collapse

Auteur Topic: invulling trouwdienst kerk  (gelezen 4828 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KBakker1992

  • Gast
invulling trouwdienst kerk
« Gepost op: 31 maart 2014, 22:24:36 »
Hallo allemaal,

Dit jaar ga ik trouwen met mijn vriend. Wij zijn al geruime tijd samen.

Ik ben gelovig en hij helaas niet. Nu gaan wij trouwen en vind ik een kerkelijke inzegening erg mooi. Wij hebben het hier uitgebreid over gehad. Op een gegeven moment heb ik aangegeven dat we misschien alleen maar in het gemeentehuis moeten gaan trouwen i.p.v. ook in de kerk, omdat ik dit niet goed zie komen. Echter mijn vriend gaf aan dat hij voor mij ook een kerkelijke inzegening wil, omdat dit voor mij zoveel betekent, maar hij gaf aan dat hij geen ja wil zeggen tegen dingen die hij niet waar kan maken. Mijn vriend laat mij vrij in mijn geloof en tevens staat hij er ook wel open voor, maar hij geeft aan het gewoon niet te ervaren en weet niet of dit ooit zal komen.

Wij hebben een gesprek gehad bij de dominee en die heeft aangegeven dat een trouwdienst binnen mijn gemeente wel mogelijk is. De trouwbelofte kan voor mijn vriend wel aangepast worden.

Nu ben ik bezig met het opstellen van de liturgie en merk ik hoe moeilijk dat is in deze situatie. Heeft er iemand voorbeelden van aangepaste trouwbeloftes en indelingen (welke liederen er een beetje bij zo'n dienst passen).
Tevens zullen er dus meerdere ongelovige mensen aanwezig zijn tijdens de dienst dus is het wel zo fijn dat de liederen een beetje makkelijk te zingen zijn.

Graag hoor ik van jullie!

Groetjes K.

Lies86

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3340
  • Geslacht: Vrouw
  • Wees jezelf, er zijn al genoeg andere!
Re: invulling trouwdienst kerk
« Reactie #1 Gepost op: 1 april 2014, 08:01:07 »
Hey K!

Wij hadden een beetje dezelfde situatie, mijn man gelooft ook niet, en ik wilde wel graag Gods zegen ontvangen.
Nadat we besloten hadden deze dienst ook nog bij mijn ouders in de tuin te willen houden (daar vond heel de dag plaats) hebben we een dominee gezocht die hieraan mee wilde werken.
Die was vlot gevonden. Fijn dat jij ook al medewerking hebt!

Zelf zijn we niet voor de kerk getrouwd (dus geen ringen gewisseld in de dienst) maar hebben we de zegen ontvangen.
Aangezien er bij ons ook heel veel niet christelijke mensen kwamen en msischien nog wel minder mensen die een beetje fatsoenlijk mee konden zingen hebben wij ervoor gekozen alle muzikale invulling door het gospel choir te laten doen. Ik zing hier zelf ook bij, maar we hoorde van iedereen terug dat ze het erg gaaf vonden, En zo hoefde niemnand mee te zingen, waren de liedjes wel christelijk, maar toch ook swingend en bekend.

Wij hebben zelf onze geloftes geschreven en voorgelezen, dit had voor ons beide niet echte en christelijke inslag. Gewoon verteld waarom we van elkaar hielden en wilde trouwen.
De 'preek' was luchtig en begrijpelijk. Geen moeilijke ingewikkelde taal, evangelisering of ellende lang. Iets wat wij fijn vonden.
Daarna de geloftes en de zegen.
Ik kan als je graag wilt onze liturgie wel doorsturen naar je (je vind hem evt ook hier http://www.trouwforum.nl/index.php/topic,4426.75.htm]http://www.trouwforum.nl/index.php/topic,4426.75.html]http://www.trouwforum.nl/index.php/topic,4426.75.htm. (er is ook een liturgietopic http://www.trouwforum.nl/index.php/topic,4426.msg696655.html#msg696655, daar kun je evt meer inspiratie uithalen, er zijn ook veel meiden die voor popmuziek in hun dienst kiezen bijvoorbeeld!)  Succes met je voorbereidingen! Je komt er vast wel uit!
« Laatst bewerkt op: 1 april 2014, 08:03:32 door Lies86 »

Appelsientje

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 343
  • Geslacht: Vrouw
    • Schoonheidssalon Monifique
Re: invulling trouwdienst kerk
« Reactie #2 Gepost op: 8 april 2014, 08:34:18 »
Wij hadden ook hetzelfde. Ik ben gelovig, mijn as niet. Samen met de pastoor prima uitgekomen. We krijgen een aangepaste dienst en er moet toestemming gevraagd worden bij het bisdom. Dit is echter volkomen normaal tegenwoordig dus daar maak ik me geen zorgen om.

Wij kregen van de pastoor een aantal voorbeeld boekjes en voorbeeld teksten voor het trouwboekje. Misschien is er ook zoiets voor jullie?
Hiernaast hebben wij gekozen voor klassieke muziek zonder zang zodat we ons daar niet druk over hoeven maken. Ik ben blij dat dit kan en we gewoon de ringen uit kunnen wisselen in de kerk, ik zou anders niet echt getrouwd zijn voor mijn gevoel.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards