wel ff remi te zijn in de tijd dat hij op jou staat te wachten...

Liefde is ... wendy & Jasper

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #66 Gepost op: 14 december 2008, 19:34:05 »
Effe nog een vraagje: Hebben jullie nog ergens gestaan in de kerk zodat mensen bij jullie langs konden komen voor felicitaties? Ik bedacht me onderlaatst ineens dat wij dat helemaal niet ingepland hebben.

wendy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4498
  • Geslacht: Vrouw
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #67 Gepost op: 14 december 2008, 20:14:15 »
Wij hebben dat gedaan in de hal van de kerk...

 Wij hadden het eigenlijk ook niet gepland, maar er waren zóveel mensen in de kerk die we 's avonds niet zouden zien dat het eigenlijk spontaan ontstaan is. Maar wel erg leuk :)

Florida

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #68 Gepost op: 14 december 2008, 21:44:54 »
De kerk die wij huren is vlakbij de burgerlijk huwelijks- en feestlocatie (conferentiecentrum Beukenrode in Doorn). Na afloop zullen de meesten wel mee terug gaan hier naartoe denk ik. We hebben in Beukenrode 's morgens het huwelijk voor de gemeente en s' middags en  's avonds het feest met een simpel buffet voor alle gasten. Dus het feliciteren doen we daar.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2008, 09:46:03 door Florida »

vangarderen

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3175
  • Geslacht: Vrouw
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #69 Gepost op: 15 december 2008, 10:08:17 »
[quote name=\'Liefde is ... wendy & Jasper\' post=\'193366\' date=\'14 December 2008, 19:34\']Effe nog een vraagje: Hebben jullie nog ergens gestaan in de kerk zodat mensen bij jullie langs konden komen voor felicitaties? Ik bedacht me onderlaatst ineens dat wij dat helemaal niet ingepland hebben.[/quote]

Bij mijn beste vriendin was het zo dat de voorganger zei dat iedereen die 's avonds niet op het feest zou komen ze hier mocht feliciteren en dan gewoon voorin de kerk. Ben zelf nog niet getrouwd, maar ik denk dat wij het ook zo gaan doen. Mensen die 's avonds komen mogen ons gewoon 's avonds feliciteren dan he :tongue:

irene84

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #70 Gepost op: 15 december 2008, 11:23:26 »
Als je kijkt op www.ourweddingsongs.com zie je allemaal liedjes die geschikt zijn voor bij de ceremonie. Weet niet of daar wat tussen zit.
Verder voor de liederen tijdens de kerk kan je misschien kijken in een kinder liefboek (bv alles wordt nieuw), heeft leuke liedjes, leuke tekst en melodie en zijn niet zo zwaar. Wel geschikt denk ik als er veel niet kerkelijke mensen zijn.
Hier halen wij ook een aantal liedjes uit.

marian1313

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #71 Gepost op: 9 januari 2010, 20:42:29 »
Wij zijn nu al een hele tijd bezig met het zoeken naar de liedjes voor in de kerk, maar zouden graag nog wat meer inspiratie hebben.
We hebben een zanger, dus duetten vallen jammer genoeg af.
De tekst is erg belangrijk, moet wel toepasselijk zijn op een huwelijk.

Ons lijstje met liedjes die we leuk/mooi vinden:
thank you for loving me   bon jovi
nothing else matters           metallica
as                                   stevie wonder
you are my best friend   queen
halsoverkop op jou           all shook up musical
Stand by me                   Ben E. King
Always a woman           Billy Joel
She                                   Charles Aznavour
alles is liefde                   Blof
Dat komt door jou           Guus Meeuwis
Make you feel my love   Bob Dylan

Wat hebben jullie voor muziek in de kerk gebruikt?

zusje

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #72 Gepost op: 13 januari 2010, 22:06:32 »
vind dit persoonlijk niet echt muziek voor in de kerk, maar das mijn mening:D.

wij zingen een paar psalmen en gezangen, en wat opwekkingsliederen...

marian1313

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #73 Gepost op: 13 januari 2010, 22:33:05 »
Ik begrijp dat dit niet voor iedereen muziek is die ze in de kerk verwachten, maar bij ons in de regio is dit vrij normaal,
er worden bij ons (vrijwel) nooit psalmen gezongen, alleen door het ouderenkoor. Bij gezins- of kindervieringen zijn het altijd andere liedjes.

Ik heb eigenlijk vooral een nieuw topic geopend omdat ik het ook niet echt aan vond sluiten bij "muziek in het gemeentehuis", vooral ook omdat in de kerk de tekst belangrijker is naar mijn idee. We willen echt gezongen liedjes en niet alleen instrumentaal en aangezien de tekst ook in het misboekje zal staan moeten het wel toepasselijke teksten zijn.

lydia

  • Gast
Re: Muziek bij kerkelijk huwelijk
« Reactie #74 Gepost op: 16 januari 2010, 17:43:54 »
is het bij binnenkomst, of tussendoor?

bij 2 bruiloften waar ik ben geweest werd 'I will be here' gezongen. maar weet eigenlijk niet van wie die is. werd door ralph van maanen gezongen, maar was volgens mij een 'verzoeknummer'. ik dacht dat het misschien van M.W. Smith kon zijn, maar staat niet in de liturgie. dus als je't wat vind - ff met onderstaande tekst googlen..

eerste vers gaat zo:
Tomorrow morning if you wake up
and the sun does not appear
I will be here
If in the dark, we lose sight of love
Hold my hand, and have no fear
'cause I will be here

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards