collapse

Auteur Topic: Tibet  (gelezen 4831 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ireen

  • Gast
Tibet
« Gepost op: 12 september 2007, 11:36:48 »
Hoe kun je een reis beschrijven naar Tibet... tempels, lieve mensen, monniken, kloosters, prachtige natuur met hoge bergen en brede wildstromende rivieren, gezellige mensen in de groep waar we contact mee houden.… ik heb er nauwelijks woorden voor. Toch maar even proberen…

We hebben enorm genoten van deze bijzondere reis. Het was een aaneenschakeling van topdagen. We hebben het bed gezien waarin de huidige Dalai Lama geslapen heeft en het paleis van waar hij gevlucht is naar India. En natuurlijk ook het adembenemende Potalapaleis. Een monnik begon ons spontaan veel uitleg te geven, en heeft ons op allerlei details in het paleis gewezen. We zijn op 5200 meter hoogte geweest (en niet ziek geworden van de hoogte!). We zagen een berg van in de 7.000 meter hoog! We hebben een bijzonder hooggelegen meer in de mist zien verschijnen en verdwijnen. Heel aparte ervaring. Grote en kleine kloosters en tempels hebben we bezocht. Wat een kleuren! Wat een symboliek. En dan de pelgrims… zo devoot, en enkelen die dan toch nog even in het Engels gedag zeggen. En wij in het Tibetaans natuurlijk. Kinderen die gedag roepen als je langsloopt. We hebben voor de gouden stoepa gestaan, waarin één van de belangrijkste Dalai Lama’s begraven ligt, de vijfde. Ik vond het een emotioneel moment. Net als het betreden van de ruimte in het kloostercomplex waar vele monniken mantra’s aan het oplezen waren. Die stemmen, dat samenspel. Prachtig! Ik zou er uren kunnen zitten en luisteren. Of in een ander klooster, waar de monniken bezig waren een zandmandala te maken. Met prachtige heldere kleuren en figuren. En onderweg in de bus genoten we van de prachtige natuur, die een stuk vruchbaarder was, dan we vooraf dachten. Uitgestrekte vlaktes, brede rivier met bruggen en gebedsvlaggetjes. Hoge bergen met ook weer gebedsvlaggetjes.

Waar hebben we het liever niet over: het verkeer en de dorpswc’s. Het eerste is één grote chaos, onvoorstelbaar en niet uit te leggen. Het komt neer op het recht van de sterkste. Het tweede was drama. Oren, ogen en neus dicht was het advies. Of toch maar achter een stuik gaan zitten! Of ophouden tot het hotel, omdat het daar wel in orde was.

De reisorganisatie heeft voor ons kunnen regelen dat we in Lhasa, de hoofdstad van Tibet, een suite kregen met een kingsize bed en een superdouche. Fantastisch! En de groep had op de laatste avond ook nog een presentje voor ons, omdat het onze huwelijksreis was: een erg foute thermosfles, voor als manlief op het land gaat werken en een kopje overheerlijke yakboterthee (bleh) wil drinken. En een kleurrijk horizontaal gestreept schort, omdat dat het teken is dat de vrouw getrouwd is.

Een reis om nooit te vergeten en een prachtig vervolg op onze bruiloft.

Noukie

  • Gast
Tibet
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2007, 11:45:16 »
Klinkt als een hele mooie reis! Fijn dat je het zo naar je zin hebt gehad!!!

Wel gek dat alles nu 'voorbij' is, of niet?

nisanlin

  • Gast
Tibet
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2007, 11:51:08 »
Wauw!

Ireen

  • Gast
Tibet
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2007, 11:58:54 »
Wel gek ja. Heb nog wat last van het tijdsverschil en ben wat moe. Verder heb ik nog zat te doen. Albums maken met de trouwfoto's en van de huwelijksreis. En alles opruimen, want dat is echt nodig. Gelukkig heb ik deze week nog vrij en ga ik pas maandag weer aan het werk.

Alexia

  • Gast
Tibet
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2007, 13:04:18 »
dat klinkt echt als een prachtig reis. Je zult hele mooie indrukken hebben opgedaan!

hoe was het ritueel dat je alle wensen van je gasten hebt verbrand? zoiets zou je toch doen?

ik ben wel benieuwd naar foto's!

Ireen

  • Gast
Tibet
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2007, 13:06:07 »
Oh ja, dat hebben we ook nog gedaan. We hebben de wensen in witte sjaals geknoopt. Deze sjaals kregen we we voor geluk, toen we voet op Tibetaanse bodem zetten. We hebben het bij een boeddha neergelegd (of beter: er bovenop gegooid) en er wat geld bijgedaan. Nu maar afwachten of de wensen uitkomen....

Alexia

  • Gast
Tibet
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2007, 13:08:38 »
klinkt erg speciaal

Lucin

  • Gast
Tibet
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2007, 14:29:30 »
Ha Ireen,

jullie reisverslag is mooi om te lezen, het zal vast erg indrukwekkend zijn geweest!

Jammer hè, dat je nu weer terug in het normale ritme moet komen...
Maar je hebt wel iets schitterends om op terug te kijken!

En tijdens het maken van de albums kun je nog lekker nagenieten!

Backspace

  • Gast
Tibet
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2007, 16:50:36 »
Klinkt als een geweldige reis! Heerlijk om zo samen te genieten van al het moois om je heen!
Nu lekker na genieten met alle foto's en herinneringen!

Fammie

  • Held
  • *****
  • Berichten: 11941
  • Geslacht: Vrouw
Tibet
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2007, 11:34:29 »
Wat een bijzondere reis hebben jullie gemaakt zeg! Leuk om je verslag te lezen. Nu lekker nagenieten van alles wat er gebeurd is en vooral van elkaar genieten. Ik ben ook wel benieuwd naar wat foto's :wink:

Gwen

  • Gast
Tibet
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2007, 13:28:08 »
Heb al kippenvel als ik het lees, dus zal het voor jullie helemaal een geweldige reis geweest zijn.
Fijn dat jullie het helemaal super hebben gehad. Geniet er nog maar lekker van na!

Anke

  • Held
  • *****
  • Berichten: 12997
  • Geslacht: Vrouw
    • http://www.rubenenanke.bruiloftsite.nl
Tibet
« Reactie #11 Gepost op: 25 september 2007, 18:22:17 »
Wauw Ireen, wat een prachtige reis moet dat zijn geweest!!
Heel veel indrukken moet je hebben opgedaan, geweldig.
En hoe bijzonder het land, de tempels en de mensen, maar jullie hebben er zeker een steentje aan bijgedragen.
Die wensen die jullie hebben achtergelaten, zeker in dat land met al die tempels waar het geloof en wensen zo bovenaan staan.
Ik hoop dat alle lieve wensen mogen uitkomen.

Geniet nog maar lekker na van alles.

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards