collapse

Auteur Topic: Kerkelijk huwelijk  (gelezen 369816 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ketting

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #100 Gepost op: 19 december 2005, 10:28:50 »
Wij trouwen niet in de kerk.
Wij komen er normaal ook niet en vinden het daarom niet nodig om er dan wel te trouwen

Liefs Mascha

Melanie

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #101 Gepost op: 19 december 2005, 20:55:01 »
Wij gaan ook trouwen in de kerk. Vind dat zelfs wel het grote 'ding' van de dag.
We hebben hier ook echt voor gekozen.
Mijn vriend is geref(vrijgemaakt) en ik ben Hervormd. We kiezen hier dus ook echt voor.

Vind het soms wel een beetje vreemd: nooit komen sommige stellen in de kerk, en dan trouwen ze er wel...
Niet dat ik het afkeur ofzo, maar beetje bijzonder is het wel, waar doe je het dan voor?.....
Niet om suf ofzo over te komen  :huh:

pop2005

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #102 Gepost op: 29 januari 2006, 23:51:17 »
[quote name=\'Melanie\' post=\'68663\' date=\'19 December 2005, 20:55\']Wij gaan ook trouwen in de kerk. Vind dat zelfs wel het grote 'ding' van de dag.
We hebben hier ook echt voor gekozen.
Mijn vriend is geref(vrijgemaakt) en ik ben Hervormd. We kiezen hier dus ook echt voor.

Vind het soms wel een beetje vreemd: nooit komen sommige stellen in de kerk, en dan trouwen ze er wel...
Niet dat ik het afkeur ofzo, maar beetje bijzonder is het wel, waar doe je het dan voor?.....
Niet om suf ofzo over te komen  :huh:[/quote]

Kon het niet beter zeggen Melanie. Wij trouwen ook in de kerk, maar omdat we allebei in God geloven en een zegen over ons huwelijk willen. Als je het alleen maar doet omdat je gedoopt bent of omdat het in de traditie ligt, of omdat je ouders het graag willen, wat voegt het dan toe? Je zit dan waarschijnlijk alleen maar je tijd uit te zitten, zonder ervan te genieten. Ook zonde van de tijd van de mensen die voor de kerkgemeente werken en hier heel serieus mee bezig zijn. Je moeder kiest toch ook je jurk niet voor je uit of bepaalt welk feest je geeft? Waarom dan wel de kerk?

Aura

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #103 Gepost op: 30 januari 2006, 00:02:54 »
Oooh van mijn moeder moest het ook niet hoor, die is zelf ook een beetje niet zo kerk zeg maar haha....
Maar ze dacht dat dat verplicht was zeg maar, wij hebben totaal niets met de kerk en doen het dan dus ook niet. Ik vind PERSOONLIJK idd ook dat je dat moet doen alleen als je er iets mee hebt en niet omdat een ander dat wil of omdat het zo mooi is...jullie snappen wel wat ik bedoel toch?!?!

Thora&Neanie

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #104 Gepost op: 30 januari 2006, 00:06:20 »
Zijn je ouders dan zelf wel voor de kerk getrouwd?

Zou wat zijn als dat verplicht was! Zou veel problemen opleveren met de Islam en de andere niet christelijke religies in ons land!!

pop2005

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #105 Gepost op: 30 januari 2006, 13:52:46 »
Nee hoor, klinkt helemaal niet stom. Maar verplicht? Nee dat ken ik niet. In Finland is dat trouwens wel anders, daar zit je wel vast aan de kerk, tenzij je je officieel laat uitschrijven (wat overigens wel gewoon mag). Zelfs de belasting is daar aan gekoppeld. Maar zover ik weet heeft nog nooit iemand verplicht voor de kerk getrouwd (dwingende ouders uitgezonderd :wink:

Jala

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #106 Gepost op: 2 februari 2006, 10:51:22 »
Mijn vriend en ik gaan 28 juni 2006 trouwen en ook wij trouwen in de kerk. Wij willen heel graag een zegen van God op ons huwelijk vragen en vinden het heel belangrijk dat wij ons huwelijk samen met God beginnen.

Net als wat eerder ook al is gezegd, vind ik het soms wel erg dat mensen in de kerk trouwen terwijl ze er niets meer mee hebben. De dominee/pastoor en andere mensen die de dienst organiseren zijn er heel serieus mee bezig om de dienst te maken ter ere van God, maar het bruidspaar zelf niet. Ik vraag me dan af wat de toegevoegde waarde is van zo'n kerkdienst voor zo'n bruidspaar. Alleen om de sfeer, de nostalgie? Ik zou me er niet prettig bij voelen als ik verder niet in God geloofde, maar wel een hele dienst voor Hem zou houden, want een kerkdienst is niet alleen voor het bruidspaar, maar ook juist voor God.

Thora&Neanie

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #107 Gepost op: 3 februari 2006, 03:27:13 »
Ik denk dat sommige stellen het ook wel doen om hun ouders en of andere familieleden een plezier te doen.

Verder denk ik dat het bij stellen die normaal niet naar de kerk gaan (maar zichzelf wel nog Christen noemen, al dan niet praktiserend) toch de behoefte bestaat aan een ritueel voor hun speciale moment.
Ik denk dat er ook wel mensen zijn die in hun dagelijks leven niet naar de kerk gaan, maar zich wel als praktiserend Christen zien, mensen die thuis zelf bidden, en geen grote behoefte hebben om hun geloof in een groep te beleven in de kerk. Bij iets als een huwelijk bestaat de behoefte om dat in een groep te beleven en de behoefte aan een aan god gewijd ritueel dan wel, geleid door iemand die er verstand van heeft.

Het laatste punt is waarschijnlijk projectie van hoe ik zie dat het bij Heidenen gaat, er bestaat in Nederland niet meer een echte uitgebreide Heidense gemeenschap en het is dus ook lang niet zo georganiseerd als de Christelijke gemeenschap. In onze omgeving kennen we geen andere Asatruar, alleen online, dus in ons dagelijks leven beleven we onze levensbeschouwing onder ons, maar voor zoiets groots als een huwelijk zoeken we dan toch een groep op zodat we iemand die er zelf ook mee bezig is hebben die het ritueel kan leiden om overeenkomst te zoeken met de goden en onze voorouders.
Ik denk dat er met de ontkerkelijking een groep Christenen is ontstaan die op een zelfde manier met hun geloof omgaan.

jolanda1983

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #108 Gepost op: 24 februari 2006, 10:34:42 »
misschien iemand nog tips voor het maken van de liturgie? Ben nu druk bezig en heb de liederen al uitgezocht maar moet nu nog voor de aankleding gaan zorgen d.m.v plaatjes enz. hoe hebben jullie dat gedaan?

LindaB

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #109 Gepost op: 24 februari 2006, 10:53:44 »
wij trouwen zelf niet voor de kerk, maar hier in luxemburg moet je een aantal keer bij de pastoor op cursus langs voor je in de kerk kan trouwen (ook als je gedoopt bent en communie hebt gedaan).

Mayke_Gaat_06-06-06_Trouwen

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #110 Gepost op: 24 februari 2006, 11:16:25 »
Ik ben R.K. gedoopt, heb de eerste en tweede communie gedaan en ben gelovig (niet persé kerkgaand, maar wel veel koffiedrinkend bij de Pastoor).

Harold is alleen Ned.Herv. gedoopt, maar gelooft verder helemaal niet.

Toch heeft Harold het aangeboden om in de kerk te trouwen, in dezelfde kerk waar ik ben gedoopt etc..

Harold doet het puur voor mij, omdat ik een kerkelijke inzegening van het huwelijk wél belangrijk vind. Maar hoe langer hij erover nadenkt, hoe meer hij de romantische kant van de kerk ook wel in begint te zien.

De Pastoor heeft geen moeite met het niet geloven van Harold. Harold zal daarom in de kerk een eed moeten afleggen dat hij mijn geloof ten alle tijde zal blijven respecteren.

Op 21 of 28 maart hebben we een bijeenkomst voor aanstaande bruidsparen die gaan trouwen in de kerk en ca. 2 weken voor het huwelijk doen we een soort "generale repetitie" en hebben we ons gesprekje met de Pastoor...

Irene

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1587
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #111 Gepost op: 24 februari 2006, 12:29:20 »
[quote name=\'jolanda1983\' post=\'76544\' date=\'24 February 2006, 10:34\']misschien iemand nog tips voor het maken van de liturgie? Ben nu druk bezig en heb de liederen al uitgezocht maar moet nu nog voor de aankleding gaan zorgen d.m.v plaatjes enz. hoe hebben jullie dat gedaan?[/quote]

Wij hadden een simpele liturgie, met alleen een plaatje op de voorkant. Die had ik zelf getekend, was hetzelfde plaatje als de bedankjes die we later 's avonds hadden.

Bij ons heeft de dominee het tekstuele gedeelte gedaan, we hebben natuurlijk zelf de liederen uitgezocht enzo, maar hij had alle teksten al in de computer staan. De liturgie werd gedrukt op het kerkelijk bureau.

jenny

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #112 Gepost op: 26 februari 2006, 22:39:21 »
Ik vind het heel moeilijk.
Ik ben dus nog opzoek naar hoe ik mijn geloof beleef.
Wel wil ik het graag laten inzegenen. Maar ik heb weinig met de kerk.

Sandra

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #113 Gepost op: 27 februari 2006, 00:19:11 »
[color=\"#993399\"]Mijn lief gelooft niet, en ik heb niets met de kerk. Wij hebben dan ook geen kerkelijk huwelijk, maar ik ben er van overtuigd dat God er wel bij is, waar we dan ook ons ja woord geven.[/color]

jenny

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #114 Gepost op: 27 februari 2006, 15:29:14 »
Dat is wel weer waar.
Eric gelooft ook niet, is ook geen lid meer van de kerk. Ik ben wel nog steeds lid.

Maar meer dan dat op het moment niet.

wendy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4498
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #115 Gepost op: 30 april 2006, 10:57:28 »
Wij trouwen wel in de kerk. We willen heel bewust Gods zegen vragen over ons huwelijk.

Ik hecht dan ook meer waarde aan het trouwen in de kerk, dan op het gemeentehuis. Het gemeentehuis zal bij ons dus absoluut een "luchtig" gebeuren worden.

Wij trouwen in de Ger. Kerk (PKN), en hebben beide belijdenis gedaan, maar dat is geen vereiste om in de kerk te mogen trouwen bij ons.

Wij hebben een dominee uit een andere gemeente, die we allebei kennen en die mijn vriend ook gedoopt heeft. Onze kerk is op het moment vacant, dat is wel jammer, omdat we nu niet onze "eigen" dominee kunnen vragen.

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #116 Gepost op: 1 mei 2006, 18:50:07 »
Wij trouwen niet in de kerk.
Mijn mannetje is absoluut niet gelovig.
Ik ben toen ik baby was gedoopt en heb alleen mijn communie gedaan.
En het vormsel.... ik kwam niet verder dan de eerste 2 avonden toen ben ik heel gauw weggegaan, voelde me er totaal niet op mijn plek.
Heel eerlijk gezegd heb ik persoonlijk niks met het geloof, maar met alle respect voor de mensen die wel geloven.

Dus wij trouwen alleen in het stadhuis.

Princess

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #117 Gepost op: 4 mei 2006, 16:13:58 »
Wij trouwen ook niet in de kerk.
Mijn vriend wou het eerst wel, voor de romantiek, maar dat vind ik onzin, en erg hypocriet.
Ik geloof niet, ben wel gedoopt, heb mn communie en vormsel gedaan, en mn vriend ook.
Maar mijn vriend gelooft ook niet, tenminste, heb hem er nooit over horen praten, dus dat zegt al genoeg denk ik.

Gwen

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #118 Gepost op: 4 mei 2006, 16:28:29 »
Wij trouwen ook niet in de kerk. Dit omdat mijn vriend helemaal niet geloofd. Ik weet niet eens of hij gedoopt is en of ie communie gedaan heeft.
Ik ben wel gedoopt, heb ook mijn communie gedaan. Ben dus van huis uit katholiek. Maar ik ben het met veel dingen niet eens. Zeker met de uitspraken van de paus niet. Ik geloof wel in iets. Maar in wat weet ik niet. Maar zeker niet in de kerk!

Daarom trouwen we ook niet in de kerk. Vind het dan ook hypocriet om het wel te doen.

Ylang

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #119 Gepost op: 4 mei 2006, 16:30:17 »
[quote name=\'jenny\' post=\'76700\' date=\'26 February 2006, 23:39\']Ik vind het heel moeilijk.
Ik ben dus nog opzoek naar hoe ik mijn geloof beleef.
Wel wil ik het graag laten inzegenen. Maar ik heb weinig met de kerk.[/quote]

Same here. Ik kan niet zeggen dat ik niet geloof, maar ook zeker niet dat ik wél geloof. Met de kerk als instituut heb ik ook niet zoveel. Met de dominee dan weer wel, toen mijn moeder ziek was en stierf was die man én zijn vrouw meer dan geweldig goed voor haar en voor ons. Daar heb ik gewoon geen woorden voor. Ik zou het super vinden als hij ons huwelijk zou inzegenen, maar dat vind ik niet juist.. Ik vind zelf dat je in de kerk moet trouwen voor god, daar is het voor. Niet voor de dingen eromheen zoals romantiek of in mijn geval dan een geweldige dominee.
Bij ons is het er nog een extra probleem, namelijk ik ben van boven de rivieren en dus protestant. Mijn vriend is van brabant en katholiek. Dat geeft problemen in de kerk, en dat is 1 van de redenen dat ik niks heb met de kerk, ik snap niet waarom dat een probleem moet zijn. Liefde = Liefde.

Maar goed, om die en meerdere redenen trouwen wij enkel in het gemeentehuis. Als ik al in een god geloof, is dat in elk geval een god die me daar even hard bij staat als in de kerk. Gezien ik er gewoon niet uit ben qua geloof, kan ik thuis ook bidden en vragen of hij ons huwelijk wil zegenen, dat hoeft niet door iemand anders te gebeuren in een speciaal gebouw voor mijn gevoel. Ik zou het van mezelf hypocriet vinden, dus doen we het niet.

Mayke_Gaat_06-06-06_Trouwen

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #120 Gepost op: 5 mei 2006, 13:52:48 »
[quote name=\'Thora&Neanie\' post=\'55017\' date=\'22 September 2005, 21:13\'][quote name=\'smartie\' date=\'22 September 2005, 20:42\']Klopt het dat je in Nederland lessen moet volgen en in Belgie niet??
[post=\"55009\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Eleonora woont op Curacao, zij is eigenlijk de eerste die ik heb horen zeggen dat ze lessen moet volgen..
[/quote]

Wij wonen gewoon in Nederland, maar hebben wel les gehad in trouwen..... Was wel lachen!

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #121 Gepost op: 5 mei 2006, 18:45:10 »
Les in trouwen?????
Wat houdt dat dan in?

 :huh:  :huh:  :huh:  :huh:

Mayke_Gaat_06-06-06_Trouwen

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #122 Gepost op: 6 mei 2006, 08:44:44 »
Wij hadden 2 bijeenkomsten waarin ons werd uitgelegd wat de ceremonie precies inhoudt, hoe de gang van zaken is en wanneer wat ingeleverd moet worden.

Ook hebben we een gesprek gehad met de Pastor, waarin hij ons persoonlijk beter leert kennen.

Ik vond het wel heel handig om te weten allemaal, want je hebt natuurlijk niet dagelijks met een huwelijksmis van doen.

Marlieske

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #123 Gepost op: 6 mei 2006, 08:47:50 »
Hier hetzelfde verhaal wij krijgen ook 2 of 3 gesprekken met de pastoor, maandag de eerste.

Wij trouwen dus wel in de kerk, en omdat je er niet dagelijks/weekelijks komt vind ik niet echt een reden om niet in de kerk te trouwen. Je kunt ook geloven zonder daarvoor wekelijks in de kerkbanken zitten.
Iedereen gelooft op zijn manier toch. Om iemand te gedenken hoef ik ook niet naar een graf.
« Laatst bewerkt op: 7 mei 2006, 09:45:48 door Marlieske »

Mayke_Gaat_06-06-06_Trouwen

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #124 Gepost op: 6 mei 2006, 08:58:04 »
Mooi gesproken!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards