collapse

Auteur Topic: Drank afkopen of op nacalculatie  (gelezen 33492 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MenS

  • Gast
Drank afkopen of op nacalculatie
« Gepost op: 29 september 2012, 19:08:27 »
Hallo allemaal,

13-9-13 gaan wij trouwen in de omgeving arnhem. In onze directe omgeving zijn maar weinig mensen getrouwd, daar kunnen we dus geen ervaring/tips vandaan halen. Hopelijk kunnen jullie ons met een aantal vragen opweg helpen:

1. Voor de dag gasten staan er 40 op de lijst en voor de avond 100. Hoeveel gasten komen er daadwerkelijk gemiddeld?

2. Hoeveel drankjes drinkt de gemiddelde persoon tijdens een feest van 20h30 tot 00h30?

3. Ons gezelschap is zeer gemeleerd. Er zijn ouderen/dames/zwangeren/bob ed. die naar verwachting niet heel veel zullen drinken. En er zijn de mensen die wel graag een drankje lusten maar klem zuipen is er hoop/denk ik niet bij. Kan ik op basis van deze gegevens beter afkopen of nacalculatie hanteren?

4. Valt nacalculatie vaak tegen? Denk je achteraf door af tekopen veel te veel te hebben betaald?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten MenS

ikkuh

  • Gast
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #1 Gepost op: 29 september 2012, 20:47:52 »
Hej MenS,

Ik weet dat er momenteel op dit forum ook al uitgebreid over dit onderwerp gesproken word. Het is zo moeilijk te zeggen wat van de 2 duurder is. ligt er natuurlijk aan wat je moet betalen per drankje maar ook als je het zou afkopen. Wij hebben 1 vaste prijs afgesproken maar dan hebben we er ook geen omkijken meer na en geen verassingen achteraf.

Nadine

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1133
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #2 Gepost op: 29 september 2012, 21:00:14 »
1: Ik denk dat het overgrote deel van de mensen die niet kunnen komen zich zal afmelden. Bij ons hebben 2 mensen zich afgemeld en de rest is gewoon gekomen.
2: Gemiddeld: geen flauw idee. Er zijn mensen die 4 drankjes per uur drinken, maar er zijn er ook die op de hele feestavond maar 2 of 3 drankjes nemen.
3: Heel moeilijk in te schatten! Wij hebben ook proberen te bedenken hoeveel onze gasten zouden drinken, maar dat is ons niet helemaal goed gelukt.
4: Wij hebben een beetje spijt van het afkopen omdat de meeste mensen helemaal niet veel gedronken hebben. Ik weet zeker dat het op het nacalculatie ongeveer 300 euro goedkoper was geweest dan nu. Helaas weet je nooit van te voren hoeveel mensen gaan drinken, wij hadden verwacht dat er veel meer gedronken zou gaan worden. Het voordeel van afkopen is natuurlijk dat je niet voor verrassingen kan komen te staan.

Jassou

  • Gast
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2012, 21:12:42 »
Onze locatie zei ook altijd dat op nacalculatie veel vaker gunstiger uitvalt. Locaties willen toch verdienen, dus de afkoopprijs ligt ook wel wat hoger dan dat de gemiddelde gast zou drinken, lijkt me. We hebben dus op nacalculatie gedaan, en het was lager dan verwacht.

Onze locatie heeft een verwachting op basis van aantal gasten voorgerekend, iets van aantal gasten x 2,5 drankjes per uur, en dan de helft van het aantal gasten voor de laatste twee uur, zoiets. Ik zou je locatie nog even vragen naar een schatting, zij hebben er meer zicht op.

Qua afmeldingen: heb ooit eens gelezen dat 15% zich doorgaans afmeld, en dat maar enkelen niet op komen dagen. Dat klopte bij ons wel.

Melia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2548
  • Geslacht: Vrouw
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #4 Gepost op: 30 september 2012, 09:24:09 »
Wij hebben ook gekozen voor nacalculatie en dat kwam wel ongeveer uit op wat verwacht was/voorgerekend was door de locatie.

Afmeldingen: Wij hebben enkele afmeldingen gehad maar ook toch wel een aantal mensen dat niet op kwam dagen/helemaal niks van zich hebben laten horen.

JoyceS

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4538
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #5 Gepost op: 30 september 2012, 11:17:28 »
Hoi MenS,
Op dit forum is al uitgebreid gesproken over dit onderwerp. Ik heb het juiste topic voor je opgezocht:
http://www.trouwforum.nl/index.php/topic,15477.0.html
Succes!

MenS

  • Gast
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2012, 12:06:25 »
@JoyceS, deze en andere topics over dit onderwerp hadden we idd al vooraf gelezen maar aangezien ze van een tijd terug zijn kan ik me voorstellen dat bv de prijzen die daarin genoemd worden niet meer helemaal kloppen en dat misschien door de crisis de zaken nu toch iets anders liggen.

Maar als ik in dit topic en de oude terug lees lijkt het erop dat achteraf meer mensen voor nacalculatie zouden gaan...?

Dan nog een ander dilemma: We hebben meerdere locaties bekeken en juist de locatie die circa 1500 boven ons budget is, zijn we helemaal weg van. Niet meer uit de kop te krijgen ;$
Dan begin je in gedachten in je budgetoverzicht te schuiven...... omdat te kunnen doen moet ik wel weten of we de rest wel goed ingeschat hebben. Denken jullie dat het onderstaande lijstje rieel is?

Decoratie                                € 300,00
Bruidstaart 40x  €4.00 =        € 160,00
Drukwerk                                € 200,00
Bloemen                                € 150,00
Kapper & make-up                € 150,00
Fotograaf                                € 1.200,00
Dj Muziek trouwfeest                € 700,00
Ringen                                € 400,00
Trouwvervoer                        € 500,00

Dames (en ook heren?) bedankt voor het meedenken!



2juli2013

  • Gast
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #7 Gepost op: 1 oktober 2012, 12:13:32 »
Het lijstje dat je geschets hebt zijn dat pure schattingen of hebben jullie ook al geinformeerd bij bepaalde personen...

Zo hebben wij een fotograaf voor 700 euro voor de hele dag en kost ons de drive in show maar 395.
Maar het is ook maar net wat jullie willen. Zo hebben wij dus geen bijzonder trouwvervoer omdat wij (mede) hierdoor onze beide droomlocaties konden bekostigen...

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #8 Gepost op: 1 oktober 2012, 13:09:21 »
Voor ringen kan dit lastig worden, maar is wel afhankelijk van wat voor eisen jullie daar aan stellen.

JoyceS

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4538
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #9 Gepost op: 1 oktober 2012, 14:19:13 »
Het ligt er helemaal aan hoe jullie de bruiloft willen invullen..
Willen jullie zilveren of platinum/titanium, dan zit je rond de 400 euro goed. Wil je gouden ringen dan is dat bedrag van aan de lage kant. Voor de fotograaf zijn wij €500,- euro kwijt. We maken het album zelf, want dat scheelt bijvoorbeeld €300,-.
Wil je een luxe bruidstaart of een speciale auto huren?
Mijn tip is om wat rond de kijken op internet of bij zaakjes bij jullie in de buurt hoe duur jullie smaak is. Op die manier kun je kijken of jullie smaak binnen jullie budget past en of de prijzen die je in jullie hoofd hebt, of die reeël zijn.

Angus

  • Gast
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #10 Gepost op: 5 oktober 2012, 14:37:32 »
Hoi!

Veel locaties willen liever niet meer op nacalculatie. Blijkt regelmatig gezeur over te komen waarbij men aangeeft "zoveel kan er nooit gedronken zijn". Daarnaast vonden wij het zelf ook wel fijn om van tevoren te weten hoeveel we kwijt zouden zijn en hebben wij het dus afgekocht.

JM2012

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4716
  • Geslacht: Vrouw
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2012, 09:49:10 »
Hier ook afgekocht, maar ja,  wij wisten wie er zouden komen, dat er maar weinig mensen waren die iets minder zouden drinken, en de afkoopprijs lag gewoon belachelijk laag. Dus dat kon voor ons zeker uit ( van 20:30 tot 00:30 voor 14,00 pp). En er is me gezopen! Onder andere door mijn man.. Haha

Denk dat die kwestie helemaal van jullie gasten afhang, denk dat in jullie geval met veel rustige drinkers, dat afkopen wel eens voordeliger zou kunnen zijn.

Wij hadden iets van 80 feestgasten, waarvan er denk ik een stuk of tien niet zijn geweest. Vijf zonder ook iets te zeggen, of kwamen een minuut binnen wippen omdat ze weer verder moesten, ook zonde. Maar goed, doe je niet zoveel aan..

April2013

  • Gast
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2012, 10:02:34 »
wij doen op nacalculatie..
geadviseerd door locatie......
en je lijstje is smaakvevoelig wat  je wilt en wie je evt kent van omgeving.

chantal3-9

  • Held
  • *****
  • Berichten: 5952
  • Geslacht: Vrouw
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2012, 11:13:42 »
Nacalculatie deden ze niet bij onze locatie, dus ik kan daar niet over meepraten.

Over je lijstje met andere kosten, je kan het zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt natuurlijk. En je zou ook concessies kunnen doen voor de andere dingen als je toch voor die ene locatie wilt gaan (wij hadden onze eigen auto als trouwvervoer, dus geen extra kosten, fotograaf was E800 van 11-20.30 zonder album, bloemen kunnen goedkoper, bijvoorbeeld geen corsages, decoratie kan goedkoper of misschien geschrapt worden als de locatie er al mooi uitziet).

JoyceS

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4538
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #14 Gepost op: 9 oktober 2012, 17:06:23 »
Hier ook afgekocht, maar ja,  wij wisten wie er zouden komen, dat er maar weinig mensen waren die iets minder zouden drinken, en de afkoopprijs lag gewoon belachelijk laag. Dus dat kon voor ons zeker uit ( van 20:30 tot 00:30 voor 14,00 pp). En er is me gezopen! Onder andere door mijn man.. Haha

Dat is nog eens een mooie prijs!!!

MenS

  • Gast
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2012, 08:47:45 »
Het zoeken van de locatie blijkt nog best wat moeite te kosten, helemaal als je allebei compleet verliefd wordt een een locatie waarvan de offerte niet bij je budget past. Wij hebben toch voor deze super locatie gekozen maar pas nadat er onderhandeld was op de prijs. Het is misschien moeilijk om over zoiets te onderhandelen, maar het blijkt zeker nodig. Het is een spel van twee kanten. Enerzijds moet je bereid zijn om je wensen iets aan te passen of af te slanken en anderzijds moet de locatie bereid zijn om iets van hun winst marges af te halen als zij jullie feest graag willen verzorgen. Dit bleek in ons geval goed mogelijk te zijn zonder echt aan kwaliteit af te doen.
Uiteiendelijk hebben wij toch besloten voor het afkopen van de drank. De kosten daarvan zijn 24,50 pp voor fris,bier,wijn. Volgens onze schattingen zou het totale bedrag van het afkopen niet zo heel ver van de schatting op nacalcultatie liggen en de zekerheid van prijs is dan toch ook wel prettig. De marges die van de drank zijn afgegaan zijn niet zo groot, het ging meer van andere posten af zoals locatiehuur en hapjes.

Esprit

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 288
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2012, 09:50:20 »
Wij hebben ook gekozen voor afkopen.

Het geeft je rust, geen gedoe met 'o, daar staat een half glas bier en nu halen ze een nieuwe' ( niet dat je daar mee bezig bent hoor op je feest, maar ik wilde dat voorkomen)

Wij hadden 2 afmeldingen voor het feest, verder is iedereen gekomen. De familie uit ons dorp had zelfs een busje geregeld zodat niemand hoefde te rijden, haha. Ook vrienden hadden hotels in de omgeving, dus al met al denk ik dat afkopen voor ons een goede beslissing was.

Stippie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2552
  • Geslacht: Vrouw
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #17 Gepost op: 11 oktober 2012, 16:17:46 »
Wij hebben voor nacalculatie gekozen en daar zijn we achteraf ontzettend blij om geweest. Ze hadden een schatting gedaan en moesten een aanbetaling doen. Maar de uiteindelijke afrekening bleek nog maar 500E te zijn. Dus voor ons veel goedkoper dan afkopen, ondanks dat het een stralende warme dag was.

Jassou

  • Gast
Re: Drank afkopen of op nacalculatie
« Reactie #18 Gepost op: 11 oktober 2012, 16:20:10 »
't kan vriezen, 't kan dooien :D
Ik denk dat veel uiteindelijk afhangt van de afkoop-prijs.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards