collapse

Auteur Topic: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?  (gelezen 23929 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Silly

  • Gast
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #50 Gepost op: 7 juni 2008, 20:11:52 »
[quote name=\'nisanlin\' post=\'165405\' date=\'07 June 2008, 19:57\']Wij hebben dit de dag van tevoren allemaal gebracht[/quote]

Ik denk dat ik dat ook maar ga doen. Hoe meer je van te voren kunt regelen, hoe rustiger je de trouwdag begint.
Maar even de trouwlokatie bellen of dat mogelijk is.

Alexia

  • Gast
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #51 Gepost op: 7 juni 2008, 21:10:49 »
wij kunnen het er de dag van tevoren doen.. en verder geef ik m'n CM en m'n bruidsmeisjes de opdracht om erop te letten.

Leandra88

  • Gast
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #52 Gepost op: 12 juni 2013, 18:58:58 »
Hoi Allen,

Afgelopen zaterdag een super romantisch aanzoek gehad.  :blush: We willen volgend jaar juni trouwen.
Ik heb alleen geen idee hoe we het allemaal moet plannen..

Hoe ver van te voren hebben jullie ceremoniemeester(s) en getuigen gevraagd?
En jurken, hoe ver van te voren start je daarmee?

Groetjes,

Leandra

Roze

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2002
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #53 Gepost op: 12 juni 2013, 19:10:22 »
Als je de zoekfunctie gebruikt, kom je hier een heleboel informatie tegen!

Het verschilt nogal per persoon, je kunt anderhalf jaar van te voren beginnen met de belangrijkste dingen te regelen, maar het kan ook een maand of 5-6 van te voren. Het is maar net hoeveel werk je ervan wilt maken en hoe beschikbaar alles en iedereen nog is.
Voor een jurk wordt over het algemeen wel aangeraden om dat iets meer dan een half jaar van te voren te doen, omdat daar soms een klein half jaar levertijd op kan zitten.

Veel plezier met het regelen van alles. En gefeliciteerd met jullie voornemen;-)

Melnikova

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2415
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #54 Gepost op: 12 juni 2013, 19:59:55 »
Welkom op dit forum en van harte gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk.
Mijn as had zijn eerste getuige al gevraagd voordat hij mij had gevraagd ;) Ik heb mijn eerste getuige de dag na het aanzoek gevraagd (we waren een weekend weg, en mijn getuige kwam een dag later ook hier naartoe ivm een danswedstrijd waar we beide aan meededen)
Onze tweede getuigen (een stelletje) hebben we op oudjaarsavond/nieuwjaarsochtend gevraagd (we hebben ons 8 november verloofd, dus ongeveer 2 maanden later)
1 januari hebben we een datum gekozen, en eind januari ben ik voor een jurk op pad gegaan. Dit was maar goed ook want hier zat 4 a 5 maanden levertijd op (Hij is nu ongeveer 3 weken binnen)
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2013, 21:01:49 door williieeee »

Mupke80

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1109
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #55 Gepost op: 12 juni 2013, 20:47:19 »
Ik heb mijn eerste getuige de dag na onze bruiloft gevraagd
Dat lijkt me niet logisch hihi! Wat had hier moeten staan willieeee?

@Leandra: welkom hier en gefeliciteerd met jullie trouwplannen! Ik herken het gevoel dat je beschrijft, dat je niet weet waar je moet beginnen. Probeer het gewoon te zien als een grote 'puzzel' waarvan je eerst de grootste en belangrijkste stukjes neer moet leggen (zoals het prikken van de trouwdatum, het zoeken naar een lokatie en dat soort dingen - houd er rekening mee dat sommige lokaties zó gewild zijn dat ze nu al volgeboekt kunnen zijn voor sommige data in 2014!). Daarna ga je steeds meer 'puzzelstukjes' neerleggen, dus dingen afstrepen van je lijst (zelf hebben wij een hele lijst aangelegd met alle grote en kleine(re) dingen die nog moeten gebeuren, met daarbij deadlines).

Het vragen van de getuigen zou ik, net als het uitzoeken van je jurk, inderdaad niet te laat doen. Want je moet wel getuigen hebben, dus je wil zeker weten dat ze kunnen! Zelf hebben wij zo'n 9 maanden van tevoren onze trouwdatum geprikt en de lokatie geregeld, ik heb zo'n 7 maanden van tevoren m'n jurk uitgezocht en rond die tijd hebben we ook onze getuigen en ceremoniemeesters gevraagd.

Maar goed, zoals Roze al zegt: het verschilt inderdaad nogal, het ene stel wil heel groot uitpakken terwijl het andere stel het vrij klein wil houden. Het is dus ook belangrijk om het daar snel over eens te worden, dan kun je een realistische planning gaan maken.

Veel plezier met alle voorpret en met het lezen hier op het forum! :biggrin:

Melnikova

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2415
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #56 Gepost op: 12 juni 2013, 21:00:37 »
Ik heb mijn eerste getuige de dag na onze bruiloft gevraagd
Dat lijkt me niet logisch hihi! Wat had hier moeten staan willieeee?



hahaha, de dag naar het aanzoek ;)

Leandra88

  • Gast
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #57 Gepost op: 12 juni 2013, 23:01:47 »
Bedankt voor jullie reacties. Fijn!

Wij hebben zelf 13 juni 2014 in gedachte en ook al een locatie. Wat is de eerste stap? Gemeente bellen?

Ik wacht nog even met de getuigen vragen. Ik ben er nog niet helemaal uit wie ik wil vragen. Ik wil sowieso mijn broer vragen maar twijfel daarnaast uit vriendinnen/ ouders/ oma. Lastig! Wie hebben jullie als getuige? Ik ben zo bang dat ik iemand passeer/kwets.. Herkenbaar?


Vilickylucky

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 349
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #58 Gepost op: 13 juni 2013, 00:18:44 »
als je er nog niet uit bent, moet je ze ook nog niet vragen, je hoeft t pas te weten als je in ondertrouw gaat, dit kan vanaf een jaar van te voren tot 2 weken voor de trouw datum. de twijfel is heel herkenbaar... ik twijfelde ook erg maar uiteindelijk ben ik voor mn eerste gevoel gegaan!  ik heb uiteindelijk mijn ouders gekozen, maar heb getwijfeld tussen ouders/zus/ broer/ vriendinnen.. uiteindelijk voor familie gegaan omdat ik in mn omgeving meemaakte dat een vriendschap een jaar na hun huwelijk voorbij was. Het lijkt mij niet fijn om dat mee te maken, mijn as. is voor zijn zus en beste vriend gegaan.

wij hebben bij het gemeentehuis gevraagd of de datum een optie was en daar omheen gepland. maar je moet even bij jezelf nagaan wat je het belangrijkste vind. of de datum of bijv de locatie.

ik ben 8 maanden van te voren voor jurken gaan shoppen, dacht dat ik dan nog genoeg tijd had om rond te zoeken zonder dat de levertijd een probleem zou zijn maar in de eerste winkel en de 3e jurk was het al raak!

ik vond het heel fijn dat wij eerst zijn begonnen met een budget vaststellen voordat we alles uit gingen zoeken, hierdoor ben je minder in de verleiding om boven je budget te organiseren.. in de loop van de tijd hebben we een aantal posten aangepast en geschoven met geld, waardoor we nu goed uitkomen (min een kleine financiele tegenvaller  :blush: voor de auto)

Incredibelle

  • Gast
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #59 Gepost op: 13 juni 2013, 05:59:44 »
@ Leandra, gefeliciteerd met je verloving!

Wij zijn hier inderdaad ook eerst een budget gaan vaststellen, daarna hebben we besloten in welk deel van het jaar we willen trouwen.. (Hier ook in Juni).
Ik zou zelf wel graag eerst een locatie hebben voordat ik bij de gemeente definitief een datum prik.

één van mijn getuigen heb ik al gevraagd simpelweg omdat er geen twijfel over bestaat dat hij mijn getuige moet zijn :), tweede getuige twijfel ik nog over. Ik zou bij het kiezen van je getuigen vooral naar je gevoel luisteren.  Wat betreft mensen kwetsen of passeren. Je kunt ze altijd een andere belangrijke "rol" op jou dag geven. Denk aan het aangeven van de ringen, of vragen of ze een speech willen houden.

Maar het belangrijkste is, het is jullie dag dus moeten jullie vooral doen waar jullie je goed bij voelen.


Sannepan87

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1270
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #60 Gepost op: 13 juni 2013, 11:34:24 »
Gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk en geniet van de voorbereidingen.

Wij hebben eerst samen besproken hoe wij onze trouwdag voor ons zien en toen een budget opgesteld wat we daaraan uit kunnen geven. Daarna hebben we gekeken wat we, aan de hand van wat wij wilden, allemaal moesten regelen. Wij hebben toen eerst de locatie vastgelegd, omdat (wij trouwen ook in juni) juni een gewilde maand,is en locaties al snel bezet zijn. Hier in de regio geldt dat ook voor fotografen, dus die ook al snel geregeld. De trouw datum bij de gemeente konden we hier max. een jaar vooraf vastleggen, dus dat hebben we die dag gelijk gedaan. Maar dat is per gemeente anders, dus dat zou ik even navragen.

Mijn jurk heb ik een jaar vooraf uitgezocht, zat bij mij 8 maanden levertijd op. Uiteindelijk was tie wel iets eerder binnen.
De ceremoniemeester hebben wij al heel snel gevraagd, zodat ze er vanaf het begin bij betrokken was. De getuigen gevraagd toen we beiden wisten wie we wilden. Hebben wij 3 maanden voor de ondertrouw gevraagd, want,mijn broer is veel in t buitenland en had wel een kopie van zijn ID nodig ;)

Mupke80

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1109
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #61 Gepost op: 13 juni 2013, 11:47:57 »
als je er nog niet uit bent, moet je ze ook nog niet vragen, je hoeft t pas te weten als je in ondertrouw gaat, dit kan vanaf een jaar van te voren tot 2 weken voor de trouw datum. de twijfel is heel herkenbaar... ik twijfelde ook erg maar uiteindelijk ben ik voor mn eerste gevoel gegaan!  ik heb uiteindelijk mijn ouders gekozen, maar heb getwijfeld tussen ouders/zus/ broer/ vriendinnen.. uiteindelijk voor familie gegaan omdat ik in mn omgeving meemaakte dat een vriendschap een jaar na hun huwelijk voorbij was. Het lijkt mij niet fijn om dat mee te maken, mijn as. is voor zijn zus en beste vriend gegaan.

Hieruit blijkt wel dat het inderdaad voor iedereen verschillend is! Wij hebben juist heel bewust niet voor familie als getuigen gekozen, omdat wij gewoon niet extreem dik met onze familie zijn. En omdat wij meteen allebei het gevoel hadden dat bepaalde (hele goede) vrienden meer op hun plek zouden zijn als onze getuigen. Ze hebben ook alle vier meteen volmondig 'ja' gezegd toen we ze vroegen! Of de families zich hierin gepasseerd voelen weet ik niet en eerlijk gezegd maak ik me daar ook niet druk om. Onze families zijn toch wel 'eregast' (mijn 3 neefjes zijn bijv. naast onze eigen dochter de enige kinderen die überhaupt mogen komen). En mijn moeder helpt me met mijn jurk aantrekken en vervolgens geeft mijn vader me weg, dus die hebben ook allebei een bijzondere taak.

Tam1987

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 487
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #62 Gepost op: 16 juni 2013, 13:53:13 »
Gefeliciteerd met jullie voorgenomen huwelijk!

Wij zijn begonnen met het bedenken van een globale dagindeling, met als belangrijkste punt dat manlief graag in zijn geboortestad wilde trouwen en het feest kon dan op een andere locatie plaatsvinden. Toen kwam het bedenken van een datum en daarna het zoeken naar een locatie. In augustus 2012 zaten er al een aantal locaties vol voor de data die wij op het oog hadden dus die vielen gelijk af. Bij de locaties is het zo gegaan dat ik eerst heb gekeken naar wat mij aansprak (ik werkte parttime en had dus genoeg tijd) en daarna m'n lief liet kiezen wat hij uit mijn selectie leuk vond. Daar zijn we vervolgens op gesprek geweest.

Uiteindelijk is onze datum nog veranderd omdat mijn schoonzusje 13 dagen voor onze eerste datum uitgerekend was van hun tweede kindje, wilden het risico niet lopen dat ze er niet bij kon zijn. Toen de datum en de feest- en trouwlocatie vastlag, in september, dus 8 maanden voor de bruiloft, hebben we onze CM's gevraagd en ben ik op zoek gegaan naar m'n jurk (mocht ik van mezelf pas als datum en locatie rond waren, maar dat is voor iedereen persoonlijk).

Online, bij bv www.bruidenbruidegom.nl staan handige checklists met punten waar je aan moet denken en wanneer je die over het algemeen regelt. Die kun je natuurlijk helemaal aanpassen naar jullie wensen!

Fay

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 419
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #63 Gepost op: 17 juni 2013, 10:57:39 »
Dit is de checklist die wij gebruiken bij het plannen

Droopy

  • Gast
Waar te beginnen?
« Reactie #64 Gepost op: 24 maart 2014, 14:54:10 »
Wij moeten nog aan alle voorbereidingen beginnen, heb al wel veel in mijn hoofd van hoe ik onze grote dag zie alleen er moet voor die dag zoveel geregeld worden dat ik niet goed weet waar te beginnen.
Hoever van te voren moet je dingen geregeld hebben? En wat regel je eerst en wat komt laten? Want ben alleen nog maar aan het oriënteren en zie nu door de bomen het bos al niet meer.

Melnikova

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2415
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #65 Gepost op: 24 maart 2014, 15:01:51 »
Wij zijn begonnen met een datum.
Nu las ik ergens dat je niet perse een speciale datum wilde, maar wel een speciale locatie.
Ik zou dus beginnen met het regelen van de locatie, om zo de datum te kunnen bepalen.
Zodra je deze datum hebt, zou ik het gemeentehuis bellen om deze datum voor jullie vast te laten leggen (valt deze datum binnen 1 jaar, dan kan je al in ondertrouw gaan).

Dan zou ik gewoon steeds kijken wat jullie het belangrijkste vinden, en zo het rijtje afwerken.
Let er op dat het bestellen van een jurk ongeveer een half jaar kan duren, begin dus op tijd met je zoektocht.

Droopy

  • Gast
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #66 Gepost op: 24 maart 2014, 19:04:40 »
Heb de locatie vandaag gebeld. Gaan er volgende week heen om vast een en ander te bespreken en datum vast te leggen
Zo spannend

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #67 Gepost op: 24 maart 2014, 20:13:06 »
Kijk even in het topic rondom dagindeling/draaiboeken. Zo krijg je in ieder geval een idee wat er op zo'n dag allemaal speelt.
http://www.trouwforum.nl/index.php/topic,348.0.html

Locatie en datum zijn inderdaad wel het belangrijkste om goed op elkaar af te stemmen. Als je een jurk wilt, zou ik meer dan een half jaar van te voren beginnen met zoeken vanwege leverdata. Ondertrouw moet je maximaal twee weken van te voren hebben geregeld (dan heb je ook paspoorten ed van je getuigen nodig). Fotograaf kan ook belangrijk zijn om snel mee te beginnen - zeker in het hoogseizoen zitten die zo volgeboekt.

Droopy

  • Gast
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #68 Gepost op: 24 maart 2014, 20:29:41 »
Dat topic heb ik inderdaad al veel in doorgelezen.
Volgende week eerst datum prikken en dan denk ik eens kijken wat we allemaal willen.

Vind t zo leuk hè. Bruidsjurk gaat nog moeilijk worden vind zoveel mooi.

mamamikado

  • Gast
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #69 Gepost op: 25 maart 2014, 17:31:48 »
Idd een fotograaf is ook erg belangrijk. Wil je iets heel bijzonders qua vervoer, dan zijn de aanbieders ook beperkt. Hier in de gemeente kun je maar trouwen op 4 tijden, dus ook dat zeker snel laten vastleggen, daarom heen kun je dan heel je dagindeling maken

Droopy

  • Gast
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #70 Gepost op: 25 maart 2014, 17:37:24 »
fotograaf is een goede kennis van ons. dus dat komt wel goed.
van die tijden waarop te trouwen is ook een goede.
ik wil in een andere gemeente trouwen dan waar we wonen. moeten we hier dan ook nog aparte dingen voor doen?

mamamikado

  • Gast
Re: Waar te beginnen?
« Reactie #71 Gepost op: 25 maart 2014, 17:50:03 »
In je eigen gemeente moet je in ondertrouw, verder blijf ik je het antwoord schuldig. Heb je al gekeken op de websites van de desbetreffende gemeentes>  Informeer wel even goed hoe het zit met jullie geboorteaktes. Hier in de gemeente gebeurd alles digitaal, maar er zijn ook nog gemeentes waar je hem moet ophalen in de gemeente waar je bent geboren.

Geenaccountmeer

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 613
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #72 Gepost op: 26 maart 2014, 09:10:43 »
Wij trouwen ook in een andere gemeente. Wij hebben in onze gemeente een ondertrouwdatum afgesproken. Ik heb toen de andere gemeente een email gestuurd om de dag te reserveren, dat kon gelukkig. Na de ondertrouw in onze gemeente zijn de stukken opgestuurd naar de gemeente waar we trouwen. Toen ze die hebben ontvangen kreeg ik een telefoontje om nog een en ander door te spreken en een brief met de officiele bevestiging van de dag en tijd.

Ik zou dus beide gemeenten even op de hoogte brengen.

Droopy

  • Gast
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #73 Gepost op: 26 maart 2014, 09:21:37 »
Dank jullie voor de tips.

geduldig bruidje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1167
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorbereidingen huwelijk; een planning hiervoor?
« Reactie #74 Gepost op: 26 maart 2014, 10:25:00 »
Als je trouwens echt een planning wil, er bestaan allerlei schematjes wat je hoeveel maanden voor de bruiloft "moet" regelen, geloof dat die in elke bruid en bruidegom (tijdschrift) wel staat....

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards