collapse

Auteur Topic: Kerkelijk huwelijk  (gelezen 369819 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sneeuwwitje

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #75 Gepost op: 23 september 2005, 12:25:16 »
Wij trouwen ook voor de kerk en eigenlijk moesten we ook een soort cursus volgen maar we waren toen heel erg druk bezig met ons huisje. We zijn nu bezig met de laatste voorbereidingen voor ons huwelijksmis

Ineke111

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #76 Gepost op: 23 september 2005, 13:08:39 »
Ik trouw ook in de kerk, maar bij ons is het alleen een kerkelijke bevestiging. Het is dus ook niet in de katholieke kerk. Trouwen nog meer mensen in een gereformeerde kerk?

Wij wilden eerst 's middags trouwen, maar dit kan niet omdat ze alle gemeenteleden in de gelegenheid willen stellen om te komen, aangezien het een echte kerkdienst is. Nu trouwen we dus om half 8 's avonds in de kerk.

Amaryllis

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #77 Gepost op: 23 september 2005, 16:30:38 »
Wij trouwen ook in de kerk (niet katholiek) en bij ons is het dus ook een "kerkelijke bevestiging", zoals ze dat noemen. De meesten van onze gemeente doen het gelijk na het stadhuis. Het kan ook 's avonds maar we willen liever de receptie 's avonds doen. We hebben de dominee al gebeld en over een paar maanden gaan we een keertje bij hem langs. Cursus ofzo hebben we niet, wel is het de bedoeling dat je allebei lid bent van een kerk.

Ineke, jullie receptie of feest begint dan zeker best laat, vind je dat niet vervelend?

Pappeline

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #78 Gepost op: 23 september 2005, 17:33:14 »
Toch is dat niet zo amarilis, tenminste bij ons niet :tongue:

Mijn "man" is wel lid van de kerk, maar ik niet :blink:  Toch zijn wij in de kerk getrouwd en in een kerk in katwijk nog wel  (en wie daar een beetje bekent is weet dat katwijk een erg streng gelovig dorp is!!) :tongue:

Sjakie

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #79 Gepost op: 23 september 2005, 17:47:00 »
[quote name=\'Ineke111\' date=\'23 September 2005, 13:08\']Ik trouw ook in de kerk, maar bij ons is het alleen een kerkelijke bevestiging. Het is dus ook niet in de katholieke kerk. Trouwen nog meer mensen in een gereformeerde kerk?

Wij wilden eerst 's middags trouwen, maar dit kan niet omdat ze alle gemeenteleden in de gelegenheid willen stellen om te komen, aangezien het een echte kerkdienst is. Nu trouwen we dus om half 8 's avonds in de kerk.
[post=\"55123\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Als ik ga trouwen, zal ons huwelijk ook in de gereformeerde kerk (vrijgemaakt) bevestigd worden. Bij ons is het eigenlijk ook de bedoeling dat dat 's avonds gebeurt, maar als je dan ook een receptie en een feest wil geven, is dat dus niet te doen. Jullie hebben geen receptie, toch? Dan zou ik het ook doen denk ik. Het is toch wel speciaal als er veel mensen komen naar de trouwdienst. Bij ons is het dus wel verplicht dat zowel bruid als bruidegom belijdenis heeft afgelegd. Er is wel een soort cursus, maar die is niet verplicht.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2005, 17:47:48 door Sjakie »

Ineke111

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #80 Gepost op: 29 september 2005, 11:25:14 »
Wij hebben dus geen receptie, anders zou het feest idd wel heel laat beginnen!! Wij trouwen ook in de geref. (vrijg) kerk. Mijn vriend geloofde niet toen ik hem leerde kennen, maar we volgen al lang samen een cursus en nu zit hij ook op belijdeniscatechesatie!!!! Hij zal dus in juni belijdenis gaan doen  :biggrin:  :biggrin:

Ons feest begint om 9 uur. Eerst hadden wij de kerkdienst ook 's middags gepland, maar na een gesprek met onze wijkouderling werd duidelijk dat dit niet eens een optie was! Alleen als je een hele goede reden had... Maar nu hebben we het 's avonds gepland. Ben er nu wel happy mee, want nu gaan we daarna gewoon naar een nieuwe locatie en daar ben ik ook erg blij mee!!

Amaryllis

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #81 Gepost op: 29 september 2005, 20:16:02 »
[quote name=\'Pappeline\' date=\'23 September 2005, 17:33\']Toch is dat niet zo amarilis, tenminste bij ons niet :tongue:

Mijn "man" is wel lid van de kerk, maar ik niet :blink:  Toch zijn wij in de kerk getrouwd en in een kerk in katwijk nog wel  (en wie daar een beetje bekent is weet dat katwijk een erg streng gelovig dorp is!!) :tongue:
[post=\"55212\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Ha Pappeline, dan is het zeker bij de ene kerk wel en bij de andere niet. Bij ons hoef je niet alletwee van dezelfde kerk te zijn, maar meestal ga je na het trouwen samen naar de kerk dus word je dan toch van dezelfde. Maar het maakt niet uit als je vroeger van een andere kerk was, of helemaal niet.

Carine

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #82 Gepost op: 29 september 2005, 21:12:03 »
Wij trouwen in de Lutherse Kerk. Mijn vriend is Rooms-Katholiek en laat zich binnenkort overschrijven. Hij heeft geen enkele band met de RK kerk meer behalve zijn doop en gaat veel liever met mij mee naar de Lutherse Kerk. Ik ben Luthers gedoopt en heb daar ook belijdenis gedaan.

Om te trouwen hoef je voor zover ik weet bij ons niet belijdenis te hebben gedaan. Volgens mij hoef je alleen maar gedoopt te zijn. Wij hoeven ook verder geen cursussen of zo te volgen. Waarschijnlijk een twee/drietal gesprekken waarom we (in de kerk) willen trouwen en zo en de boel regelen en doorspreken...

Maar eerst moeten we nog een datum plannen, daarna komt de kerk wel aan de beurt  :biggrin:

hanneke-2007

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #83 Gepost op: 2 oktober 2005, 18:41:31 »
Wij zijn wel alletwee gedoopt, communie en vormsel gedaan maar hebben er toch voor gekozen niet in de kerk te trouwen. De laatste jaren gaan we alleen naar d ekerk voor een trouwerij of een begrafenis en we hebben er gewoon niks meer mee. Er zijn mensen die dat jammer vinden maar het wordt onze dag en wij hebben besloten het niet te doen!

Bolletje1

  • Held
  • *****
  • Berichten: 6103
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #84 Gepost op: 3 oktober 2005, 20:27:09 »
Wij hebben dus hetzelfde Hanneke. Ik vind het ook een beetje schijnheilig om dan toch voor de kerk te gaan trouwen, als je er anders nooit (voor jezelf) komt. Zo voelt dat voor mij tenminste.

prinsesje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1295
    • http://
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #85 Gepost op: 3 oktober 2005, 21:36:17 »
vind ik eerlijk gezegd ook.... Dan zou je het alleen maar doen voor 'het traditiegevoel' ofzo...

prinsesje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1295
    • http://
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #86 Gepost op: 3 oktober 2005, 21:37:18 »
[quote name=\'Ineke111\' date=\'29 September 2005, 11:25\']Wij hebben dus geen receptie, anders zou het feest idd wel heel laat beginnen!! Wij trouwen ook in de geref. (vrijg) kerk. Mijn vriend geloofde niet toen ik hem leerde kennen, maar we volgen al lang samen een cursus en nu zit hij ook op belijdeniscatechesatie!!!! Hij zal dus in juni belijdenis gaan doen  :biggrin:  :biggrin:

Ons feest begint om 9 uur. Eerst hadden wij de kerkdienst ook 's middags gepland, maar na een gesprek met onze wijkouderling werd duidelijk dat dit niet eens een optie was! Alleen als je een hele goede reden had... Maar nu hebben we het 's avonds gepland. Ben er nu wel happy mee, want nu gaan we daarna gewoon naar een nieuwe locatie en daar ben ik ook erg blij mee!!
[post=\"56323\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Wij hadden dit ook. We wilden het liefst smiddags kerk maar dat kon niet  :dry: . Tja, nu om 7 uur kerk en geen receptie; maar meteen feesten!

natascha

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #87 Gepost op: 4 oktober 2005, 11:31:51 »
Ik vindt ook dat je het alleen moet doen als je gevoel zegt dat je het nodig vindt.
Dat als je het niet zou doen, het niet compleet zou zijn.

Aura

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #88 Gepost op: 16 december 2005, 17:51:35 »
Hoi,

Deze vraag kan sommige mensen in het verkeerde keelgat schieten, maar zo is het niet bedoeld. Ben erg benieuwd nl.

Mijn moeder vroeg van de week: ''En May trouwen jullie in de kerk?'' ''Ik zo nee mam zou niet weten wat ik daar te zoeken heb, ben er al jaren niet meer geweest'' waarop mijn moeder reageerd: ''Ja dat moet toch'?''
Daarmee bedoeld ze trouwen in de kerk dat dat moet. Nou weten wij gelukkig dat dat niet zo is.
Maar trouwen de meeste van jullie die in de kerk trouwen omdat ze hun zegen willen van god op het huwelijk of denken er meerdere mensen dat het moet en doen ze (jullie) het daarom?

smartie

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #89 Gepost op: 16 december 2005, 18:43:02 »
hoi,
Wij trouwen ook in de kerk.
De reden is we zijn allebei gedoopt, communie en vormsel gehad en dan hoort trouwen ook in het rijtje.
Het is voor ons niet moeten, we willen het graag omdat het op die dag erbij hoort.

Eleonora

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #90 Gepost op: 16 december 2005, 21:43:23 »
Ik weet wel dat je niet perse in de kerk hoeft te trouwen.
Ik heb zelf geen geloof.
Toch trouwen we wel in de kerk.
Dat wil mijn a.s. heel erg graag. Hij is wel katholiek.

We hebben zelfs een speciale cursus van 6 lessen moeten volgen.
En omdat we er zo mee bezig zijn gaat het me steeds meer intresseren.

Vroeger was ik een beetje afstandelijk van alles wat met god, de bijbel enz. te maken had. (zonder leefde ik toch ook prima)
Maar nu ik er zo mee bezig ben veranderd mijn kijk daarop helemaal en overweeg ik het zelfs om me ook te laten dopen.

Oh ja, bij ons zat zelfs een stel in de les die al 6 jaar getrouwd zijn en nu ook nog voor de kerk gaan trouwen.

Chiara

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #91 Gepost op: 16 december 2005, 21:48:08 »
Ik ben zelf wel katholiek maar mijn vriend niet. Momenteel ben ik daar helemaal niet mee bezig en kom ik al kweet niet hoelang niet in de kerk. We trouwen dus niet in de kerk. Ik denk dat als wij (ik) er nog wel een keer behoefte aan heb, wij dit altijd nog kunnen doen. Op dit moment vond ik het niet gepast om te gaan doen.

Carine

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #92 Gepost op: 16 december 2005, 21:52:19 »
Wij trouwen in de kerk, omdat we de zegen van God willen. M'n vriend was katholiek, maar heeft zich onlangs laten overschrijven naar de Lutherse Kerk waar ik lid van ben. En aanstaande maandag hebben we een gesprek met de dominee om Brian welkom te heten in onze kerk en om alvast wat dingen voor de bruiloft door te spreken.

Zwabber

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #93 Gepost op: 17 december 2005, 08:36:53 »
Wij trouwen voor de Kerk
Mijn a.s is katholiek van huis uit.Zijn ouders gaan ook elke week naar de kerk, maar mijn aanstaande niet.
Tot een jaar geleden ging hij allen met de feestdagen en ging ik met hem mee.
Maar van jongs aan wist ik dat ik in een god geloofde, maar in welke wist ik niet.
Tot een jaar geleden, toen heb ik gesprekken gevoerd met de pastoor. En dit hebben we door gezet en afgelopen 27 november ben ik katholiek gedoopt.
Dit heb ik absoluut niet voor mijn a.s gedaan maar omdat ik dit zelf wilde.
Ik ga nu ook wanneer ik op zondag kan naar de kerk en wij trouwen dus ook voor de kerk en niet omdat het moet

happygirl

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #94 Gepost op: 17 december 2005, 10:59:55 »
ik ben een trouwe kergnagster en heb ook belijdenis gedaan, voor mij is dus de kerk en God wel belangrijk!
mijn vriend is helemaal nix en gelooft ook echt niet in God.
Daarom trouwen we niet over in de kerk maar houden we wel een dienst waar we wel de zege vragen voor ons huwelijk
heel geval apart dus :)

Ineke111

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #95 Gepost op: 17 december 2005, 11:19:55 »
Ik ga ook echt naar de kerk (geref vrijg.) Mijn vriend was helemaal niets, maar hij gaat in juni ook belijdenis doen! Dus wij trouwen ook in de kerk.

Bolletje1

  • Held
  • *****
  • Berichten: 6103
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #96 Gepost op: 17 december 2005, 11:51:09 »
Wij zijn alletwee wel gedoopt en hebben onze eerste communie gedaan. Daarna heb ik mijn vormsel ook nog gedaan maar Paul niet. Geloof zegt voor ons eigenlijk niet zoveel meer. We komen ook nooit meer in de kerk. Ik vond het dus schijnheilig om toch in de kerk te gaan trouwen. Want als we dat zouden doen dan zouden we het doen omdat we het mooi vinden. Maar voor ons om die reden dus geen kerk!

kirsten80

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #97 Gepost op: 17 december 2005, 12:06:46 »
wij ook niet ik ben wel protestants gedoopt maar wij hebben er thuis nooit veel mee gedaan
bas is officieel katholiek maar wil hier ook niks meer mee te maken hebben.

ik denk dat iedereen van zn stoel zou vallen van verbazing als wij in de kerk zouden trouwen
en we vinden het dan zelf ook niet gepast

claudia

  • Gast
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #98 Gepost op: 17 december 2005, 15:45:59 »
Wij zijn bewust in de kerk getrouwd we gaan niet elke week ivm werk ( weekend diensten enzo ) maar als het even kan gaan we wel
 voor ons was het dus een bewuste keuze om juist op z'n dag ook even stil te staan bij god en zijn zegen vragen over ons huwelijk

groetjes claudia

Irene

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1587
  • Geslacht: Vrouw
Re: Kerkelijk huwelijk
« Reactie #99 Gepost op: 18 december 2005, 22:04:06 »
Wij zijn ook in de kerk getrouwd om Gods zegen te vragen. Voor ons was dit HET belangrijkste moment op onze trouwdag. We hebben ook een geweldige dienst gehad. Als het even kan gaan we iedere zondag naar de kerk, dus het was een bewuste keuze voor ons!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards