collapse

Auteur Topic: Ondertrouw  (gelezen 238599 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jalikaatje

  • Junior
  • **
  • Berichten: 121
Re: Ondertrouw
« Reactie #700 Gepost op: 25 januari 2011, 12:31:09 »
In onze gemeente is ondertrouw kosteloos, maar het kan zijn dat de documenten nodig hebt die wel iets kosten. Als iemand geen Nederlandse nationaliteit heeft, minderjarig is, al eens eerder getrouwd is geweest of toestemming nodig heeft gaat er vaak wel het nodige papierwerk inzitten. Bij ons het is gebruikelijk om tijdens je ondertrouw de kosten voor het huwelijke vast te betalen en te kiezen of je een huwelijksboekje wil. Maar het feitelijke aangeven 'wij gaan trouwen' en de krabbel zetten zou niets hoeven kosten.

chadya

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #701 Gepost op: 30 mei 2011, 19:47:08 »
hallo allemaal,

29 november gaan mijn AS en ik in ondertrouw en op dit moment pieker ik me suf over hoe deze dag te vieren.
deze dag is op zich al een speciale dag,we zijn dan ook 9 jaar samen vandaar dat we deze dag als ondertrouw datum hebben gekozen.
nu lees ik veel over dat stellen dit samen vieren of met ouders. echter bij ons zijn ouders niet meer aanwezig.
nu had ik dus verschillende opties om onze ondertrouw te vieren maar kom er totaal niet aan uit.
zelf hebben we 2 kinderen en denk er aan om beide kinderen vrij te houden van school om ook hun deze dag mee te laten maken..
de opties die ik heb is;

*de ondertrouw vieren als gezin
*de ondertrouw vieren als gezin samen met de getuigen.
*of de ondertrouwe vieren met gezin,de getuigen en de broers/zussen.

alle 3 de opties vindt ik dus heel erg leuk maar ik weet dus echt niet wat nu eigenlijk een beetje de normale gang van zaken is :wink:
wat denken jullie of wat is jullie ervaring hierin?
tips zijn zeker welkom hierin ...
groetjes
Chadya

marian1313

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #702 Gepost op: 30 mei 2011, 19:53:48 »
Hoe oud zijn je kinderen? Als ze ouder zijn dan de leerplichtige leeftijd weet ik niet of je ze wel thuis mag houden van school...
De ondertrouw zelf is echt maar een formaliteit, bij ons was het gewoon aan het loket van het gemeentehuis wat dingen afgeven en dat was het dan eigenlijk wel.
Wat vaak mensen doen is daarna nog uit eten om er toch nog wat van te maken, maar dat hoeft dus niet overdag te gebeuren, met zijn allen naar het gemeentehuis voor de ondertrouw heb ik nog nooit gehoord.

Ctje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2647
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #703 Gepost op: 30 mei 2011, 19:55:49 »
Wat gebruikelijk is weet ik niet, wij hebben een zaaltje gehuurd en alle daggasten uitgenodigd, zodat zij elkaar al een beetje konden leren kennen. (niet al mijn vrienden kenden mn schoonfam). Het was erg leuk!

deniesje

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #704 Gepost op: 30 mei 2011, 20:38:43 »
Ik denk lekker uit eten met jullie viertjes om het te vieren. En dan na het eten thuis de getuigen broers en zussen uitnodigen voor een bakkie koffie en dan met een leuke taart erbij (met jullie datum of leuke foto van jullie samen?)

TrouwM

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #705 Gepost op: 30 mei 2011, 22:13:38 »
Ondertrouw is maar een formaliteit, zoals Marian1313 al schreef. Binnen een paar minuten sta je weer buiten.
Hoe je die dag verder aankleed moet je natuurlijk zelf weten. Er is geen een 'normale gang van zaken' hierin. Hoe hebben je familie/vrienden het gevierd?
Als je zin hebt in een feestje (en budget hebt) dan vier je het uitbundig. Of je nodigt wat mensen uit voor thuis op de koffie/borrel. Doe wat jij wilt en leuk vindt.
Dat is het belangrijkste!

twijfeltje

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #706 Gepost op: 30 mei 2011, 22:29:20 »
Inderdaad doen wat je zelf leuk lijkt.

Wij hebben het samen gevierd, zonder extra mensen.
's Ochtends inondertrouw bij de gemeente, duurde een kwartier, was best gezellig, aangezien zij en mijn vriend elkaar kenden.
's avonds samen uit eten bij onze lokatie.  

Wat je kinderen betreft kun je waarschijnlijk best een verlofdag aanvragen.
Kinderen bij mij uit de klas krijgen ook wel eens een dagje vrij voor een weekeindje weg.
Ik dacht dat kinderen recht hebben op 5 verlofdagen per jaar, zonder officiele reden.
Gewoon even navragen als je ze er inderdaad bij wilt hebben.
Zou dat vooraf wel even aangeven bij de gemeente, zodat die er vooraf evt rekening mee kan houden.

missy-ila

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #707 Gepost op: 31 mei 2011, 06:57:11 »
Ik ben van plan 's avonds lekker met z'n tweetjes uiteten te gaan, maar kan me voorstellen dat je het leuk vindt om je kinderen erbij te betrekken. Zelf zou ik niet snel ook familie ed uitnodigen, omdat het inderdaad maar zo'n korte formaliteit is.

kloko

  • Held
  • *****
  • Berichten: 2708
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #708 Gepost op: 31 mei 2011, 08:04:53 »
Wij zijn op mijn verjaardag in ondertrouw zijn gegaan en hebben daarna de ringen uitgezocht. En verder niks. Vond het echt maar een formaliteit...

chadya

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #709 Gepost op: 31 mei 2011, 09:17:26 »
hallo allemaal,

thanks voor jullie reakties :wink:
mijn kinderen zijn 7 en 14 jaar oud en dus idd beide leerplichtig. zo maar thuis houden zal ik zeker niet doen en zal dan dus een verlofdag voor ze aanvragen.
zat er aan te denken om dan met de kinderen naar het gemeentehuis te gaan en samen met hun een leuke dag ervan te maken.
bij de ondertrouw moeten we ook aangeven welke ambtenaar we willen en worden er nog meer dingen besproken zeiden ze laatst? heb echt geen flauw idee ahahahhhaha.
in ieder geval konden we op de website van onze gemeente alle ambtenaars bekijken en hun verhaal lezen en daar alvast zien wat onze voorkeur is.
savonds zat ik dus aan te denken aan die overige 3 opties en daar kom is dus echt niet aan uit.
een uitgebreid feest nee dat zeker niet maar dan gewoon thuis bijv.
in ieder geval alvast bedankt voor alle reakties die hier komen :wink: heb er zeker iets aan..

groetjes
Chadya

Bride from Nijkerk

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1667
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #710 Gepost op: 31 mei 2011, 11:13:11 »
Het is echt een ding van hoi en doei... zo voorbij!
Wij hebbben die dag lekker uitgeslapen (hadden wat later een afspraak) en zijn toen naar het gemeentehuis gegaan om te tekenen, daarna zijn we doorgereden naar het sanadome waar we een lekker dagje gerelaxed hebben.
's avond zijn we uit eten geweest in ons favo restaurant.
Voor ons was het even samen ontspannen in de drukke aanloop tot dé dag.

Within

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1473
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Re: Ondertrouw
« Reactie #711 Gepost op: 31 mei 2011, 11:16:54 »
Wij zijn gewoon samen weggeweest en hebben s'avonds samen ergens gegeten.

Myrretje

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #712 Gepost op: 31 mei 2011, 13:55:36 »
Wij zijn toevallig vanochtend in ondertrouw gegaan (stelt inderdaad niet zo heel veel voor) en hebben daarna bij een leuk tentje lekker samen een bakkie koffie met gebak gedaan. Daarna nog even geshopt (ringen gekocht!) en toen lekker geluncht... en daarna is AS weer gaan werken!
Ik zou lekker doen waar je zelf zin in hebt; ik geloof dat er niet echt een "normale gang van zaken" is bij ondertrouw... gewoon doen waar jullie je goed bij voelen!

Sjaantje

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 529
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #713 Gepost op: 23 juni 2011, 00:35:01 »
Bij ons word de ondertrouw vaak gevierd met alle bruiloftsgasten..
s'Avonds is er dan een borrel/feestje bij de bruidegom/bruid thuis, super gezellig!
Of wij dat ook willen weten we nog niet (bruiloft is pas over 2 jaar, maar het is zo leuk om ermee bezig te zijn)
Het idee van een relaxt dagje met z'n tweeën staat me ook wel aan!

Linda(L)

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #714 Gepost op: 23 juni 2011, 12:58:43 »
Wij hebben ook daarna een lekker etentje gehad met de ouders en de broers (getuigen) en schoonzussen.. Was heel gezellig en zo werd het toch een beetje gevierd !

kumarie

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #715 Gepost op: 1 december 2011, 12:48:16 »
Beste Bruiden,

Ik zat even op internet te checken wat je allemaal nodig hebt voor de ondertrouw. Ik lees steeds iets anders. Bij mijn gemeente staat dat je documenten moet inleveren, maar er staat niet bij welke.
Bij andere gemeentes/overige sites staan verschillende dingen. Helaas is de gemeente om de een of andere reden niet bereikbaar vandaag.

Wij zijn allebei in NL geboren en hebben altijd in NL gewoond. We gaan in ondertrouw en trouwen in de gemeente waarin we wonen.
 - Klopt het dat we dan geen afschrift van geboorteakte hoeven in te leveren (we zijn beide in andere gemeente geboren) Dat las ik ergens.
 - Klopt het dat we geen afschrift uit GBA hoeven in te leveren?
 - Moeten we kopieen en gegevens van de getuigen inleveren?

Ik hoop dat jullie me een beetje duidelijkheid kunnen geven, want ik snap er niets meer van :)

Groetjes Kumarie

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #716 Gepost op: 1 december 2011, 13:04:19 »
Kopieen van paspoort/id-bewijs/rijbewijs van de getuigen moet je wel meenemen.
Normaal gesproken hoef je idd geen afschrift geboorteakte en GBA meenemen als je in ondertrouw gaat in dezelfde gemeente als waar je beiden woont.
Die regelen zij voor je (vaak moet je er dan nog wel weer voor betalen:S)

Hopelijk heb je er wat aan.

Vergeet niet je eigen id/paspoort mee te nemen  :wink:

Snoes

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #717 Gepost op: 1 december 2011, 13:08:02 »
Hoi,

Inderdaad een kopie van de paspoorten/ID's van de getuigen en jullie paspoort/ID's.
Daarnaast kregen wij een formulier toegestuurd die je moet invullen. Hier moet je de gegevens van de getuigen op invullen.

Wij begrepen er ook niks van, hebben toen een mail gestuurd naar de gemeente. Dat kun je ook nog altijd doen.

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #718 Gepost op: 1 december 2011, 13:10:37 »
Wij hoefden formulieren pas daar in te vullen, zoals ben je eerder getrouwd etc etc. Ook die met betrekking tot (eventuele) naams wijziging etc
Mocht je gescheiden zijn dan moet je ook bewijs van scheiden meenemen en als je weduwe/weduwnaar bent, bewijs van overlijden man/vrouw.

Lola_

  • Held
  • *****
  • Berichten: 7171
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #719 Gepost op: 1 december 2011, 13:16:42 »
Wij hebben enkel onze paspoorten en kopie ID mee hoeven nemen van de getuigen.
Ik denk dat er maar een iemand is die je het antwoord kan geven, dus ik zal gewoon even de gemeente bellen of mailen.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2011, 13:17:16 door marjolein--1984 »

Jof

  • Held
  • *****
  • Berichten: 9391
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #720 Gepost op: 1 december 2011, 13:22:51 »
och Elina, wat vervelend zeg ... Nou ja als je maar blij bent met je woonplek zelf :tongue:

Risje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1832
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #721 Gepost op: 1 december 2011, 14:34:12 »
Wij hebben alleen onze paspoorten meegenomen. Aangezien wij in een andere gemeente zijn getrouwd dan waar we wonden, hoefden we daar pas kopie paspoort van de getuigen mee te nemen.

Er werden wel documenten uitgedraaid, maar wij hebben niets hoeven betalen (terwijl vrienden van ons dat wel moesten, een jaar eerder..) Hangt volgens mij gewoon van je gemeente af, hoe die zn pet staat die dag  :laugh:

kumarie

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 38
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #722 Gepost op: 1 december 2011, 15:31:54 »
Haha, dus het ligt niet helemaal aan mij :tongue:
Het is gewoon een beetje onduidelijk. Toch maar de kopieen van ID's van de getuigen regelen stiekem.
Het is namelijk allemaal nog geheim.

Thanks dames

JM2012

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4716
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ondertrouw
« Reactie #723 Gepost op: 13 december 2011, 20:20:18 »
Nou dames, vandaag ben ik in ondertrouw gegaan. Dus zal even mijn ervaring delen:

Was erg leuk! Gingen eerst naar een apart kantoortje, kopje koffie etc. Toen alle gegevens doorgenomen (klopt alles), dan de datum en waar we gaan trouwen, hoe laat? Zijn onze ouders nog getrouwd werd ook nog gevraagd :tongue:
Toen moesten we kopieën van de ID kaarten van onze getuigen laten zien, en vertellen waar ze wonen.
Daarna moesten we aankruizen welke naam we wilden gebruiken, tekenen en gefeliciteerd! :)

Ze vroeg ons welke trouwambtenaar we wilden ( twee voorkeuren aangegeven, onze eerste is het geworden! ook twee ambtenaren aangegeven door wie wij absoluut NIET getrouwd willen worden.. )

Tot slot nog even gekeken naar een trouwboekje (wil je geen, een geprinte of gekalligrafeerde..) en daarna de trouwleges betalen ( we mochten kiezen, meteen betalen of een acceptgiro ontvangen tegen die tijd). Ook werd nog even ee nkopie gemaakt van onze ID kaarten.

Dus wat moesten wij mee:
- Onze ID/paspoorten
- Kopie ID/Paspoort van getuigen
- Pinpas :wink:

Waar moesten wij van te voren over nadenken:
- Trouwambtenaar
- Welke achternaam?
- Wil je een trouwboekje?

MS69

  • Gast
Re: Ondertrouw
« Reactie #724 Gepost op: 23 september 2012, 12:21:11 »
Ik weet niet of ik nou zo dom ben om het niet te snappen maar in welke gemeente trouw je???

In ondertrouw doe je in de gemeente waar je woont, maar wij trouwen in een andere gemeente. Aan welke gemeente ga ik nou betalen??
Gemeente van ondertrouw of gemeente van trouwen??

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards