collapse

Auteur Topic: Trouwalbum Laten Maken  (gelezen 26920 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #25 Gepost op: 18 juli 2011, 14:14:02 »
Leuke tips komen voorbij! Toch wel leuk te horen dat meer mensen echt op zoek zijn naar een goede plek om toch dat te krijgen wat jezelf graag wil, belangrijk vind!
Die van die fotograven waar je zelf een album kunt bestellen vanavond even uitzoeken.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2011, 14:14:34 door Jof »

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #26 Gepost op: 18 juli 2011, 14:18:13 »
@Patriesje: Hoe kun je aanleveren bij Profotonet? Ik wil graag vormgeven in InDesign en aanleveren als pdf..

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #27 Gepost op: 18 juli 2011, 14:19:57 »
@ jnine, waarom wil je graag aanleveren in pdf, omdat ze anders nog 'stiekum/per ongeluk' iets kunnen wijzigen en in pdf niet?
Wij hebben onze kaarten in inDesign ontworpen en die gaat deze week naar drukker, dus vandaar mijn vraag :tongue:

Koekepeer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 8752
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #28 Gepost op: 18 juli 2011, 14:26:50 »
ivm problemen met fonts bij open bestanden.. Op stage altijd veel probelemen mee gehad, ondanks het maken van een package.

Jalikaatje

  • Junior
  • **
  • Berichten: 121
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #29 Gepost op: 18 juli 2011, 14:29:37 »
Ik ben nog druk bezig met ons album, maar de software van Profotonet bevalt goed! Je kunt oneindig veel (wel een nadeel als je weinig ervaring hebt, het wordt snel erg rommelig) dus het is belangrijk om niet meteen met je trouwfoto's aan de slag te gaan maar eerst wat andere dingen uit te proberen. Zo heb ik nu ontdekt wat ik mooi vind voor een trouwalbum en uitgezocht hoe ik het in kan delen. Ik ben zo iemand die heel strategisch te werk gaat, lijstje maakt met wat erin moet, alle waardes van randjes en eigenschappen opschrijft zodat die overal hetzelfde zijn, etc.

Het voordeel voor ons is dat we alle controle over het album hebben en het echt 'ons' album wordt. We hebben er bewust voor gekozen om het niet door een fotograaf te laten doen, ook gezien ons budget. Omdat we wel willen investeren is Profotonet een mooie tussenweg: het is net een tandje meer en mooier (vinden wij) dan de gemiddelde fotoboeken maar niet zo extravagant als een professioneel album. En mooi voordeel: geen reclame. In Hema/Kruidvat/etc staat vaak ergens de merknaam, hier niet. Mijn stiefvader gebruikt Profotonet regelmatig dus ik heb al redelijk wat albums gezien. Ik ga hem ook vragen om er een blik op te werpen voor hij in bestelling gaat, wellicht heeft hij nog goede tips :)

Zodra hij klaar en binnen is zal ik mijn ervaringen delen.
« Laatst bewerkt op: 18 juli 2011, 14:30:06 door Jalikaatje »

Marliese

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 969
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #30 Gepost op: 18 juli 2011, 14:32:32 »
@Patriesje: duidelijk verhaal. Ik ga ook kijken of ik dan het professionele boek kan maken, want daar had ik in eerste instantie meer interesse in maar dacht dat het niet kon als particulier. Ga van de week er eens naar kijken!

@jnine: ik zou als ik jou was geen album nemen van blurb. Kwaliteit is echt niet zo heel goed. Prima voor de vakantiefoto's maar voor je bruiloft wil je misschien wel beter.

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #31 Gepost op: 18 juli 2011, 14:43:37 »
Bij profotonet maak je je album of op met hun eigen software of in photoshop. Als je je PDFs in photoshop importeert, kan het dus ook in PDF. Deze pagina dan weer exporteren als jpg en importeren in het softwareprogramma.@Jalikaatje: dat kan allemaal automatisch hoor! Als je een ontwerp hebt gemaakt, kun je die opslaan. Als je voor een volgende foto weer hetzelfde ontwerp wilt gebruiken, kun je die weer laden. Kijk maar in de handleiding of hier: http://www.profotonet.nl/t7.asp?path=h9kqmj4n. Ik vind het bij profotonet het makkelijkst gaan van alle albums die ik ooit heb gemaakt. Exacte positie op de pagina, exacte grootte van de foto en exact dezelfde tussenruimte tussen 3 of meerdere foto's: het gaat zo eenvoudig.

Jalikaatje

  • Junior
  • **
  • Berichten: 121
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #32 Gepost op: 18 juli 2011, 20:16:05 »
Bedankt voor de tip, Patriesje78!! Ik was begonnen te lezen in de handleiding tijdens het downloaden, maar plots ging het zo snel dat ik aan de slag kon. Tsja, toen kon ik mezelf niet meer inhouden en ben lekker gaan oefenen. Ik ga hem eerst maar eens rustig doorlezen :)

Marliese

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 969
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #33 Gepost op: 19 juli 2011, 10:31:03 »
Ik weet vanuit mijn fotografiehobby dat semiprofessionals, maar ook professionals helemaal zweren bij profotonet. Ik ook :) Het basisalbum ziet er al heel mooi uit met dikke pagina's van echt fotopapier. Het professionele album is ook dor iedereen te bestellen. Als je eerst wat foto's besteld, heb je een inlognaam, waarmee je ook in het professionele gedeelte kan. Dat album benadert de heel dure albums van professionele fotografen heel erg: 1 mm dikke pagina's, mooi groot boek, verschillende kaften mogelijk (waaronder foto geprint op leer), incl beschermdoek en koffer). Ik heb een keer zo'n album mogen maken en dan heb je echt kwaliteit in handen. Kosten: zo'n 250-300 euro.


Nog even een vraagje hierover..Kan het boek plat liggen? Dat kan het album voor de gewone consument namelijk wel.

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #34 Gepost op: 19 juli 2011, 10:58:17 »
Ja hoor: pagina's liggen helemaal plat en blijven ook goed plat liggen vanwege de dikte en zwaarte van de pagina's.

Jalikaatje: o, ik ga ook meestal direct aan de slag en experimenteer wat met knopjes, maar als ik er echt niet uitkom (want ik weet dat in het programma veel mogelijk is), dan kijk ik toch wel in de handleiding. En daar wordt je dan weer allemaal op nieuwe ideeen gebracht :)

Marijkje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3290
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #35 Gepost op: 19 juli 2011, 13:37:40 »
Ik heb ook zelf ons digitale trouwalbum gemaakt. De kwaliteit is super (mooie dikke pagina's), en de prijs was heel erg netjes. Ik was iets meer als 45,- kwijt voor een 30x30 boek met platte binding en ik geloof dat het rond de 62 pagina's is. Bij je eerste bestelling krijg je namelijk een korting van 15,-.
Bij topfotoalbum.nl heb ik hem gemaakt. Fijne software en zoals ik al zei, ben super tevreden!

Als er meiden zijn foto's willen zien of vragen hebben, gil maar. :wink:

Bride from Nijkerk

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1667
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #36 Gepost op: 19 juli 2011, 14:12:32 »
Bij profotonet maak je je album of op met hun eigen software of in photoshop. Als je je PDFs in photoshop importeert, kan het dus ook in PDF. Deze pagina dan weer exporteren als jpg en importeren in het softwareprogramma.

Lightroom is eventueel ook te gebruiken als je aanleverd aan profotonet. Let alleen wel goed op de kleur instellingen als je gaat verzenden. De fotograaf en profotonet kunnen je van deze informatie voorzien.
Op school (fotovakschool) word er veel gebruik gemaakt van profotonet en volgens mij ook door fotograven.

Dit omdat de afdrukken duidelijk beter zijn als bijvoorbeel die van AH Hema kruidvat of dat soort zaken, echt zijn de prijzen natuurlijk ook wel iets anders.
Als jullie willen kan ik her en der ook nog een balletje opgooien over wat er nog meer bij ons gebruikt wordt.

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #37 Gepost op: 19 juli 2011, 14:25:18 »
Lightroom is toch alleen te gebruiken bij het bestellen van afdrukken?

Ik heb het grote vermoeden dat onze trouwfotograaf de foto's ook heeft laten afdrukken bij Profotonet.

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #38 Gepost op: 19 juli 2011, 14:25:45 »
@ BfN graag, ben erg nieuwsgierig.
Vriendlief is al druk aan het rondkijken op de 'producten' die hier genoemd worden :wink:

Bride from Nijkerk

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1667
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #39 Gepost op: 19 juli 2011, 14:59:52 »
Lightroom is toch alleen te gebruiken bij het bestellen van afdrukken?

Ik heb het grote vermoeden dat onze trouwfotograaf de foto's ook heeft laten afdrukken bij Profotonet.

Nee hoor ook in lightroom kan je albums maken, denk dat in sommige gevallen lightroom wat makkelijker in gebruik is dan photoshop.
Ik gebruik het vaak voor het uitzoeken van foto's en voor kleine bewerkingen voor de grote bewerkingen open ik PS en dan weer terug naar LR om te printen/opslaan
@ BfN graag, ben erg nieuwsgierig.
Vriendlief is al druk aan het rondkijken op de 'producten' die hier genoemd worden :wink:

Ik zet het uit en kom er nog op terug

HiPe

  • Gast
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #40 Gepost op: 19 juli 2011, 20:47:57 »
hoi Jof,

Heb dit topic alleen ff gescand, maar klopt het dat je op zoek bent naar een fotograaf die voor jullie de foto's inplakt? Wij hebben nl een gesprek gehad met een fotograaf die hele mooie albums maakt, maar voor ons te duur was als fotograaf (en we kregen de DVD niet..). Zij maakt diverse digitale en fotoboeken met 'echte' foto's erin geplakt. Wie weet wil ze wel een album maken van andermans foto's. PM maar ff als je interesse hebt...

ChrisenMarieke

  • Gast
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #41 Gepost op: 20 juli 2011, 12:23:07 »
Wij zijn bezig ons album te maken met Pixbooks (www.pixbooks.net). Daar kun je kiezen uit boeken met het lay-flat principe (als je het boek plat legt, worden de pagina's helemaal plat). Maar je kunt er ook voor kiezen om van die grote albums te maken waar de pagina's worden ingebonden. Als je voor het eerst met het programma werkt, dan krijg je zelfs aangeboden om voor 5 euro een boekje te maken op A7 formaat. Dan zie je gelijk hoe de kwaliteit is. Ze hebben ook dik papier (250 grams). En je kunt kiezen uit mat satijn of hoogglanzend papier. Ik vond het kleine boekje ook al erg leuk en heb daar later nog 3 extra van besteld voor opa's en oma's en moeder en schoonmoeder. Ze vonden het super.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2011, 12:23:47 door ChrisenMarieke »

anita21383

  • Gast
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #42 Gepost op: 23 juli 2011, 08:58:06 »
Ik heb er júist voor gekozen het zelf te doen, vind ik veel te leuk.
Maar ik denk dat mijn vraag hier wel thuis kan: op de trouwbeurs had ik een album gezien, dat als je m open slaat de bladzijdes helemaal plat liggen,d us dat de foto mooi aansluit,.. ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.. weet iemand hoe zo'n album heet, en waar je dat kan laten maken/bestellen?
De Hema heeft nu ook van die boeken!!!!!
Ik had een boekje gemaakt als gastenboek en deze vond in vrij duur maar dat snapte in toen ik hem binnen had. Stevige bladzijde die mooi doorlopen.
Kwaliteit is wel minder denk ik. Wij hebben ons boek door onze fotograaf laten maken dus kan daar verder niets over zeggen.
Gr. Anita
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2011, 09:11:33 door anita21383 »

Jalikaatje

  • Junior
  • **
  • Berichten: 121
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #43 Gepost op: 30 juli 2011, 11:22:09 »
Een tip die mij goed geholpen heeft: kies eerst je formaat uit voor je aan de slag gaat met ontwerpen. Ik ben langs geweest bij Profotonet om de albums te bekijken en ben toen van formaat gewsitcht (toch een vierkant album, ipv liggend en langwerpig). Dat heeft wel consequenties voor hoe je je pagina's indeelt.

Het is trouwens sowieso een goede tip om de albums eens te bekijken daar en je te laten adviseren, ze zijn erg behulpzaam :)

Bride from Nijkerk

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1667
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #44 Gepost op: 1 augustus 2011, 08:47:46 »
Nee hoor ook in lightroom kan je albums maken, denk dat in sommige gevallen lightroom wat makkelijker in gebruik is dan photoshop.
Ik gebruik het vaak voor het uitzoeken van foto's en voor kleine bewerkingen voor de grote bewerkingen open ik PS en dan weer terug naar LR om te printen/opslaan



Ik zet het uit en kom er nog op terug


Ik heb m uitgezet en krijg van mijn collega's allemaal profotonet terug :blink: , als ik deze maand weer naar school ga gooi ik ook wel even een balletje op bij mijn leraren.

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #45 Gepost op: 1 augustus 2011, 09:52:07 »
Hahaha echte profotonet fans dus :wink:

Bride from Nijkerk

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1667
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #46 Gepost op: 1 augustus 2011, 10:29:29 »
tja of ze riepen op school printen :laugh: maar ja das niet echt een optie voor jullie vrees ik

paula24

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3248
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #47 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:24:53 »
hoi dames.

op onze grote dag was mijn oom de fotograaf!
hij is geen pro maar wij wisten dat hij het vaker gedaan had.
en foto's gezien. en we vonden ze erg mooi!
en onze foto's zijn ook SUPER geworden!
mijn tante heeft het boek gemaakt. daar zijn we ook
erg blij mee. het is een mooi album geworden!

groetjes

Bride from Nijkerk

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1667
  • Geslacht: Vrouw
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #48 Gepost op: 2 augustus 2011, 09:38:26 »
gefeliciteerd paula! en ik ben benieuwd naar de foto's!

Trouwfotograaf

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 22
  • Geslacht: Man
Trouwalbum Laten Maken
« Reactie #49 Gepost op: 5 augustus 2011, 14:46:03 »
Als fotograaf haal ik ook de meeste albums bij http://www.profotonet.nl . Superieure kwaliteit voor een redelijke prijs. Ze hebben inderdaad keuze uit 2 albums; Profotoalbum en Profotoboek. Beide zijn van dezelfde kwaliteit foto's, alleen het boek is door gebruik van dikkere pagina's en luxere omslag meer het 'trouwalbum'. Het album had voorheen beperkte keuze uit kleuren voor het kaft, tegenwoordig is dit flink uitgebreid. Software is zeer gebruiksvriendelijk en goed te doen voor iemand met een klein beetje handigheid.
Verschil in de fotoalbums is/was dat de meeste gedrukte albums leveren en maar weinigen 'echte' foto's gebruiken. Dit verschil is echt heel duidelijk zichtbaar. Mooie website om te kijken welke een beetje goed is: http://www.fotovergelijk.nl . Gelukkig komen er steeds meer aanbieders met 'echte' fotoalbums.

Enkele tips:
-Wil je je album graag wat extra aankleden en heb je de beschikking over een foto bewerk programma, kijk dan eens bij Stock.Xchng ( http://www.sxc.hu ). Dit is een site waar vele fotografen van over de hele wereld materiaal delen. Aanmelden en downloaden is gratis (alleen voor het SXC gedeelte, niet de gesponsorde regel). Zoek op deze site eens naar 'frame', 'photo', 'floral' of een ander toepasselijk zoekwoord (zet de zoekresultaten even op 'downloads, descending'). Nog één is http://www.morguefile.com
- Lege albums bestellen kan o.a. bij http://www.fotoalbumshop.nl en http://www.trouwalbumwinkel.nl (hier ook o.a. proffesionele albums van Verka). Beide ook interessant voor gastenboeken e.d.
-Lightroom is inderdaad een handig programma voor het bewerken van je foto's. Standaard ook hele mooie presets voor kleurtinten. Extra kleurtinten kun je o.a. vinden bij http://www.presetsheaven.com . Ik begrijp dat je er ook een album in kan maken, al doe ik dat zelf ook in InDesign. Lightroom is als demo voor 30 dagen gratis te downloaden (geen idee in hoeverre er dan beperkingen zijn).
-Heb je wel de foto's maar geen inspiratie om het album te maken, zoek eens in de buurt naar een Grafisch Vormgever. Vele mannen en vrouwen die vanuit huis werken en voor wellicht een schappelijke prijs jullie wil helpen om het album te maken.
« Laatst bewerkt op: 5 augustus 2011, 14:47:29 door trouwfotograaf »

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards