collapse

Auteur Topic: Kerkelijk huwelijk  (gelezen 367996 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

isabel

  • Gast
Kerkelijk huwelijk
« Gepost op: 2 maart 2005, 21:23:37 »
Wie trouwt voor de kerk ???
Stoppen jullie zelf de mis samen??
Wie heeft nog wat ideetjes voor teksten of zo

groetjes Isabel

Fie

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2005, 06:27:02 »
onze mis is nu zo goed als klaar, we hebben hem helemaal zelf samen gesteld.

ik zou hen je we willen laten lezen, maar we hebben nu een worddpcument van 10 mb. stuurt niet zo makkelijk meer op.

m.v.g. Fie

brenda78

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2005, 07:58:19 »
Wij gaan trouwen voor de kerk.
Hiervoor moeten wij nog een afspraak maken, dus ik weet niet wat er mogelijk is.
We hopen de dienst zoveel mogelijk zelf samen te stellen, maar wel met behulp van de dominee.

isabel

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2005, 08:21:33 »
Iik heb gisteren gebeld naar de vroegere pastoor van de parochie want hier zitten we met fussies van parochies en heeft niet iedere parochie nog een eigen pastoor en die pastoor kent me nog van vroeger was proost van de vkaj (jeudbeweging ) waar ik leiding was

groetjes Isabel

we gaan 31 maart naar hem toe

Pappeline

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2005, 19:15:29 »
Wij trouwen ook in de kerk en het is wel de bedoeling dat wij de mis zelf gaan samenstellen samen met de dominee!!
Gelukkig zijn er al vrienden van ons getrouwd dus kunnen wij lekker in hun boekjes neuzen :laugh:

Gr pappeline

irenebreebaart

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2005, 21:44:30 »
Wij trouwen ook in de kerk, en zijn een beetje bezig vast met liedjes uitzoeken enzo. Ook wij maken gebruik van boekjes van andere vrienden die getrouwd zijn, maar ook gewoon van de liedjes uit de bundel van de kerk...

ikki

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #6 Gepost op: 3 maart 2005, 21:45:26 »
Wiij trouwen niet voor de kerk.
Daar hebben wij allebei nix mee dus alleen het gemeentehuis.

dromer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4405
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #7 Gepost op: 3 maart 2005, 21:53:19 »
ja ik moet ook zeggen dat ik niet voor de kerk trouw. Ik ben de laatste tijd wel erg nieuwsgierig geworden over geloof enzo maar van chris hoeft het niet dus doe ik het op mijn eigen manier

Sannievermeer

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #8 Gepost op: 3 maart 2005, 22:07:13 »
[color=\"red\"]arjan en ik zijn niet gelovig dus gaan ook niet in de kerk trouwen!![/color]

claudia

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #9 Gepost op: 3 maart 2005, 22:40:03 »
wij trouwen ook in de kerk, we hebben de hele mis samen gemaakt en daarna aan de priester laten zien en die vond het goed.

Het boekje is ook al helemaal klaar alleen nog printen.

groetjes claudia
« Laatst bewerkt op: 3 maart 2005, 22:40:24 door claudia »

Yvonne

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #10 Gepost op: 4 maart 2005, 09:03:08 »
Wij gaan ook alleen naar het gemeentehuis.....

Jippie

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2005, 11:42:56 »
Hoi!

Wij willen volgend jaar mei gaan trouwen en zijn nu druk bezig met plannen. Ik kom er alleen niet uit wat ik wil. Zijn er mensen die op 1 dag zowel in het gemeentehuis trouwen en ook voor de kerk? Je geeft de ringen pas in de kerk, is het dan niet gek om daar met al je gasten in het gemeentehuis te zitten? Of is het beter om van te voren voor de wet te trouwen en op je echte trouwdag alleen voor de kerk en daarna feest?
Hellup!!

groetjes, Jip

natascha

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2005, 11:45:11 »
Ik heb hier geen ervaring mee, een paar andere meiden wel.

Yvonne

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #13 Gepost op: 14 april 2005, 11:58:44 »
Het is heel gebruikelijk om zowel in het gemeentehuis als voor de kerk op 1 dag te trouwen. Wanneer je de ringen omdat hangt volgens mij af van waar je het laatste trouwd.... weet dat niet zeker

isabel

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #14 Gepost op: 14 april 2005, 12:03:35 »
hier in Belgie zijn er heel veel die vooraf trouwen voor de wet wij doen dat ook maar het is maar de dag voordien

Isabel

Juud

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #15 Gepost op: 14 april 2005, 12:20:46 »
Het is volgens mij wel gebruikelijk om op een dag zowel in de kerk als in het stadhuis te trouwen.
Volgens mij is het alleen wel zo dat je pas voor de kerk kunt trouwen als je al voorde wet getrouwd bent. Dus houdt daar wel even rekening mee.

jenny

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #16 Gepost op: 14 april 2005, 12:27:13 »
Welkom trouwens :biggrin:

Yvonne

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #17 Gepost op: 14 april 2005, 12:28:00 »
[quote name=\'Juud\' date=\'14 April 2005, 12:20\']Het is volgens mij wel gebruikelijk om op een dag zowel in de kerk als in het stadhuis te trouwen.
Volgens mij is het alleen wel zo dat je pas voor de kerk kunt trouwen als je al voorde wet getrouwd bent. Dus houdt daar wel even rekening mee.
[post=\"19686\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]


Ik dacht dat dat niet perse hoeft..........
Je doet dan alleen de ringen pas in het gemeentehuis om....
of ik moet het verkeerd hebben????????

jenny

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #18 Gepost op: 14 april 2005, 12:29:52 »
Mijn vriend hoeft niet zonodig voor de kerk te trouwen.
En ik ben het niet helemaal eens met onze dominee.
Het is voor mij dus nog niet zeker of we ook voor de kerk gaan trouwen.
De standaard volgorde is voor mij ook een vraag.
Wel zie je vaak dat de bruid pas voor het eerst gezien wordt in de kerk.
Dus??? :blink:  :huh:

Ivet

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #19 Gepost op: 14 april 2005, 12:30:04 »
Wij gaan in september trouwen en trouwen dan in het gemeentehuis en voor de kerk. Je moet eerst voor de wet zijn getrouwd en dan mag je pas voor de kerk trouwen.
Wij weten alleen ook niet goed waar we de ringen moeten doen. Ik denk dat het de kerk wordt, alleen lijkt het dan alsof je in het gemeentehuis iets 'mist'.  Dat vind ik dus ook nog wel een probleempje.

Groetjes Ivet
« Laatst bewerkt op: 14 april 2005, 12:32:24 door Ivet »

natascha

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #20 Gepost op: 14 april 2005, 12:47:43 »
Je moet eerst in het gemeentehuis getrouwd zijn anders heeft het geen zin om in de kerk te trouwen, je moet toch ook de papieren afgeven?????
De ringen worden vaak in de kerk gegeven.
En of je het op 1 dag wilt doen, ligt denk ik helemaal aan wat je zelf wilt.
Als je veel op de planning hebt kan ik het me voorstellen dat je het over twee dagen verspreid.

Cygnet

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #21 Gepost op: 14 april 2005, 14:34:17 »
[quote name=\'Yvonne\' date=\'14 April 2005, 12:28\'][Ik dacht dat dat niet perse hoeft..........[/quote]

In Nederland moet je echt eerst voor de wet trouwen - we spreken hier dan ook formeel van een inzegening. Veel bruidsparen hechten meer waarde aan de inzegening en willen daar graag alle gasten bij hebben - het trouwen voor de wet wordt dan een formaliteit die met de getuigen (soms gewoon in een kamertje bij de kerk als de gemeente het toestaat) wordt voltrokken.

Bungoo

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #22 Gepost op: 14 april 2005, 15:34:34 »
Het meest gebruikelijke is inderdaad dat burgerlijk en kerkelijk huwelijk op dezelfde dag plaatsvinden. De burgerlijke procedure moet echter wel altijd voorafgaan aan de kerkelijke.
Wat de ringen betreft kan je kiezen, ofwel wacht je tot in het kerkelijk huwelijk (zo doen wij het: in de kerk wordt eerst een zegening uitgesproken over de ringen en zo) Je kan er ook al voor kiezen om ze in het stadhuis aan te doen.
Doe je ze in het stadhuis kan, dan heb je de keuze om er in de kerk geen woorden meer aan vuil te maken, maar je kan ze natuurlijk altijd nog even af doen of laten zegenen en er zo toch nog een ritueeltje rond verzinnen.

Trouwens, toen wij ons huwelijk gingen aangeven op het gemeentehuis hebben ze ons uidtrukkelijk gevraagd of we al dan niet ringen zouden wisselen. Neen dus :)

Yvonne

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #23 Gepost op: 14 april 2005, 15:39:27 »
[quote name=\'Cygnet\' date=\'14 April 2005, 14:34\'][quote name=\'Yvonne\' date=\'14 April 2005, 12:28\'][Ik dacht dat dat niet perse hoeft..........[/quote]

In Nederland moet je echt eerst voor de wet trouwen - we spreken hier dan ook formeel van een inzegening. Veel bruidsparen hechten meer waarde aan de inzegening en willen daar graag alle gasten bij hebben - het trouwen voor de wet wordt dan een formaliteit die met de getuigen (soms gewoon in een kamertje bij de kerk als de gemeente het toestaat) wordt voltrokken.
[post=\"19756\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]


OK!!! dat wist ik niet... Dacht dat het altijd voor iedereen zo uitkwam om eerst in gemeentehuis te trouwen... hihi :biggrin:

Bungoo

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #24 Gepost op: 14 april 2005, 15:40:42 »
Inderdaad ! Bij ons in het gemeentehuis gaan alleen de ouders en de getuigen mee. Alle andere familieleden en gasten wachten ons op in de kerk :)

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards