collapse

Auteur Topic: 'anonieme' enveloppen gekregen?  (gelezen 26831 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #25 Gepost op: 26 oktober 2012, 09:56:22 »
@ Jm idd, dat bedoelde ik zeg maar ook met het kadootje van zeg maar 1 euro. Is toch heel anders als een bedrag van 1 euro geven :)
Maar toch vraag ik mij af of er echt mensen zin die heel erg bewust een lege envelop geven. Als geintje ja,  maar verder...? Of de per ongeluk wat wij hadden (al hadden wij nog wel een kaartje erin zitten :P)

Jassou

  • Gast
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #26 Gepost op: 26 oktober 2012, 10:00:07 »
Okay iets typisch engels dus :)
Nee, het opsturen van cadeaus ipv meenemen wel, maar de bedankkaartjes niet. Die heb ik hier tot nu toe bij iedere bruiloft (op 1 na, en dat vond ik toen dus erg vreemd) gekregen, vandaar dat ik niet anders gewend ben. :)

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #27 Gepost op: 26 oktober 2012, 10:05:28 »
Hahaha, echt zo grappig en leuk al die verschillen die je allemaal ziet op dit forum :)

Nadine

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1133
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #28 Gepost op: 26 oktober 2012, 11:13:59 »
Hier geen anonieme enveloppen gekregen, maar wel een envelop met een bedrag waarvan ik echt dacht: Oké dan, duidelijke boodschap..
Begrijp me niet verkeerd, het gaat me niet om het geld, maar als je van je oom en tante, die flinke tweeverdieners zijn en echt ruim voldoende geld hebben, 5 euro in een envelopje krijgt :blink:, dan vind ik dat eigenlijk gewoon niet kunnen. Plus het geklaag dat het zo'n lange dag was vraag ik me dan af of ze überhaupt wel iets om ons geven, of dat ze alles maar gewoon lastig vonden :dry:
We hebben er nog geen vragen over durven stellen, omdat we dan toch wel een beetje als geldwolven overkomen..

Wel een cadeau gekregen waar geen naam opstond, maar dat hebben we gelukkig kunnen herleiden omdat het er maar eentje was.
Hier heeft trouwens iedereen, inclusief de mensen die niet op de bruiloft waren maar gewoon een kaartje gestuurd hebben, een bedankkaartje gekregen. Gewoon zelf gemaakt met een paar foto's van onze dag. Ik vond het geweldig leuk om te zien hoe verre kennissen of vrienden van mijn ouders aan ons gedacht hebben, soms zelfs met kleine opgestuurde cadeautjes, dus vond ik een bedankkaartje voor die mensen ook heel terecht! Is alleen wel nogal in de kosten gelopen omdat we heel wat meer kaarten kregen dan we verwacht hadden, maar ach, dat kon er ook nog wel bij en we hebben van sommige mensen superleuke reacties gekregen :)

Jassou

  • Gast
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #29 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:34:03 »
Die scenario's met teleurstellende inhoud en (ingebeelde?) motivaties voor lege enveloppen zijn een paar redenen waarom de hele 'envelop op de uitnodiging' en uberhaupt het geven van geld me zo tegenstaan.

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #30 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:36:43 »
@ jassou  :nod:

Nadine

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1133
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #31 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:42:38 »
Dat snap ik wel Jassou en Jof, wij hebben zelf ook lang getwijfeld over wel of geen envelopje op de kaart. Uiteindelijk hebben we besloten om het toch maar te doen, omdat mijn familie gewend is om besteksets, servies, kunst en dat soort dingen te geven op een bruiloft. (Ja, nog steeds, ze zijn lekker ouderwets).
Ik weet ook wel dat je een gegeven paard niet in de bek moet kijken, maar ik vind het gewoon zo zonde als mensen (veel) geld gaan uitgeven aan dingen waar we niets aan hebben of die we niet mooi vinden :)

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #32 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:44:49 »
@ Nadine, wij wilden juist een nieuw serviesgoed :P . Gewoon een mooi 12 delig bij elkaar passende set (12 delig alsin, 12 ontbijtborden, 12 grote borden, 12 mokken etc etc) . Heerlijk ouderwets, onze uitzet :D

Nadine

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1133
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #33 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:46:22 »
Haha, dat kan natuurlijk ook Jof!
Maar wij waren net verhuisd en hadden een heleboel dingen, zoals een servies, net nieuw gekocht. Jammer van het geld dat mensen eraan uitgeven om nog 2 nieuwe sets te krijgen dan :)

Jassou

  • Gast
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #34 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:49:03 »
Ja, ik snap dat wel. Maar bedenk dan dat je tante en oom dan die vijf euro bijgedragen hadden aan een groter cadeau, en jij dus niets had geweten daarvan. Dan had je een cadeau gekregen wat misschien niet je smaak was (en waar je vervolgens mee mag doen wat je wil), maar dacht je nog wel op een positieve manier aan hen. Nu vraag je je allerlei dingen af, oa of ze om je geven. Bij een fysiek cadeau had dat niet gehoeven. In dat opzicht is het cadeau dus geen 'zonde', want de relatie blijft in stand. Onbetaalbaar, ergens ;)

Nadine

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1133
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #35 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:50:19 »
Jassou, ik snap jou ook hoor ;)

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #36 Gepost op: 26 oktober 2012, 13:53:19 »
Misschien waren de anonieme gevers bang dat het geld in de portemonnee voor de boodschappen zou verdwijnen en dat ze niet zoveel zin hadden om daaraan bij te dragen. Ik vind het zelf wel fijn te horen wat het bruidspaar gekocht heeft van het geld, zodat je weet waaraan je hebt bijgedragen. Wij hadden het onze gasten wat makkelijker gemaakt door zelf al 4 cadeaus te noemen waaraan we het geld wilden besteden. Toen we alles gekocht hadden, hebben we er foto's van gemaakt en op onze internetsite laten zien. Veel leuke reacties op gehad.

misseagle

  • Gast
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #37 Gepost op: 26 oktober 2012, 14:29:57 »
Ik wist dat het bruidspaar hun geld ging uitgeven aan het afbetalen van de bruiloft en aan nieuwe spullen voor in hun nieuwe huis..

Vond dat 1e idee niet zo erg prettig, betaalde dus mee aan de bruiloft.
We hadden dan wel ook een deel van het geld uitgegeven aan een bruidssuite voor hen, maar t overige geld is wel gegeven.

Nog een vraag he (staat hier totaal los van eigenlijk maar aangezien 't wel gaat over geven van geld en envelopjes) mijn vriend kon niet mee op de bruiloft want hij zat in Londen voor de paralympics. Ik heb toen wel geld gegeven vanuit ons. We hadden met de vrienden een bedrag pp afgesproken en dus heb ik voor ons allebei geld geven. Is dit eigenlijk ook "normaal" om te doen?

chantal3-9

  • Held
  • *****
  • Berichten: 5952
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #38 Gepost op: 26 oktober 2012, 14:31:35 »
Hmz, en al wordt het geld uitgegeven aan de boodschappen? Willen de gevers ook nog iets te zeggen hebben over waar het cadeau voor gebruikt wordt? Ik bedoel, ik snap wel dat het leuk is om te weten wat mensen er voor kopen, maar zo niet, wat voegt het dan toe om anoniem geld te geven ipv met naam?
Maar goed dat die mensen dan niet weten dat veel cadeaus (voor als ze dat wel een keer geven) weer via marktplaats verkocht worden ;)

Jassou

  • Gast
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #39 Gepost op: 26 oktober 2012, 14:39:58 »
Is dit eigenlijk ook "normaal" om te doen?
Je geeft wat je wil geven, dus je kijkt naar je eigen budget en wensen. Wat je geeft staat los van wat andere gasten (zoals je vrienden) geven, niemand heeft immers hetzelfde huishoudboekje :). Je geeft ook onafhankelijk van met hoeveel je komt, en onafhankelijk van hoeveel de bruiloft, en jou aanwezigheid daarbij, gekost heeft. Iedere andere afweging dan geven wat je wil geven komt in de buurt van het vaststellen van een toegangsprijs, naar mijn idee.
Hmz, en al wordt het geld uitgegeven aan de boodschappen? Willen de gevers ook nog iets te zeggen hebben over waar het cadeau voor gebruikt wordt?
Nee, dat niet. Maar ik zou het jammer vinden dat het geld om een huwelijk luister bij te zetten gebruikt wordt om de rekeningen (voor boodschappen of anderszins) te betalen. Liever heb ik dat er iets leuks van gedaan wordt of gekocht wordt, met het idee dat er dan tenminste een blijvende herinnering is. Dt ongewenste cadeaus doorverkocht worden interesseert me niets, ik heb het gegeven omdat ik dacht dat ze het konden waarderen, is dan niet zo, jammer dan, volgende keer beter. Ik hoef het alleen niet te weten, en ik wil wel een bedankkaartje :D

Kylie

  • Gast
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #40 Gepost op: 26 oktober 2012, 14:43:39 »
Wij hadden wel op de kaart als kado tip een envelop staan. In de begeleidende brief stond vermeld dat wij aan het sparen waren voor de verbouwing van onze keuken, dus als mensen ons iets wilde geven (dus zijn niks verplicht) ze ons blij konden maken met een kleine bijdrage. We waren inmiddels 11 jaar samen, waarvan 10 samenwonend en hadden niks nodig. Verder overigens geen verwachtingen gehad. Een helemaal lege envelop had ik wel raar gevonden. Ik was heel blij dat mensen onze bijzondere dag wilden bijwonen en met ons delen.

Birdy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7501
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #41 Gepost op: 26 oktober 2012, 15:18:59 »
Hmz, en al wordt het geld uitgegeven aan de boodschappen? Willen de gevers ook nog iets te zeggen hebben over waar het cadeau voor gebruikt wordt? Ik bedoel, ik snap wel dat het leuk is om te weten wat mensen er voor kopen, maar zo niet, wat voegt het dan toe om anoniem geld te geven ipv met naam?
Maar goed dat die mensen dan niet weten dat veel cadeaus (voor als ze dat wel een keer geven) weer via marktplaats verkocht worden ;)
Ik denk dat de gevers dan ook wat minder moeite ervoor gaan doen of op deze manier 'wraak' nemen. Ik zeg niet dat ik hetzelfde zou doen ;-) Vind het ook niet zo netjes.

marian1313

  • Gast
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #42 Gepost op: 26 oktober 2012, 15:31:10 »
Ik heb het idee dat mensen het in mijn omgeving niet zoveel uitmaakt wat er met het geld gebeurt. Ik persoonlijk kan me er in elk geval niet druk om maken, het is alleen niet zo handig als je het al incalculeert om je feest van te betalen en dan krijg je minder dan begroot....
Wij hebben er uiteindelijk de fotograaf en de videograaf van betaald, want die moesten we contant betalen ;). En de rest is langzaamaan inderdaad opgegaan aan boodschappen.

Mo_23

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1365
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #43 Gepost op: 26 oktober 2012, 15:42:54 »
Misschien een ander leuk idee in plaats van een envelopje op de kaart. Heb dit idee gisteren ook in een ander topic geplaatst...

Ik was op een bruidsbeurs en daar was ene standje en daar hadden ze een erg leuk cadeau idee. Je selt samen met hun je huwelijksreis samen en hier wordt een site van gemaakt. Hierop is de reis te zien inclusief eventuele excursies. Stel je kiest ervoor om je tickets en verblijf zelf te betalen, maar je wil je excursies cadeau hebben, dan kies je ze uit, ze worden in kavels van verschillende prijzen geknipt en in plaats van een envelopje zet je de site op de kaart. Je gasten kunnen hier dan de kavels kopen. Zo kunnen ze voor hun budget op een leuke manier bijdragen aan je huwelijksreis en kun je bijvoorbeeld een foto van die excursie sturen als bedankje!

chantal3-9

  • Held
  • *****
  • Berichten: 5952
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #44 Gepost op: 26 oktober 2012, 18:25:06 »
Zo las ik het ook neit hoor patriesje (dat je hetzelfde zou doen ;)), maar ik denk dat er best mensen zijn die zo denken.

Dat klinkt wel als een leuk idee mo!

misseagle

  • Gast
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #45 Gepost op: 26 oktober 2012, 20:20:36 »
Is dit eigenlijk ook "normaal" om te doen?
Je geeft wat je wil geven, dus je kijkt naar je eigen budget en wensen. Wat je geeft staat los van wat andere gasten (zoals je vrienden) geven, niemand heeft immers hetzelfde huishoudboekje :). Je geeft ook onafhankelijk van met hoeveel je komt, en onafhankelijk van hoeveel de bruiloft, en jou aanwezigheid daarbij, gekost heeft. Iedere andere afweging dan geven wat je wil geven komt in de buurt van het vaststellen van een toegangsprijs, naar mijn idee.
Hmz, en al wordt het geld uitgegeven aan de boodschappen? Willen de gevers ook nog iets te zeggen hebben over waar het cadeau voor gebruikt wordt?
Nee, dat niet. Maar ik zou het jammer vinden dat het geld om een huwelijk luister bij te zetten gebruikt wordt om de rekeningen (voor boodschappen of anderszins) te betalen. Liever heb ik dat er iets leuks van gedaan wordt of gekocht wordt, met het idee dat er dan tenminste een blijvende herinnering is. Dt ongewenste cadeaus doorverkocht worden interesseert me niets, ik heb het gegeven omdat ik dacht dat ze het konden waarderen, is dan niet zo, jammer dan, volgende keer beter. Ik hoef het alleen niet te weten, en ik wil wel een bedankkaartje :D

Tsjah ik vind eigenlijk hetzelfde wat jij zegt qua wat je geeft.. Echter voelde ik wel een beetje de druk om hetzelfde te geven als zij.. "want we zijn toch daggasten" en ook dat ik dus ook hetzelfde bedrag namens mijn AS moest bijleggen.. want ja hij hoorde er ook bij en hij gunt hun toch ook een cadeau..

Groepsdruk noem je dat geloof ik. En ik ben ervoor gezwicht. Voelde me er niet prettig bij, kon t geld goed ergens anders voor gebruiken.
Maar goed, dezelfde mensen die snappen niet dat wij op dit moment geen geld uitgeven aan dingen die we graag willen hebben of doen omdat we aan het sparen zijn voor de bruiloft.
Zo konden we wel een nieuw dekbed gebruiken al was het oude dekbed niet kapot ofzo, maar hij was niet praktisch. Echter wilden wij ermee wachten met kopen omdat we niet wisten wat we aan inkomen zouden hebben de maanden erna... en we wilden toch flink sparen.. Begrepen ze niet!

Vind het zo stom hoe anderen soms je kunnen beoordelen op iets waar ze niets van weten..
Ze denken dan dingen te weten, leven zich niet in..
Maja :S

Jassou

  • Gast
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #46 Gepost op: 26 oktober 2012, 20:32:30 »
Vind het zo stom hoe anderen soms je kunnen beoordelen op iets waar ze niets van weten..
Ze denken dan dingen te weten, leven zich niet in..
Maja :S
Lastig ja, ik kom het soms op andere gebieden ook tegen. Dit wordt wel heel erg off topic, maar ik heb geleerd dat mensen pas begrijpend reageren hoe minder ze van de situatie afweten in paats van hoe meer. 'Dit is wat we ons kunnen veroorloven.' punt, geen discussie. Vragen naar meer info afstoten, desnoods met 'ik praat liever niet over geld' (met een verontschuldigende glimlach). Vaak is het hoe meer info je over je eigen situatie geeft, hoe meer uitwegen/alternatieven anderen zien, en hoe meer ongebegrip over waarom je niet de suggesties van hen aanneemt. Maar goed :)

geduldig bruidje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1167
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #47 Gepost op: 26 oktober 2012, 20:42:13 »
Wat ik me dan weer afvraag.. Ik was gevraagd om bij een bruiloft te komen puur om in het koor te zingen, was ook nog ruim een uur rijden met de auto maar dit wou ik graag voor dit stel doen.. Ik heb ze vervolgens een envelopje met alleen een zelfgemaakte kaart gegeven.... Ik ben er nog steeds niet uit of ik dit eigenlijk wel kon maken... Heb alleen verder niet echt veel geld dus had ook het gevoel dat ik met de benzinekosten er bij al vrijveel geld had uitgegeven voor iets waar ik puur kwam zingen... Wat vinden jullie? Ik was verder ook alleen een vage kennis en ben ook niet naar de receptie ofzo geweest...

Roze

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2002
  • Geslacht: Vrouw
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #48 Gepost op: 26 oktober 2012, 20:55:02 »
@geduldig bruidje: Ik vind dat dat heel prima kan hoor. Juist attent van je dat je ze wel een kaart hebt gegeven.
Je hebt moeite voor hen gedaan, terwijl daar eigenlijk niks tegenover stond, dus andersom bekeken: ze hadden jou ook iets kunnen geven.

Wat betreft het topic verder: ik hoop werkelijk dat wij ons na afloop van onze bruiloft niet gaan drukmaken over al dan niet gekregen euro's. Het lijkt me geweldig als we mooie cadeaus krijgen, maar ik ga echt niet van te voren berekenen wat het zou kunnen 'opleveren' om er vervolgens de bruiloft van te kunnen betalen. Daar sparen we vooraf voor en wíj willen het op deze manier, dus wij betalen het.

Cahira

  • Gast
Re: 'anonieme' enveloppen gekregen?
« Reactie #49 Gepost op: 27 oktober 2012, 12:52:19 »
Mij maakt het eigenlijk niet uit of mensen iets geven of niet. Dat is geheel hun keus.
Maar ik vind het wel een goed idee om post-its met de namen op het cadeau te plakken als we niet meteen het cadeau kunnen uitpakken. Dan weten we de volgende dag als we het cadeau wel uitpakken tenminste wie het gegeven heeft.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards