collapse

Auteur Topic: Kerkelijk huwelijk  (gelezen 369985 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cscherff

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1350 Gepost op: 11 januari 2012, 18:32:36 »
Wij willen ook in de kerk 'trouwen'. Dit is voor ons belangrijker dan trouwen voor de gemeente. In Nederland moet je echter eerst trouwen voor de gemeente voordat je het huwelijk mag laten inzegenen in de kerk. De ene kerk is soepeler in alles rondom het trouwen dat de andere kerk. Er is echter altijd een mogelijkheid om te trouwen voor de kerk. Ik denk dat het wel belangrijk is om je eigen motivatie te laten tellen. Ongeacht wat God voor jou persoonlijk betekent, betekent het vragen om een zegen in de aanwezigheid van veel mensen aan God wel degelijk iets. Wat dat dan voor jou persoonlijk betekent is denk het antwoord op de vraag of in de kerk trouwen iets is voor jou... Hoe denken jullie hier over?

Hannah!

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1351 Gepost op: 13 januari 2012, 13:56:31 »
Wat gaan zeker weten in de kerk trouwen. Ik vind het heel belangrijk om Gods zegen over ons huwelijk te vragen.

HippieWeds

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1352 Gepost op: 22 januari 2012, 21:29:43 »
Wij trouwen in een kerkje en ontwerpen onze eigen ceremonie, die bestaat uit stukjes waar wij verschillende mensen voor vragen. De een leest een gedicht, de ander speelt een klassiek stuk, weer een ander vertelt een "preek", dit alles gerelateerd aan geloof en liefde.
Wij zijn al voor de wet getrouwd, dus dat stuk slaan we dé dag over.
We vonden het kerkje een mooie locatie maar we wilden niet kerkelijk trouwen (als in: gebonden aan een kerkgemeenschap), we hebben namelijk zo'n eigen visie op geloof dat past niet in een vast hokje, dus zijn we zelf aan de slag gegaan.

ellendeboer

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1353 Gepost op: 22 januari 2012, 22:14:26 »
Hoi,

Wij trouwen in een kapel in Harderwijk, echt supermooi! Helemaal het sfeertje van een kerk, maar zonder kerkelijke inhoud. Wij zijn namelijk niet gelovig, maar vinden de entourage van een echte kerk wel supermooi. Deze kapel is een officiele trouwlocatie en iedereen mag er trouwen, dus perfect. Misschien is zoiets wel wat, omdat je van je zelf niet echt gelovig bent...

twijfeltje

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1354 Gepost op: 23 januari 2012, 09:59:33 »
Ellen, zo hebben wij het ook gedaan en is heel goed bevallen.
Hippieweds, klinkt goed.
Ben benieuwd of het allemaal lukt zoals jullie willen.

DNE

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2015
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1355 Gepost op: 23 januari 2012, 10:20:43 »
@Hippieweds; ben benieuwd naar jullie invulling! En hebben jullie ook nog getuigen?

HippieWeds

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1356 Gepost op: 10 februari 2012, 20:53:42 »
We doen niet verder iets met getuigen.
We hebben een paar teksten die verschillende mensen voordragen en dit in een boekje staan (iedereen kan dus meelezen) en deze mensen stellen we zeer goed op de hoogte wanneer het hun beurt is en ze krijgen de teksten ruim van tevoren.
Sommige teksten zijn gebeden, andere gedicht, weer een andere een verhaal.

Jalikaatje

  • Junior
  • **
  • Berichten: 121
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1357 Gepost op: 11 februari 2012, 14:17:01 »
Voor ons was de reden om in de kerk te trouwen omdat wij willen dat God ons huwelijk zegent en wij op deze manier aan de gemeente (leden van de kerk en andere genodigden) laten zien dat we ten overstaan van God dit aan elkaar beloven. In onze kerk is het geloof ik niet mogelijk om te trouwen als je niet in God gelooft. Je kunt niet vragen aan Iemand waarvan je denkt dat Hij niet bestaat om een zegen over je huwelijk te geven. Omdat wij beiden gelovig zijn is het niet alleen 'fijn' om in de kerk te trouwen maar brengt het ook bepaalde verplichtingen mee. We hebben tegen de hoogste Autoriteit die wij kennen in ons leven beloofd om voor onze echtgeno(o)t(e) te zorgen en dat te doen tot de dood. Voor ons is God dus zegmaar de getuige en ambtenaar in een :)

Lies167

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1358 Gepost op: 21 mei 2012, 11:31:44 »
Mijn vrieind en ik trouwen op 31 augustus eerst in het stadhuis daarna in de kerk.
Alleen is het bij ons in de kerk gebruikelijk dat een kerkelijk huwelijk van te voren wordt afgekondigd in de kerkelijke gemeente.
Zodat belangstellende gemeenteleden ook bij deze dienst aanwezig kunnen zijn.
De meeste van deze mensen zijn niet uitgenodigd voor de receptie op de feestlocatie, maar schijnen wel het bruidspaar te willen feliciteren.
Wij moesten hier wel qua tijd rekening mee houden, volgens onze dominee.

Onze vraag is moeten we voor deze mensen ook zorgen voor koffie en iets lekkers ofzo bij de kerk?
Wat is gebruikelijk?
Heeft iemand hier ervaring mee ??

Lisette

Chantal_84

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 48
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1359 Gepost op: 21 mei 2012, 12:08:57 »
Phoe, lastig zeg! Ik heb dit nog niet eerder gehoord.
Ik denk dat je zelf moet doen waar je je goed bij voelt.
Je kunt eventueel ook een schaal met iets lekkers neerzetten, waar mensen zelf iets kunnen pakken.
Misschien kan de dominee ook aangeven waar jullie ongeveer op moeten rekenen qua aantal.
Koffie en thee lijkt me een heel gedoe, jullie hebben daar waarschijnlijk ook helemaal geen tijd voor.
Zelf verwacht ik ook dat mensen daar niet op rekenen als ze jullie alleen even komen feliciteren.

Maarja, dat is mijn mening, zoals gezegd is dit voor mij iets onbekends en kan het best zijn dat iets anders gebruikelijk is.

jassou

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1360 Gepost op: 21 mei 2012, 12:18:56 »
Jullie dominee heeft er ervaring mee, zegt hij eigenlijk zelf al: "jullie moeten hier qua tijd rekening mee houden". Ik zou het aan hem vragen, en dan wat er gebruikelijk gedaan wordt, zodat je een beetje het scenario voor ogen kan krijgen.

Overigens wordt het wat oudsher ook omgeroepen om mensen uit de kerkgemeenschap (wat in die tijd ook meteen het hele dorp was) die redenen hadden waarom het huwelijk niet door kon gaan, gelegeneheid te geven dat kenbaar te maken. Dus niet tijdens de ceremonie zelf. In Engeland wordt dat nog heel serieus gedaan, elke week in de drie weken in aanloop naar de bruiloft. Toen wij wilden trouwen, moest mijn AS naar de ambassade om te zweren dat hij ongetrouwd was, en eigenlijk wilden ze daar de aankondiging ook drie weken in een kastje aan de gevel hangen, mocht iemand toevallig daar in Den Haag langs gaan lopen die hij kende..  :blink:

leentjeb

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 30
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1361 Gepost op: 21 mei 2012, 12:40:00 »
Ook wij trouwen in de kerk en hebben na de dienst tijd ingepland voor felicitaties.

Hiervoor hebben we champagne gekocht en regelen de ceremoniemeesters iets lekkers. Dit doen we zodat we samen kunnen proosten en de mensen willen bedanken die de moeite hebben genomen om naar de kerk te komen.

Wij doen dit omdat we het leuk vinden en het is zeker geen must dat je iets regelt. Zelf nog maar één keer eerder meegemaakt dat er na de dienst een hapje en een drankje was.

Esprit

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 288
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1362 Gepost op: 21 mei 2012, 13:04:52 »
Hier hebben wij eigenlijk niet over nagedacht. Ik denk niet dat er mensen komen die ons perse willen feliciteren buiten de receptie om. Wij geven daar ook geen gelegenheid voor want gaan na de kerkdienst gelijk naar buiten, daar laten we wat ballonnen op en dan gaan we naar de feestlocatie voor de receptie. Als onze dominee de tip geeft daar rekening mee te houden, dan zal ik melden dat we dat niet gaan doen omdat we daar geen tijd voor (willen) maken.

wendy

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4498
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1363 Gepost op: 21 mei 2012, 13:45:39 »
Bij ons waren er best veel mensen die wel in de kerk waren maar verder niet uitgenodigd waren voor het feest.
Wij hebben hier niks voor geregeld, dat is bij ons ook niet gebruikelijk. Wel hebben ze ons kunnen feliciteren, waarna ze of nog even hebben staan kletsen onderling of gewoon weg zijn gegaan.
Bij kerkdiensten die ik tot dusver heb meegemaakt is het nog nooit zo geweest dat er iets te drinken oid aangeboden werd na die tijd.

Roze

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2002
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1364 Gepost op: 21 mei 2012, 16:26:21 »
Het is in mijn netwerk inderdaad ook wel gebruikelijk om mensen de gelegenheid te geven het bruidspaar te feliciteren na de kerkdienst (als ze niet uitgenodigd zijn voor de receptie). Ik heb het daarbij nog nooit meegemaakt dat er koffie of een hapje oid werd geserveerd. Volgens mij rekenen mensen daar ook echt niet op. Het is heel aardig dat ze belangstelling tonen door naar de kerkdienst te komen en daarom zou ik de mensen zelf wel de gelegenheid geven om te feliciteren, maar er verder niet veel drukte om maken.

zusje

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1365 Gepost op: 21 mei 2012, 16:32:25 »
Heb al veel kerkelijke huwelijke meegemaakt en nog nooit meegemaakt dat er koffie oid was na die tijd. Zelf hebben wij dat ook niet gedaan. (we hadden voor de dag gasten wel flesjes water die we voor de dienst al hadden gegeven omdat het warm was)

Charizz

  • Junior
  • **
  • Berichten: 83
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1366 Gepost op: 21 mei 2012, 18:55:23 »
Wij hebben ook een felicitatie moment voor de mensen die alleen naar de kerk komen en die wij verder niet meer zien tijdens het feest. De dominee zal aan het einde van de dienst ook aangeven dat de mensen die niet tijdens het feest in de gelegenheid zijn te feliciteren dat na de dienst kunnen doen en de anderen wordt (tijd technisch) gevraagd dit op de locatie te doen. wij hebben verder ook geen koffie oid in de kerk om de reden dat dit niet gebruikelijk is..

Melia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2548
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1367 Gepost op: 21 mei 2012, 19:12:37 »
Wij hadden ook gelegenheid tot feliciteren en dat ging eigenlijk vanzelf. :)

Harmky

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1368 Gepost op: 31 mei 2012, 00:04:40 »
Ik vind dit ook lastig. Bij mijn aanstaande is het ook gebruikelijk om na de kerkdienst gelegenheid te geven om te feliciteren in de kerk. In de hal staat dan koffie met wat lekkers. Er wordt dan geen aparte receptie meer gehouden, na dit feliciteren in de kerk begint het feest. Wij vonden dat feliciteren in de kerk eigenlijk niet zo leuk: je staat met veel mensen in een kleine hal en het heeft helemaal geen sfeer. Financieel is het wel aantrekkelijk, omdat de koffie in de kerk veel goedkoper is dan op de feestlocatie. Wij hebben ervoor gekozen om na de dienst een uur tot anderhalf uur receptie te houden op onze feestlocatie. Wie mee wil komen om ons daar te feliciteren is welkom. Wie dat niet wel heeft (cru gezegd) pech gehad. (De feestlocatie is overigens in dezelfde plaats als de kerk.) Onze ceremoniemeesters, die vorig jaar in dezelfde kerk getrouwd zijn en wel feliciteren in de kerk hebben gedaan, keken daar wel een beetje van op. Vonden het vreemd dat mensen die niet meegaan naar het feest je dan niet kunnen feliciteren. Maar ik ken eigenlijk veel mensen die dan naar de dienst komen toch niet. Zij zeiden uiteindelijk ook dat het best wel zo te realiseren is, omdat je als bruidspaar toch als eerste de kerk uit gaat.
In mijn kerk hebben we nooit feliciteren na de dienst. Overigens is de dienst daar ook vaak 's middags, meteen na het gemeentehuis. Er komen dan ook weinig gemeenteleden, omdat die gewoon werken. Het is denk ik net wat je gewend bent en waar je zelf voor kiest.
Je kunt aan het eind van het liturgieboekje ook vermelden hoe jullie het feliciteren doen, dan weten de aanwezigen waar ze aan toe zijn.

Lies86

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3340
  • Geslacht: Vrouw
  • Wees jezelf, er zijn al genoeg andere!
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1369 Gepost op: 31 mei 2012, 11:50:33 »
Bij ons gebeurd dit ook in de kerk.
Niet echt met koffie, maar na afloop van de dienst loopt het bruidspaar naar buiten en blijft net voor de buitendeuren staan.
Hier mogen de nietfeestgasten feliciteren, de rest loopt gewoon door en feliciteert op de receptie.
Je kan de dominee vragen dit te vermelden zodat iedereen het weet!

idgnkv

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1370 Gepost op: 31 mei 2012, 14:31:50 »
Ik heb het op verschillende manieren meegemaakt. Op onze eigen bruiloft hadden we in de kerk geen feliciteren. Wel stond in de liturgie de routebeschrijving naar de feestlocatie (in een andere plaats, ongeveer een kwartier rijden). Daar mocht iedereen op de receptie komen, ook als ze geen persoonlijke uitnodiging hadden gekregen. Degenen die daar niet naartoe wilden hadden dus in zekere zin pech. Op een bruiloft van een kennis stond het bruidspaar na de dienst wel bij de uitgang van de zaal, zodat mensen de mogelijkheid hadden om te feliciteren, maar werd er geen koffie o.i.d. geschonken. En op de bruiloft van mijn nicht was er na de trouwdienst wel de mogelijkheid om te feliciteren en was er voor koffie/thee en gebak gezorgd. Dat duurde denk ik een klein uurtje. Die hadden daarna dus alleen nog een feest, geen receptie.
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2012, 14:33:38 door idgnkv »

Esprit

  • Volwaardig lid
  • ***
  • Berichten: 288
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1371 Gepost op: 1 juni 2012, 10:30:49 »
De routebeschrijving in de liturgie zetten is een goed idee, weet niet of we het gaan doen, maar ik sla het even op!

Willem29

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1372 Gepost op: 5 juni 2012, 13:10:41 »
Hoi,

Tegenwoordig gaan steeds minder mensen op zondag naar de kerk, toch wil een deel daarvan wel in de kerk trouwen. Waarom is dat?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

ps. Deze vraag stel ik als onderdeel van een onderzoek naar trouwen in de kerk. De resultaten zullen niet gepubliceerd worden.
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2012, 14:51:10 door Willem29 »

jassou

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1373 Gepost op: 5 juni 2012, 13:13:40 »
Ik denk omdat bij grote gebeurtenissen mensen behoefte hebben aan bekende rituelen. Daarom willen sommige mensen die allang niet meer naar de kerk gaan alsnog hun begrafenis dienst in de kerk, of hun kinderen laten dopen. Dat lijkt me tenminste het meest aannemelijke.

Dat, of voor de mooie foto's? :)

luckyone

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1374 Gepost op: 5 juni 2012, 13:26:55 »
omdat ze het zo mooi vinden?

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards