collapse

Auteur Topic: Kerkelijk huwelijk  (gelezen 369974 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Djulietaah

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1375 Gepost op: 5 juni 2012, 13:30:53 »
Eerlijk gezegd vind ik het hypocriet om te trouwen in de kerk en te dopen als je normaal al niet meer gaat, dan sla je de plank helemaal mis. Dan ga je kerkdienstje zitten spelen en dat vind ik niet zo netjes eigenlijk.

2juli2013

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1376 Gepost op: 5 juni 2012, 13:36:04 »
Dat is wel een hele stellige mening :wink:

Zelf ben ik gedoopt en ging als kind naar de kerk.
Vele gebeurtenissen later kwam de kerk op de achtergrond.

Toch heb ik besloten te willen trouwen in de kerk.
Het gevoel, dat er "iemand" over je schouder meekijkt geeft mij een "geruststellend" gevoel.

Je kan toch ook geloven zonder zondags aanwezig te zijn in de kerk ?
Als God overal is, is hij ook thuis. Vind ik althans :wink:

OsCarel

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1377 Gepost op: 5 juni 2012, 13:36:31 »
Ik ga niet naar de kerk, en we trouwen niet in de kerk.
Vriend is gereformeerd en ik Rooms-Katholiek, van huis uit. Maar niet praktiserend, het klopt voor mij dan niet om in de kerk te trouwen.

LatinBride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1659
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1378 Gepost op: 5 juni 2012, 13:38:59 »
Ik deel hetzelfde gevoel als 2juli2013. Ik ben ook al enige tijd niet in de kerk geweest, maar als kind kwam ik er wel altijd. Verder komt mijn familie alleen voor trieste gebeurtenissen in de kerk en nu eindelijk voor iets moois.
Mijn AS en ik zitten niet elke week in de kerk, maar geloven op onze eigen manier.
Voor de foto's vind ik het onzin. Bij ons in de buurt zit ook een klooster waar je kunt trouwen en daar heb je een prachtige kapel waar je foto's kunt laten maken.

Djulietaah

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1379 Gepost op: 5 juni 2012, 13:43:20 »
Maar als er iemand over je schouder mee kijkt, dan kijkt hij toch ook buiten de kerk met je mee? Waarom wil je dan persé in een kerk trouwen. Want blijkbaar zeg je door niet naar de kerk te gaan, dat je het niet eens bent met de kerkregels. En opeens -als het jou wel uitkomt- kom je langs om daar even te trouwen.

Zo voelt het voor mij tenminste, niet fatsoenlijk. Maar weet van mezelf dat ik daar misschien wat extreem in ben.
Hetzelfde vind ik met dopen, misschien vind ik dat nog 'erger' zelfs.

2juli2013

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1380 Gepost op: 5 juni 2012, 14:16:22 »
De kerk is voor mij het huis van god.
Ik hoef niet iedere week op "visite" om te weten dat het goed zit.

Trouwen is een speciale gebeurtenis voor mij. Dat ik dat in het huis van god mag doen voelt voor mij als een eer.

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1381 Gepost op: 5 juni 2012, 14:21:08 »
Waarom wil je dit weten, Willem? Is het voor een studie of onderzoek, aangezien dit je eerste post is?

2juli2013

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1382 Gepost op: 5 juni 2012, 14:22:23 »
Waarom wil je dit weten, Willem? Is het voor een studie of onderzoek, aangezien dit je eerste post is?

Goede vraag :wink:

Willem29

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1383 Gepost op: 5 juni 2012, 14:36:42 »
Waarom wil je dit weten, Willem? Is het voor een studie of onderzoek, aangezien dit je eerste post is?

Goede vraag inderdaad. Het antwoord is: beide. Ik ga namelijk zelf volgend jaar trouwen en bij het plannen daarvan kwam deze vraag op. Ik ga nooit naar de kerk, afgezien van een kerstdienst eens in de zoveel jaar. Toch wil ik wel 'iets' met de kerk doen, maar waar dat gevoel vandaan komt weet ik niet zo goed. Wellicht komt het door de christelijke opvoeding die ik gehad heb.
Daarnaast behandel ik deze vraag in een onderzoek voor mijn studie, waarvan de resultaten niet gepubliceerd zullen worden. Dus wees niet bang ;-)

2juli2013

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1384 Gepost op: 5 juni 2012, 14:41:22 »
De antwoorden zullen ook niet echt wetenschappelijk zijn zo hé, op deze manier :wink:

Hoe denkt je AS er over ?

Anna Livia

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3706
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1385 Gepost op: 5 juni 2012, 14:42:44 »
Ik ben niet "bang" hoor, maar als je ergens onderzoek naar doet is het wel zo chique om dat te vermelden, ook wanneer de antwoorden enkel gebruikt  gaan worden voor jouw analyse (hoe ga je dat doen eigenlijk? Doe je kwali- of kwantitatief onderzoek) en niet gepubliceerd worden.

Misschien kun je iets meer vertellen over je studie en onderzoeksvraag?

Roze

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2002
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1386 Gepost op: 5 juni 2012, 14:50:17 »
Hoi,

Tegenwoordig gaan steeds minder mensen op zondag naar de kerk, toch wil een deel daarvan wel in de kerk trouwen. Waarom is dat?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Volgens mij is er ook een ander topic wat min of meer over deze vraag gaat, dus daar zou je even naar kunnen zoeken.

Ik vermoed dat het vooral voor de sfeer, de rituelen en de foto's/romantiek is om in een kerk te trouwen als je verder nooit (meer) naar de kerk gaat. Wat ik ook weleens van mensen begrijp, is dat ze dan de inhoud van de dienst dusdanig 'uithollen', dat het echt alleen nog voor de vorm is, omdat ze niet (meer) uit de voeten kunnen met de bijbel.

Maar goed, dit zegt meer over hoe het op mij overkomt, want uit eigen ervaring kan ik het niet melden. Wij trouwen in de kerk omdat we gelovig zijn en ook elke week naar de dienst(en) gaan. Wij hebben de behoefte om steeds over God te horen en te leren en een kerk/gemeente is daar een goede plaats voor.

En zoals al eerder door iemand hier genoemd: praat er eens met je vriendin over...

Willem29

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1387 Gepost op: 5 juni 2012, 14:50:19 »
Ik ben niet "bang" hoor, maar als je ergens onderzoek naar doet is het wel zo chique om dat te vermelden, ook wanneer de antwoorden enkel gebruikt  gaan worden voor jouw analyse (hoe ga je dat doen eigenlijk? Doe je kwali- of kwantitatief onderzoek) en niet gepubliceerd worden.

Misschien kun je iets meer vertellen over je studie en onderzoeksvraag?

Ik zal het even in de beginpost zetten. Het is een klein onderzoek voor het vak religie, waarvoor ik kwantitatief onderzoek doe via o.a. Raad van Kerken en PKN. De onderzoeksvraag is: 'Waarom willen mensen die niet meer naar de kerk gaan, nog wel voor de kerk trouwen?'. Een van de deelvragen concentreert zich op de motieven om voor de kerk te trouwen, zoals mijn openingspost aangeeft. Hoop dat jullie me hiermee op weg kunnen helpen!

blondbruidje

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1388 Gepost op: 5 juni 2012, 14:59:05 »
Pff, lastige vraag. Ook voor ons geldt dat we in de kerk gaan trouwen en niet vaak meer in de kerk komen. Toch is er een gevoel dat heel diep zit, dat ik ook niet kan beschrijven, maar ik voel gewoon dat ik in de kerk wil trouwen. Dat ik niet regelmatig in de kerk kom betekent overigens niet dat ik niet geloof, of dat ik niet achter de 'regeltjes' van de kerk sta. Als ik niet zou geloven zou ik uiteraard niet in de kerk trouwen. Als ik niet achter de regeltjes in de kerk zou staan, zou ik niet in die kerk willen trouwen. Daar heeft het niet regelmatig in de kerk komen niets mee te maken voor mij.

Happy Bride

  • Held
  • *****
  • Berichten: 14739
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1389 Gepost op: 5 juni 2012, 15:21:04 »
Eerlijk gezegd vind ik het hypocriet om te trouwen in de kerk en te dopen als je normaal al niet meer gaat, dan sla je de plank helemaal mis. Dan ga je kerkdienstje zitten spelen en dat vind ik niet zo netjes eigenlijk.
Uh tja maar ik wordt ook verplicht om vrij te hebben op 25 en 26 december terwijl ik niet gelovig ben :wink:

@ 2juli ik vind dat jij het heel mooi omschrijft!
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2012, 15:21:53 door Happy Bride »

Lies86

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3340
  • Geslacht: Vrouw
  • Wees jezelf, er zijn al genoeg andere!
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1390 Gepost op: 5 juni 2012, 16:18:12 »
Ik geloof, mijn AS niet.
Toch trouwen we voor de kerk, voor God (en niet in de kerk!)
Ik wil graag dat God zijn zegen geeft over ons huwelijk. En dat is de reden dat ik voor de kerk trouw.
Wij kozen er bewust voor deze dienst niet plaats te laten vinden in de kerk. Ik heb niets met een gemeente, heb ook niets met een gebouw.
Ik vraag een zegen over mijn huwelijk en God is overal, voor ons is de mooiste plek dus de tuin van mijn ouders waar ons kerkelijk huwelijk voltrokken zal worden.

Geloven doe je niet alleen op zondag! Geloven doe je door de weeks, juist als je niet naar de kerk gaat uit je je geloof.
Dan kun je andere vertellen en laten zien wat jij gelooft. Ik ga ook zelden naar de kerk maar weet heel zeker dat ik geloof.

geduldig bruidje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1167
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1391 Gepost op: 5 juni 2012, 19:06:14 »
Ik en mijn verloofde zijn nog opzoek naar een manier om wel voor de kerk te trouwen. dit is omdat het voor mij heel belangrijk is dat onze toekomstige kinderen gedoopt kunnen worden. Dit is iets wat ik heel belangrijk vind, ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit hoe ik beide dingen wil, officieel voor de kerk of alleen een informele inzegening van een bevriende priester. Ik ben wel gelovig maar ik kom niet meer vaak in de katholieke kerk, ik ga wel naar taize vieringen, maar ik vind de rituelen bij de katholieke kerk mooi en betekenisvol. En voor mij is een kerkelijke zegen heel belangrijk!

Lies86

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3340
  • Geslacht: Vrouw
  • Wees jezelf, er zijn al genoeg andere!
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1392 Gepost op: 5 juni 2012, 19:34:53 »
Kunnen je kinderen niet gedoopt worden als je niet in de kerk trouwt?
Dat is in de hervormde kerk anders. Daar moet (1 van de) ouders belijdenis gedaan hebben geloof k.
Hoop dat je je weg erin vind geduldigbruidje!

geduldig bruidje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1167
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1393 Gepost op: 5 juni 2012, 21:02:06 »
je kunt je kinderen wel laten dopen maar het is een stuk lastiger en alleen mogelijk in uitzonderlijke gevallen.

Nogevengeduld

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1394 Gepost op: 5 juni 2012, 22:49:35 »
Ik geloof op mijn manier. Of ik nu wel of niet elke week naar de kerk gaat dat maakt niet uit. De kerk is een gebouw waren mensen samenkomen die daar behoefte aan hebben. God zal je niet straffen omdat je " nooit op bezoek komt"
Ik heb als kind veel met de kerk gehad. Was misdienaar en zong in kerkkoren. Tijdens de tienertijd werd dat minder maar bijvoorbeeld een kruisje aan een kettinkje draag ik nog altijd.

Daarom was het voor ons meteen duidelijk om te trouwen voor de kerk. En ookal ging er tijdens de mis veel mis :wink: het was het hoogtepunt van de dag.
Trouwen in de kerk voor de foto's moet ieder voor zich weten. Persoonlijk vind ik dat niet kloppen.

Djulietaah

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1395 Gepost op: 6 juni 2012, 00:17:05 »
je kunt je kinderen wel laten dopen maar het is een stuk lastiger en alleen mogelijk in uitzonderlijke gevallen.

Voor zover ik weet kun je je kinderen prima laten dopen als je allebei belijdenis hebt gedaan. Hoef je dus niet persé voor in de kerk getrouwd te zijn (waar wordt dat geregistreerd?). Wordt al lastiger als de één geen belijdenis heeft gedaan en de ander wel. Ik weet niet hoe dat ik de Rooms-Katholieke kerk zit.

geduldig bruidje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 1167
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1396 Gepost op: 6 juni 2012, 08:13:36 »
ik heb het over de katholieke kerk, en ik heb er al met een priester over gesproken en informatie opgezocht op internet en iedere keer komt weer het kerkelijk huwelijk als voorwaarde voor dopen naar voren. Zonder kan wel, maar in uitzonderlijke gevallen of als het kind later zelf de beslissing neemt, en ik wil liever dat wij ervoor zorgen dat ze gedoopt zijn, en dat ze dan later in hun leven zelf mogen beslissen wat ze er mee doen. Zo is dat bij mijn as en mij ook gebeurt, en hoewel mijn as geen echte band met het katholieke geloof heeft vind hij het niet erg dat hij gedoopt is. En voor mij is het wel heel belangrijk en bijzonder dat ik gedoopt ben.

Judith32

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1397 Gepost op: 6 juni 2012, 08:31:13 »
Ik en mijn verloofde zijn nog opzoek naar een manier om wel voor de kerk te trouwen. dit is omdat het voor mij heel belangrijk is dat onze toekomstige kinderen gedoopt kunnen worden. Dit is iets wat ik heel belangrijk vind, ik ben er voor mezelf nog niet helemaal uit hoe ik beide dingen wil, officieel voor de kerk of alleen een informele inzegening van een bevriende priester. Ik ben wel gelovig maar ik kom niet meer vaak in de katholieke kerk, ik ga wel naar taize vieringen, maar ik vind de rituelen bij de katholieke kerk mooi en betekenisvol. En voor mij is een kerkelijke zegen heel belangrijk!
om je kinderen te laten dopen hoef je overigens bij ons in de kerk niet getrouwd te zijn. wel moet er een van de twee katholiek zijn (in ons geval). bij ons was dit nl een heel issue. Ik wil de kids (nu 5 en 3) wel laten dopen AS heeft er niets mee. Ben dus toen gaan vragen of het kon en het kon wel. Nu gaan we dus trouwen. Ik wil wel graag voor de kerk trouwen AS niet, is ook niet gelovig. Ik ga ook niet vaak naar de kerk. soms met de kids als er een kleuterviering is. en de oudste zit op een katholieke school en is er dus veel mee bezig, daarom ben je er zelf ook weer veel mee bezig. Daar komt ook het dopen vandaan. En je mag natuurlijk niet je communie doen als je niet gedoopt bent. Vind die dingen wel heel belangrijk maar kan aan AS ook niet goed aangeven waarom, het is een gevoel wat het je geeft. en Tjadat snapt hij niet echt.....

judith

Djalie

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1398 Gepost op: 6 juni 2012, 09:33:24 »
wij trouwen voor de wet in de kerk, ik zei altijd als ik ga trouwen dan in de kerk.
van huis uit wel katholiek meegekregen maar niet streng of ingeschreven bij de kerk.
nu trouwen wij niet in onze eigen woonplaats maar stukje verder op waar de gemeente de oude kerk als standaard trouwlocatie naast gemeente huis heeft aangestelt.

marielouise.rutten

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #1399 Gepost op: 27 september 2012, 12:14:15 »
Schelen de kosten van kerkelijk huwelijk heel erg?
Zojuist kreeg ik de factuur, 645 euro om te trouwen voor de kerk. Nu hoorde ik van andere dat dit meer rond de 150 a 200euro lag..
Wat is wijsheid?

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards