collapse

Auteur Topic: Wie Weet Een Oplossing?  (gelezen 17858 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

suzan1983

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Gepost op: 26 juli 2007, 15:05:11 »
Hallo allemaal.

Afgelopen november zijn mijn vriend en ik man en vrouw geworden door het geregistreerd partnerschap.
Dit was handig voor ons koophuis.
Nu willen we het echt gaan doen. We willen trouwen!

Nu het grote probleem.

Als je ger partnschp heb, trouw je door een omzetting. Op papier dus. De ceremonie mag je niet meer.
Ik ben nu zo verdrietig. Ik wil een ceremonie. Zelfs nep willen ze het niet doen. Nou las ik dat het in andere gemeentes wel wordt gedaan. Een omzetting met de ceremonie.
Ze kunnen het toch niet maken om me de ceremonie af te nemen!

Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Wat kan ik doen dat ik toch de ceremonie krijg?
Naar een andere gemeente kan niet, omdat de omzetting in dezelfde gemeente moet gebeuren.

Kan ik iemand inhuren die het nep voor ons wil doen?
Wie kan me helpen?
Ik ben zo ongelukkig.  :crying:
De hele magie is eraf.

Groeten suzan

Annemieke

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2007, 15:27:10 »
Dit had ik nooit geweten, maar wat jammer voor jullie zeg! Je kunt inderdaad wel een eigen ceremonie organiseren, dat hebben er meerderen op dit forum gedaan. Bv. Thora&Neanie. Als je even googled op trouwambtenaar kom je al een heel eind.

Het is dus in ieder geval mogelijk, je zult er alleen even iets meer naar moeten zoeken. Maar dan kun je het wel helemaal naar eigen smaak doen. Succes ermee!

Myriade

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2195
  • Geslacht: Vrouw
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2007, 15:38:30 »
Huh?
Kun je je geregistreerd partnerschap niet ongedaan laten maken notarieel? En dan alsnog trouwen?

Toen wij naar de notaris gingen voor een samenlevingscontract moesten we beslissen of we daarvoor gingen of voor een geregistreerd partnerschap. Wij hebben voor het eerste gekozen omdat we wisten dat het laatste ongedaan moest worden gemaakt als we wilden gaan trouwen.

Maar de notaris bracht het wel alsof dat een optie was. Ik kan me herinneren dat zijn argument was: als je wilt trouwen ooit, doe dan geen geregistreerd partnerschap, want het kost je alleen maar extra geld om het ongedaan te laten maken.

Ik zou eens informeren bij een notaris in je woonplaats of dit niet een optie is.

K en P

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2007, 17:06:59 »
Het klopt dat het verschilt per gemeente.
Je kan wel vragen of je wel een ceremonie kan krijgen als je gewoon de volle pond betaald.
Voor geld zijn ze vaak bereid wat meer te doen namelijk.

En anders is de enige optie een trouwlokatie huren en zelf iemand als babs laten fungeren.
Een bekende of je huurt iemand in die zoiets wil doen voor je.

Mijn ouders wilden voor de 2e keer trouwen met elkaar (zijn nog steeds getrouwd en nooit gescheiden geweest, maar mn moeder heeft 3 hersenbloedingen gehad en is daardoor erg veranderd. Om te benadrukken dat ze nog steeds voor elkaar kozen wilden ze dus opnieuw trouwen) Maar dit mocht dus ook niet van de gemeente!
Wij hebben toen een mooie lokatie afgehuurd en mn oom ingeschakeld.
Hij heeft een hele speech geschreven een een document gemaakt waarop ze moesten tekenen.
Ook al was het niet officieel, de gedachte erachter bleef hetzelfde.
En mooi dat het was!!
Ze kijken met meer plezier daarop terug als op hun officiele trouwceremonie.

Misschien een idee dus als het echt niet mogelijk blijkt te zijn?

Ireen

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2007, 17:15:58 »
Wat een teleurstelling voor jullie! Ik kan mij helemaal voorstellen dat je het even niet meer weet nu. Dat trouwen nu nog een simpele formaliteit is, enkel omzetten, zonder ceremonie, hadden ze er van te voren ook wel even bij mogen vertellen!

Ik hoop dat je met het bovenstaande genoeg ideeën hebt om het weer een beetje zonnig in te zien.
« Laatst bewerkt op: 26 juli 2007, 17:24:16 door Ireen »

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2007, 00:20:11 »
Ik ga heel even voor je zoeken.
Buurvrouw van m'n schoonzus heeft dit ook voor elkaar gekregen.
Ze hebben ook een bruiloftsite, ik zal even kijken en dan PB ik je wel.

Ik kan het zo snel even niet vinden, volgens mij zit ik niet goed met een naam.
Maar goed, ik meen dat ze een brief hebben geschreven.
Dat iedereen het recht heeft om te trouwen enz enz.
En die hebben het voor elkaar gekregen.
De aanhouder wint zeg ik altijd maar, dus dit moet je gewoon gaan lukken.

Heel veel suc6
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2007, 00:33:26 door Anke »

Fammie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 11941
  • Geslacht: Vrouw
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2007, 09:55:23 »
wat verdrietig zeg. Inderdaad de moet niet opgeven en doorzoeken want het is wel heel bijzonder om een dag helemaal in de belangstelling te staan met alles erop en eraan. Sterkte en succes ermee.

Desiree

  • Junior
  • **
  • Berichten: 136
    • http://
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2007, 12:15:01 »
Hoi Suzan, er is wel een oplossing,

Het gebeurd wel vaker dat een bruidspaar eerst in het stadhuis 'trouwt' en dan later op de dag door een trouwambtenaar de hele ceremonie doet. Niemand weet daar dan van, je kan zelfs je trouwboekje tijdens de ceremonie ondertekenen. Dat is helemaal geen probleem. Dit gebeurd vaak bij bruidsparen die graag op een speciale plaats willen trouwen maar dat dat geen officiele trouwlokatie is. (bos, strand o.i.d.).

Je kan dus gewoon je 'trouwdag' plannen. 's morgens zet je dan je ger. partnerschap om in een trouwacte. en de rest van de dag vul je in als je trouwdag. met ceremonie en al!  en je hebt een groot voordeel. Je kan dan ook echt trouwen waar je maar wil! zelfs in een achtertuin!

Wat ik begrijp uit de website doen deze trouwambtenaren het ook op deze manier. Veel succes.

www.bijzonderetrouwceremonie.nl
www.bijzonderehuwelijkssluiting.nl
« Laatst bewerkt op: 27 juli 2007, 12:15:50 door Desiree »

suzan1983

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2007, 12:15:51 »
Ik ben vandaag langsgeweest op het gemeentehuis.
In eerste instantie was ze rotsvast dat het niet kon.
Maar toen mijn emoties eruit kwamen ging ze toch eens rondvragen.
Na een hele tijd kwam ze terug en leek het gedaan te zijn, tot het hoofd erbij kwam en zei dat het allemaal niet zo makkelijk was.
De gemeente wil het best voor ons doen, maar mag het niet, omdat het niet in de wet vaststaat ofzo. Pas als er regels binnen de gemeente over zijn mogen ze het doen. Als er geen regels vaststaan mag het niet. :sad:
Wat ze nu gaan doen:
Ze gaan een motie indienen bij het bestuur om regels te maken hierover. Dit duurt waarschijnlijk een week voordat we er wat van horen.
Als het lukt zijn we dus extra speciaal omdat wij de wet in onze gemeente dan hebben veranderd.

Maar de mogenlijkheid is er nog steeds dat het niet lukt.  :unsure:
En als het wel lukt wordt de ceremonie niet zoals het hoort, maar aangepast, omdat we op dit moment al man en vrouw zijn. We krijgen dus niet het gedeelte van het JA-woord en de getuigen. Maar ze verzinnen dan een ander verhaaltje. Vind ik opzich prima, alleen jammer van het ja-woord. Zelfs nep mag het niet.
Voor zo'n ambtenaar is dat strafbaar ofzo, als ze iets nep doen.

Het idee dat iemand opperde om te scheiden kan inderdaad.
Je moet dan wel echt scheiden. Bij de notaris. Veel kosten en rompslomp, en, zei ze op het gemeentehuis, staat er altijd in je dossier dat je gescheiden bent. Dus dat raadde ze me af.

Gelukkig was de vrouw met wie ik zat er meedelevend en had ze het liefst per direct de wet veranderd.

Iedereen bedankt voor het meedenken, ik laat jullie weten hoe het afloopt, en als er tussendoor nog ideetjes zijn...ze zijn welkom.

Groetjes Suzan

Annemieke

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2007, 12:18:28 »
Het jawoord is waar het eigenlijk om draait, toch? Dus zelfs al zou het mogen, dan nog heb je geen ceremonie die voor jouw gevoel (als ik het goed inschat) 'echt' is! Ik zou denk ik doen wat Desiree voorstelt, gewoon vooraf je partnerschap laten omzetten en dan ergens anders trouwen. Dat omzetten hoeft dan niet eens op de dag zelf te gebeuren, al is dan de dag van je bruiloft niet dezelfde dag als waarop je officieel getrouwd bent.

Succes ermee!

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2007, 12:40:40 »
Suzan, ik heb je even een PB gestuurd

suzan1983

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2007, 12:56:26 »
Anke, heel erg bedankt voor de tip. Ik zal ze even een mailtje sturen.

Groetjes Suzan

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2007, 12:59:21 »
Hopelijk heb je er wat aan!

suzan1983

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #13 Gepost op: 27 juli 2007, 20:18:33 »
Ik wil jullie een foto van mijn trouwring niet onthouden.
Het zijn 2 dezelfde. 3 Kleuren goud. Met in ieder kronkeltje een diamantje (5 totaal.)

Groetjes Suzan

Thora&Neanie

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2007, 14:08:05 »
[quote name=\'Annemieke\' post=\'126015\' date=\'26 July 2007, 15:27\']Je kunt inderdaad wel een eigen ceremonie organiseren, dat hebben er meerderen op dit forum gedaan. Bv. Thora&Neanie.[/quote]
Dat heb je toch zelf ook gedaan Annemieke? Je bent eerst voor de wet getrouwd en daarna heeft een pastoor (dominee of ?) jullie in een andere ceremonie nog eens getrouwd. We hebben dan wel een ander geloof, maar het komt op hetzelfde neer, het is een religieuze huwelijkssluiting/inzegening.

Suzan ik hoop dat jullie het geregeld krijgen!
Ik vind het wel een beetje vreemd dat je dat niet wist, toen ik online informatie over trouwen aan het zoeken was ben ik dat op verschillende plekken tegengekomen  :huh:
Edit: Ik las het nog eens na en bovenstaande opmerking kan misschien als onvriendelijk opgevat worden, dat is niet de bedoeling, het verbaast me gewoon een beetje aangezien ik dat vrij vaak tegengekomen ben en ik het opvallend en stom geregeld vond  :) .
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2007, 18:26:10 door Thora&Neanie »

linda72

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #15 Gepost op: 28 juli 2007, 15:14:46 »
suzan ik hoop dat je er uit gaat komen wat een bureaucratie van dat gemeentehusi zeg. Anders beginnen we hier toch een handtekeningen actie... help suzan met het ja-woord!! grrrr... stomme ambtenaren

Ruben en Wendy

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #16 Gepost op: 29 juli 2007, 20:50:51 »
Hoi Suzan,

We hebben je mail ontvangen en antwoord gegeven. Alleen nu ik dit zo lees, is het antwoord wat we gaven niet helpende denk ik...  :unsure:

Ik ga komende week contact opnemen met onze Babs voor het maken van een afspraak. Ons is verteld dat we ook een JA-woord zouden krijgen. Daar ga ik dan ook van uit. Alleen tekenen we geen trouwacte, maar een omzetbewijs oid. Mochten we geen JA-woord krijgen, hebben we alsnog een JA-woord in de kerk)
Als wij wel een JA-woord krijgen, betekent dat dus dat het wettelijk wel mag. Jullie zouden dat dan dus ook moeten mogen, lijk mij.
Ik laat nog wel even weten hoe het afloopt. :cool:

(Voor de lezers van het forum: ook wij zijn nu geregistreed partner en laten dit op 08-09-07 omzetten in een huwelijk door een Babs. Om dit voor elkaar te krijgen in onze gemeente hebben we ook veel moeite moeten doen)

Annemieke

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #17 Gepost op: 30 juli 2007, 08:54:43 »
[quote name=\'Thora&Neanie\' post=\'126216\' date=\'28 July 2007, 14:08\'][quote name=\'Annemieke\' post=\'126015\' date=\'26 July 2007, 15:27\']
 Je kunt inderdaad wel een eigen ceremonie organiseren, dat hebben er meerderen op dit forum gedaan. Bv. Thora&Neanie.[/quote]
Dat heb je toch zelf ook gedaan Annemieke? Je bent eerst voor de wet getrouwd en daarna heeft een pastoor (dominee of ?) jullie in een andere ceremonie nog eens getrouwd. We hebben dan wel een ander geloof, maar het komt op hetzelfde neer, het is een religieuze huwelijkssluiting/inzegening.
[/quote]

Als je het zo bekijkt, klopt dat inderdaad wel. Alleen was het bij ons een 'standaard' huwelijkssluiting in de kerk en jullie hadden veel meer invloed op de invulling, toch? Dat bedoelde ik er eigenlijk mee. Dat je op iedere plek die je wilt een ceremonie kunt houden met welke invulling je er ook aan wilt geven.

Alexia

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #18 Gepost op: 30 juli 2007, 10:00:11 »
inderdaad, je hebt genoeg 'huwelijkspastors' o.i.d. die een prachtige ceremonie kunnen houden! Dan is het jammer van het ja-woord in het gemeentehuis, maar je kunt toch dan gewoon voor je gevoel e.d. wel trouwen?

maar ik ben heel benieuwd wat voor reactie de gemeente aan jullie gaat geven! Wel goed dat ze toch hun best voor je doen!
« Laatst bewerkt op: 30 juli 2007, 10:00:36 door Alexia »

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #19 Gepost op: 30 juli 2007, 12:48:58 »
@ Ruben en Wendy
Jullie ook suc6 met alles, maar had het hele verhaal al van m'n schoonzus gehoord; Miranda.
Leuke kaart hebben jullie trouwens  :wink:

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #20 Gepost op: 30 juli 2007, 13:02:11 »
Even een vraagje, niet om mensen te bekritiseren maar puur uit belangstelling.
Waarom ga je een geregistreerd partnerschap aan?
Wist je al dat je uiteindelijk wilde gaan trouwen?
Waarom geen samenlevingscontract?

Kan me dat namelijk zelf zo moeilijk voorstellen.
Ik had van te voren ook alles uitgezocht, hoe en wat.
Welke rechten wie heeft als je straks kinderen hebt enz.

linda72

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #21 Gepost op: 30 juli 2007, 13:40:13 »
Ik ben blij dat dit onderwerp gepost wordt, wij hebben lang getwijfeld ger partnerschap of trouwen. Uiteindelijk is het trouwen geworden maar ik moet zeggen dat er ook geen voorlichting gegeven wordt als je eenmaal ger. partnerschap hebt je dit moeilijk ongedaan kan maken.

Bruidje2008

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #22 Gepost op: 30 juli 2007, 15:55:58 »
[quote name=\'linda72\' post=\'126476\' date=\'30 July 2007, 13:40\']Ik ben blij dat dit onderwerp gepost wordt, wij hebben lang getwijfeld ger partnerschap of trouwen. Uiteindelijk is het trouwen geworden maar ik moet zeggen dat er ook geen voorlichting gegeven wordt als je eenmaal ger. partnerschap hebt je dit moeilijk ongedaan kan maken.[/quote]

In een voorlichtingsboekje (geloof dat dit van justitie is) staan alle voor- en nadelen van het trouwen/ geregistreerd partnerschap/ samenlevingscontract opgesomd. Dus er is wel degelijk een vorm van voorlichting. Wij hebben toen we gingen samenwonen ook alles nagekeken (middels dit boekje dus, verkrijgbaar bij je gemeente en ik geloof ook bij de notaris) en dus uiteindelijk gekozen voor een samenlevingscontract.

suzan1983

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #23 Gepost op: 30 juli 2007, 17:05:27 »
Hoi allemaal,

De reden waarom wij geregistreerd partnerschap zijn aangegaan is eigenlijk Simpel.
Het was gratis.

We wisten wel dat we ooit wilden trouwen, maar op dat moment nog niet.
We wilden iets regelen omdat we net samen een huis hadden gekocht.

Nu hadden wij inderdaad ook zitten kijken naar een samenlevingscontract, maar dat was naar boven afgerond 300 euro.

Op het gemeentehuis is luchtig wel iets gezegd over dat de ceremonie er niet meer was of zo. Maar niet dat ze je vragen of je het zeker weet en of je weet wat de gevolgen zijn.

Toen we het geregistreerd partnerschap deden, de ceremonie, zij de BABS dat het wel mogenlijk was, en ook de bode zij dat, dus wij maakten ons nergens zorgen om.

We hebben gister even aangebeld bij de bode, woont schuin achter ons. Die zat ons toch raar aan te kijken, hij snapte er niets van waarom het niet kon.
Maar hij zit in de raad en zal zn best doen voor ons. Ik heb dus goede hoop. :)
We horen het deze week als het goed is....

linda72

  • Gast
Wie Weet Een Oplossing?
« Reactie #24 Gepost op: 30 juli 2007, 17:16:00 »
wij hebben informatie opgevraagd bij de notaris en een boekje gekregen van wat het inhoudt maar er stond echt niet in dat een eventueel huwelijk problemen zou opleveren hoor.. dus is maar net welke info je aangeleverd krijgt van je notaris....

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards