collapse

Auteur Topic: diy stoffen bloem  (gelezen 7713 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

poppetje

  • Junior
  • **
  • Berichten: 149
diy stoffen bloem
« Gepost op: 1 september 2013, 12:46:02 »
Hierbij een foto-tutorial van de bloemen die ik gemaakt heb. Ik heb er namelijk al een aantal keer vragen over gekregen en dacht dat misschien meer meiden hier wat aan kunnen hebben  :cool2:

Laten we beginnen:

Je hebt nodig:

- synthetische stof (een of meerdere soorten) de stoffen op de foto's zijn gordijnstoffen
- schaar
- 4 cirkels voor als mal (je kan ook glazen, schaaltjes etc gebruiken)
- pen
- lijmpistool (of naald en draad)
- waxinelichtje (en voor de zekerheid een schaal met water ernaast)

De bloemen bestaan uit meerdere lagen stof die van groot naar klein lopen. Ik heb zelf steeds met 4 maten gewerkt.


Knip ze uit. Hoe voller/dikker je de bloem wilt hebben des te meer je moet knippen:


Knip vervolgens 5 inkepingen in de cirkels zodat er 5 "blaadjes" ontstaan. knip vervolgens de hoekjes rond:


Haal nu de stof langs de vlam. Per stof is het verschillend hoe snel het moet. Ik heb zelf gemerkt: hoe dunner de stof hoe sneller je moet werken. Hou voor de zekerheid een bak met water erbij. Vervolgens ziet het er dus zo uit:


Je kan de bloemblaadjes op twee manieren gebruiken. Beide geeft een heel ander effect. Voor de duidelijkheid op de foto's is hetzelfde blaadje te zien. De een is met bolle kant naar boven en de andere naar beneden:


Nu kan je ermee gaan spelen door te gaan stapelen, kijken welk effect je mooi vind. Zodra het naar je zin is lijm je laag voor laag vast (of je naait het met naald en draad):


Ik heb al mijn bloemen met bolle kant naar boven gemaakt, alleen de binnenste blaadjes heb ik wel omgedraaid omdat het dan mooi naar binnen krult. Dit zijn uiteindelijk een paar bloemen:


Vervolgens kan je de bloem verder afmaken door in het midden iets te bevestigen. Voor mijn bruidsboeket heb ik met broches gewerkt en de corsages met knoopjes. Je kan bijvoorbeeld ook kraaltjes en swarovski steentjes gebruiken. En eventueel een magneetje (te koop bij de bloemist) achterop lijmen en klaar is je corsage.


Hierbij mijn eigen boeket en corsages:







Ook heb ik ze gebruikt bij de autolintjes:



En bij de tafelschikking, deze had ik zodanig gemaakt dat ze na het diner als polscorsage gedragen konden worden:


Ik hoop dat jullie er wat aan hebben. Veel plezier ermee!!




« Laatst bewerkt op: 2 september 2013, 23:09:17 door poppetje »

ItsAnne

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 374
Re: diy stoffen bloem
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2013, 13:49:34 »
Wow! Erg leuk, en waarschijnlijk nog wel te doen voor zo'n oncreatief iemand als ik!
Bedankt!

poppetje

  • Junior
  • **
  • Berichten: 149
Re: diy stoffen bloem
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2013, 14:55:17 »
het is inderdaad niet moeilijk. Het kost alleen heel veel tijd. En nog een tip: goed ventileren als je de stof gaat 'branden' want anders kan je er wel hoofdpijn van krijgen

Kon zelf aan het einde geen stof meer zien haha. Maar ben zo blij met het resultaat!

JoyceS

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4538
Re: diy stoffen bloem
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2013, 18:22:07 »
Echt prachtig poppetje! Als ik nog geen boeket had, zou ik het wel weten  :biggrin:

snowbunny

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 525
  • Geslacht: Vrouw
Re: diy stoffen bloem
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2013, 13:23:00 »
Waauw dit ga ik onthouden!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards