collapse

Auteur Topic: Kerkelijk huwelijk  (gelezen 362732 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yvonne

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #25 Gepost op: 14 april 2005, 15:41:44 »
jullie houden het gemeenthuis niet voor alle gasten??????

irenebreebaart

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #26 Gepost op: 14 april 2005, 15:47:15 »
Wij trouwen ook eerst voor de wet (zoals het moet) en dan voor de kerk. Wij doen de ringen wel pas in de kerk, omdat dat voor ons het 'echte' huwelijk is. De wet is maar een formaliteit. Wij vinden het ook leuker als gasten naar de kerk komen dan wanneer ze naar het gemeentehuis komen, dat vinden wij meer alleen voor de daggasten (ook omdat wij er niet zo veel waarde aan hechten).

Anja

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #27 Gepost op: 14 april 2005, 15:48:18 »
[quote name=\'Jippie\' date=\'14 April 2005, 10:42\']Hoi!

Wij willen volgend jaar mei gaan trouwen en zijn nu druk bezig met plannen. Ik kom er alleen niet uit wat ik wil. Zijn er mensen die op 1 dag zowel in het gemeentehuis trouwen en ook voor de kerk? Je geeft de ringen pas in de kerk, is het dan niet gek om daar met al je gasten in het gemeentehuis te zitten? Of is het beter om van te voren voor de wet te trouwen en op je echte trouwdag alleen voor de kerk en daarna feest?
Hellup!!

groetjes, Jip
[post=\"19677\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Wij trouwen 20 mei en trouwen voor de wet en de kerk op 1 dag. De ringen geven wij in de kerk, maar dat is je persoonlijke keuze. Als je in ondertrouw gaat wordt het jullie nog gevraagt of je, indien je ook voor de kerk trouwt, de ringen in het gemeente/stadhuis wilt wisselen. Meestal doen ze niet en in het gemeentehuis en in de kerk de ringen wisselen, maar dan alleen in de kerk. Het is vervelend als je net je trouwring in het gemeentehuis hebt omgedaan om hem dan weer af te doen en in de kerk weer om te doen. Soms hebben bruiden ook een dichte handschoen aan (met vingers) en is het vervelend om zo'n handschoen 2x af te stropen.
Je zit normaal niet met al je gasten in het gemeentehuis, maar met een select gezelschap, en nee dit is helemaal niet gek.

prinsesje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1295
    • http://
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #28 Gepost op: 14 april 2005, 16:20:10 »
Maar hou er wel rekening mee dat het stadhuis openbaar is! Iedereen mag dus bij je 'ja'-woord zijn in het stadhuis, ook al was dat niet gepland.

Yvonne

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #29 Gepost op: 14 april 2005, 16:28:03 »
Verwacht bij ons best wel wat mensen bij het gemeentehuis!!!

Bungoo

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #30 Gepost op: 14 april 2005, 16:35:21 »
[quote name=\'Yvonne\' date=\'14 April 2005, 14:41\']jullie houden het gemeenthuis niet voor alle gasten??????
[post=\"19769\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Jep dat klopt ! Die mensen zijn wel welkom hoor, maar aangezien de ceremonie voor het stadhuis letterlijk nog maar 5 minuten duurt, vind ik het een beetje onnozel om met veel volk te zitten. Trouwens, zoveel gasten kunnen daar helemaal niet binnen !!

irenebreebaart

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #31 Gepost op: 14 april 2005, 20:14:11 »
[quote name=\'prinsesje\' date=\'14 April 2005, 16:20\']Maar hou er wel rekening mee dat het stadhuis openbaar is! Iedereen mag dus bij je 'ja'-woord zijn in het stadhuis, ook al was dat niet gepland.
[post=\"19799\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Daar heb je wel gelijk in... Ik zeg tegen iedereen die geinteresseerd is in onze bruiloft dat ik het gemeentehuis als prive zie en de kerk als openbaar, dus ik hoop dat ze de hint snappen... Wij kregen van de week een uitnodiging waarin wel de tijd van het gemeentehuis genoemd werd, maar waar bij de kerk staat: we zouden het leuk vinden als u hierbij aanwezig zou zijn. Dus best wel een hint zeg maar!! Ik denk dat wij ook maar zoiets doen!

cadanawo

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3147
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #32 Gepost op: 14 april 2005, 20:27:53 »
Ik hoop niet dat al die mensen die tot nu toe hebben toegezegt ook mee naar binnen gaan het stadhuis in...ik vind het wel helemaal geweldig dat ze komen, maar ik ben bang dat het niet gaat passen.
Ik laat het wel op de kaart zetten dat ze welkom zijn om onze huwelijksvoltrekking bij te wonen op het stadhuis...dus ik benieuwd.

Wij gaan niet in de kerk trouwen. Mijn vriendje heeft niets met de kerk en ik ben wel katholiek..gedoopt...eerste communie gedaan enzo.
Ik kom haast niet in de kerk, alleen met de kerst, pasen en af en toe een keer naar een gezinsviering omdat mijn dochter in het schoolkoortje zingt. Daarom vind ik het dus wat "achterbaks" overkomen als we nu ineens in de kerk gaan trouwen...

irenebreebaart

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #33 Gepost op: 14 april 2005, 20:32:19 »
Wij trouwen dus wel in de kerk en gaan ook bijna elke zondag... Dus wij hechten ook veel waarde aan de kerkelijke inzegening... Daarom vind ik het leuk als daar veel mensen bij aanwezig zijn!

cadanawo

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3147
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #34 Gepost op: 14 april 2005, 21:07:16 »
[quote name=\'irenebreebaart\' date=\'14 April 2005, 20:32\']Wij trouwen dus wel in de kerk en gaan ook bijna elke zondag... Dus wij hechten ook veel waarde aan de kerkelijke inzegening... Daarom vind ik het leuk als daar veel mensen bij aanwezig zijn!
[post=\"19883\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]
Ik kan mij voorstellen dat als je vaak in de kerk komt, er meer waarde aan hecht aan de kerkelijke inzegening dan aan de wettelijk huwelijksvoltrekking.
Ik den dat als ik meer een band met de kerk had gehad dat ik daar ook meer waarde aan had gehecht.

Vero

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #35 Gepost op: 14 april 2005, 22:21:50 »
Mijn broertje is in november getrouwd. Voor de wet en voor de kerk op dezelfde dag. Ik moet eerlijk toegeven dat ik stiekum wel een beetje jaloers ben omdat hij zo mooi getrouwd is in de kerk. Wij gaan dat niet doen, we hebben beiden weinig met de kerk. Toch was het wel een prachtige en speciale gebeurtenis om eens mee te maken. Maar ik denk dat het in ons geval een beetje "achterbaks" zou zijn.
Wat me wel mooi lijkt is om het burgerlijk huwlijk bij ons in het dorp in het kerkje te laten plaatsvinden, helaas kost dat ruim 200 euro meer dan op het gemeentehuis, en moet het ruim van te voren aangevraagd zijn...... Dit zullen we dus wel niet doen....

Yvonne

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #36 Gepost op: 15 april 2005, 09:53:45 »
[quote name=\'cadanawo\' date=\'14 April 2005, 20:27\']Ik hoop niet dat al die mensen die tot nu toe hebben toegezegt ook mee naar binnen gaan het stadhuis in...ik vind het wel helemaal geweldig dat ze komen, maar ik ben bang dat het niet gaat passen.
Ik laat het wel op de kaart zetten dat ze welkom zijn om onze huwelijksvoltrekking bij te wonen op het stadhuis...dus ik benieuwd.

Wij gaan niet in de kerk trouwen. Mijn vriendje heeft niets met de kerk en ik ben wel katholiek..gedoopt...eerste communie gedaan enzo.
Ik kom haast niet in de kerk, alleen met de kerst, pasen en af en toe een keer naar een gezinsviering omdat mijn dochter in het schoolkoortje zingt. Daarom vind ik het dus wat "achterbaks" overkomen als we nu ineens in de kerk gaan trouwen...
[post=\"19878\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Wij zitten in exact dezelfde situatie. MArco is niet met een geloof opvoed... Hij wil wel in de kerk trouwen voor mij, maar dat wil ik dan weer niet. Wil dat hij daar ook een toegevoegde waarde in ziet....
Wat ik wel wil is als we kindjes krijgen deze laten dopenen het katolieke geloof meegeven, maar voor m'n huwelijk zie ik deze toevoegde waarde dan weer niet...

Danielle

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #37 Gepost op: 19 april 2005, 09:56:49 »
Wij gaan ook voor de kerk trouwen, we wilden eerst alles op een dag doen, dus eerst naar het gemeentehuis en dan naar de kerk. Maar nu denken we eraan om een paar dagen eerder met alleen de getuigen en evt ouders voor de wet te trouwen en pas op onze echte trouwdag in de kerk. Mijn vriend zou het heel speciaal vinden om mij pas in de kerk voor het eerst te zien met mijn trouwjurk aan en dan echt door mijn vader te worden weggegeven. Ik vind dit ook heel erg bijzonder en wil dit graag, het enige dat ik zo gek vind is dat we dan eigenlijk al getrouwd zijn (al doen we de ringen pas in de kerk). Zou het dan nog wel bijzonder zijn?

Cygnet

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #38 Gepost op: 20 april 2005, 09:45:21 »
Natuurlijk is het dan nog bijzonder! Sterker nog, met alle symboliek die bij een kerkelijk huwelijk hoort maakt de aanloop en het evenement zo mogelijk nog bijzonderder (is dat goed nederlands?  :huh: )!

Ik weet niet of jullie al samenwonen - maar anders is het een idee om het wettelijk huwelijk puur als formaliteit te beschouwen (soms zie je dat stellen de ondertrouw als "verloving", het burgerlijk huwelijk als "ondertrouw" en de kerkelijke inzegening als "huwelijk" behandelen)...

Veel plezier op jullie bijzondere dagen!

Bungoo

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #39 Gepost op: 20 april 2005, 09:51:06 »
Yvonne, als ik me niet vergis, moet je wel voor de kerk getrouwd zijn als je je kinderen later wil dopen. Ben het wel niet 100% zeker. Zeker navragen als je er op staat dat je kinderen later gedoopt worden, zodat je niet voor verrassingen komt te staan...

Sjakie

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #40 Gepost op: 20 april 2005, 09:52:10 »
Dat is niet bij alle kerken hetzelfde, bij sommige mag het dus wel en bij andere absoluut niet... Inderdaad: even navragen kan later ongemakkelijke situaties voorkomen!

nicole

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #41 Gepost op: 20 april 2005, 09:57:07 »
wij gaan ook alles op 1 dag doen maar we hebben de tijden wel ruim genomen.
er zijn altijd wel mensen die je wil feliciteren en niet naar de kerk gaan.
om 14:00 gaan we trouwen voor de wet maar pas om 15:15 in de kerk want het is een stukje rijden naar de kerk toe.
daar moet je wel rekening mee houden.

succes

nicole

Danielle

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #42 Gepost op: 20 april 2005, 16:43:02 »
Nou, we zijn er ook uit hoor! We gaan alles op 1 dag doen. Zo voelt het voor mezelf het beste. Het is dan wel een formaliteit, zo'n wettelijk huwelijk, maar ik vind het toch speciaal. Ik ga tenslotte zijn naam dragen vanaf dat moment. En de ringen doen we wel pas in de kerk. Ben blij dat we er uit zijn, scheelt een hoop getwijfel steeds!

dromer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4405
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #43 Gepost op: 20 april 2005, 19:17:56 »
lekker daan dat je er uit bent... moet vast een lekker gevoel geven

natascha

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #44 Gepost op: 21 april 2005, 09:07:24 »
[quote name=\'Sjakie\' date=\'20 April 2005, 09:52\']Dat is niet bij alle kerken hetzelfde, bij sommige mag het dus wel en bij andere absoluut niet... Inderdaad: even navragen kan later ongemakkelijke situaties voorkomen!
[post=\"21228\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]
Nou da's lekker, moet je daar weer mee bezig...........
Het zou toch te gek zijn dat je daar nu je dag voor moet omgooien !!!!

irenebreebaart

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #45 Gepost op: 21 april 2005, 09:24:19 »
Meestal de kerken die wat 'strenger' zijn, daar is het vaak bij de leden wel bekend! De katholieken zijn geloof ik niet zo streng daarin...

Sjakie

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #46 Gepost op: 21 april 2005, 12:55:34 »
Het hangt er bij sommige kerken ook vanaf of je belijdenis hebt gedaan als je je kind wilt laten dopen. Bij de kerk waar ik lid van ben, mag je volgens mij je kind niet laten dopen als je zelf geen belijdend lid bent.

Belijdenis doen kan altijd nog, als je je kind wilt laten dopen. Volgens mij is het bij ons niet van belang of je ook in de kerk bent getrouwd, maar dat hangt denk ik weer af van of je toen je trouwde lid was van de kerk. Ik heb hier nog nooit mee te maken gehad, dus weet het ook niet zeker... :unsure:

Dit is dus wel iets om over na te denken, voor je je dag definitief plant!
« Laatst bewerkt op: 21 april 2005, 12:58:04 door Sjakie »

prinsesje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1295
    • http://
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #47 Gepost op: 21 april 2005, 16:18:31 »
[quote name=\'Sjakie\' date=\'21 April 2005, 12:55\']Het hangt er bij sommige kerken ook vanaf of je belijdenis hebt gedaan als je je kind wilt laten dopen. Bij de kerk waar ik lid van ben, mag je volgens mij je kind niet laten dopen als je zelf geen belijdend lid bent.

[post=\"21662\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Dat geldt volgensmij ook voor de kerk waar ik lid van ben.

irenebreebaart

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #48 Gepost op: 21 april 2005, 20:25:16 »
[quote name=\'prinsesje\' date=\'21 April 2005, 16:18\'][quote name=\'Sjakie\' date=\'21 April 2005, 12:55\']Het hangt er bij sommige kerken ook vanaf of je belijdenis hebt gedaan als je je kind wilt laten dopen. Bij de kerk waar ik lid van ben, mag je volgens mij je kind niet laten dopen als je zelf geen belijdend lid bent.

[post=\"21662\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Dat geldt volgensmij ook voor de kerk waar ik lid van ben.
[post=\"21749\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

En bij die van mij ook...

happygirl

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #49 Gepost op: 3 juli 2005, 18:05:07 »
Hallo allemaal!

volgend jaar op 08-07-06 ga ik trouwen en we zijn nu een beetje aan het kijken naar de invulling van de dag. heeft iemand idee hoelang een kerkdienst duurt. de gewone dienst duurt anderhalf uur bij ons maar van een trouwdienst zou ik het niet weten! wie helpt!

groetjes van happygirl :)

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards