collapse

Auteur Topic: Bedankspeech  (gelezen 5362 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mupke80

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1109
  • Geslacht: Vrouw
Bedankspeech
« Gepost op: 16 augustus 2013, 11:36:06 »
Al zoekend op het forum kan ik zo snel geen topic hierover vinden, daarom heb ik even een nieuwe aangemaakt.

Wij gaan over 8 dagen trouwen en we zijn aan het nadenken over een bedankspeech.
Maar we twijfelen over een aantal dingen:
1 - Wanneer gaan we de speech houden?
2- Gaan we twee keer iets zeggen (bijv. tijdens het diner èn op het feest, op het feest zijn tenslotte een heleboel gasten die er tijdens het diner niet zijn), of toch slechts 1 keer?
3 - HOE SCHRIJF JE ZO'N SPEECH??? :blink:

Vooral het laatste baart mij zorgen. Het zal er namelijk wel op neerkomen dat ik ga speechen, want mijn a.s. is niet zo'n prater in grote gezelschappen. En ik wil zo graag ècht iets leuks zeggen, dus niet alleen maar het standaard verhaaltje van 'Wat fijn dat jullie er allemaal zijn op deze bijzondere dag' (en dan een paar mensen persoonlijk bedanken zoals de ceremoniemeesters en de getuigen). Ik wil graag iets zeggen dat de mensen ècht raakt, maar ik heb 0,0 inspiratie...

Heeft iemand tips? Hoe hebben jullie dit aangepakt? Hebben jullie gewoon uit de losse pols iets gezegd, en daarmee het risico lopen dat je van de zenuwen niets uit je strot krijgt? (of mensen vergeet te noemen...) Of heb je echt wat opgeschreven? En hoe begin je met het schrijven van zo'n speech?

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bedankspeech
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2013, 11:38:59 »
Ik had wel wat opgeschreven, maar kreeg het er niet uit op die dag. Ik was gelijk in tranen, dus heb het toen maar afgerond met een nou ja jullie weten wel waarom :P Was dus niet geslaagd ;)

Happymama79

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1834
  • Geslacht: Vrouw
  • Geluk vermenigvuldig je door het te delen
Re: Bedankspeech
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2013, 11:43:46 »
Wij hadden geen feest dus wij hebben het na afloop van het diner gedaan.
Ik heb nog geen speech meegemaakt op een feestavond.

Mijn man is ook niet zo'n prater dus ik moest het doen. Ik heb het uit de losse pols gedaan. Iets opschrijven vooraf werkt bij mij niet. Ik vind vaak dat je dan hoort dat mensen het 'voordragen'.
Voordeel van uit de losse pols is dat ik de speech van de ambtenaar van de burgelijke stand als basis kon gebruiken. Zij meldde een aantal leuke dingen waaraan ik refereerde.
En ja ik was zenuwachtig en emotioneel dat de speech eerder klaar was dan de bedoeling. Maar ik denk dat door de emotie de speech juist mooi was.
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2013, 12:09:14 door Happymama79 »

nienketjuh

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3300
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bedankspeech
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2013, 12:03:37 »
Wij hebben het gedaan voor het laatste nummer, ook mijn man is niet zo'n prater (happymama volgens mij hebebn wij wel meerovereenkomsten). Ook ik heb het uit de losse pols gedaan. Spontaan past ook het beste bij mij,vrij kort, een aantal mensen bedanken, laten zien hoe blij we zijn, en het laatste nummer aankondigen! Lichte traantjes, maar vooral een blije speech. Ik was eigenlijk niet zenuwachtig (maar dat kan door de alcohol komen)

DNE

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2015
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bedankspeech
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2013, 12:19:58 »
Hier ook wat spontaans hoor... Lief heeft na het diner even een heel kort praatje gehouden en daarbij onze ceremoniemeester in het zonnetje gezet en verteld dat ik weer zwanger was, dat was het.. Verder geen speech of wat dan ook gehouden hoor..

Happymama79

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1834
  • Geslacht: Vrouw
  • Geluk vermenigvuldig je door het te delen
Re: Bedankspeech
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2013, 13:12:30 »
Wij hebben het gedaan voor het laatste nummer, ook mijn man is niet zo'n prater (happymama volgens mij hebebn wij wel meerovereenkomsten).

Ja dat idee krijg ik ook. Grappig!

Bruidslin

  • Gast
Re: Bedankspeech
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2013, 11:28:55 »
@TAB, je wilt iets zeggen dat mensen écht raakt: op welk vlak precies, dat je wilt laten zien hoe dankbaar jullie zijn voor hun aanwezigheid & liefde etc.?

Mupke80

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1109
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bedankspeech
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:11:29 »
Ja inderdaad, dat is het idee. Maar hoe meer reacties ik van jullie allemaal krijg, hoe meer ik denk dat ik het toch maar niet ga opschrijven. Iets uit de losse pols zeggen komt minder ingestudeerd over. Wel ben ik dus bang dat ik, zonder een spiekbriefje, wat mensen vergeet.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2014, 12:57:14 door Mupke80 »

nienketjuh

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3300
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bedankspeech
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:32:14 »
Meid, het is lief dat je niemand wilt vergeten, maar im denk dat miemand denkt, he ik ben morgen jarig en niet genoemd. Deze dag draait wel om jullie! Cm s bedanken is idd wel zo attent, maar verder ach.
 Als je je een beetje comfortabel voelt met spreken, dan helpen de emoties van die dag welm om dingen te zeggen vanuit je hart!

Bruidslin

  • Gast
Re: Bedankspeech
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2013, 12:40:04 »
Ik zou je wel aanraden om de kernpunten op te schrijven, dingen die je echt wilt noemen, bijvoorbeeld:

- Bedanken CM
- Feliciteren jarigen
- Proosten op geluk van aanwezigen

Zoiets, dan heb je altijd wat achter de hand als je een black-out hebt, zonder dat je iets staat voor te lezen.
Succes! :-)

Jassou

  • Gast
Re: Bedankspeech
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2013, 13:52:18 »
Mijn man deed het uit de losse pols. Cadeautje voor de getuigen en CMs, dank aanwezigheid van iedereen, sommigen van dichtbij, anderen van (een paar) vluchten verderweg. En het vereffenen van een weddenschap. Dat engeland uit de competitie lag, maar nederland de volgende dag nog in de wk-finale stond: dus een fles wijn ging naar mijn vader.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards