collapse

Auteur Topic: Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?  (gelezen 6354 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Monica

  • Gast
Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?
« Gepost op: 10 maart 2008, 14:05:51 »
Hallo,
Wij willen graag trouwen!
Mijn vriend is 20 jaar ouder als mij en is de koper van het huis waar
wij gezamelijk in wonen. Aangezien hij na een evt. scheiding niet meer in de gelegenheid
zou zijn om weer een huis te kopen (ivm schulden oude hyphotheek) willen wij trouwen onder huweljkse
voorwaarden. Ik heb verder geen schulden en kan evt altijd nog een woning bemachtigen.

Maar wat houd het nu in?? Wij willen voorkomen dat als er evt. een breuk komt, dat het huis hoe dan
ook van mijn vriend blijft en hij mij niks hoeft te betalen voor het huis.
Is er dan ook een andere manier..? of moet je dan echt trouwen onder huwelijkse voorwaarden?
Wij willen gratis gaan trouwen ivm niet zo'n hoog budget..is het dan ook mogelijk om onder huwelijkse voorwaarden te trouwen?

Dus mijn vragen in het kort:
-Wat houd trouwen onder huwelijkse voorwaarden precies in?
-Is er ook een andere manier om dat vast te leggen?
-Kan je gratis trouwen onder huwelijkse voorwaarden?

Ik hoop dat iemand mij vragen kan beantwoorden!
Groetjes Monica :sun:

bruid2008

  • Gast
Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2008, 15:48:45 »
Huwelijkse voorwaarden laat je vastleggen bij een notaris. Dat verandert dus niets aan het wel of niet gratis trouwen. Uiteraard kost het laten vastleggen van de huwelijkse voorwaarden je wel geld.

Alexia

  • Gast
Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2008, 20:10:45 »
dat kan je volgens mij helemaal zelf vaststellen. Moet je even navragen bij de notaris.

Mara

  • Gast
Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2008, 00:49:15 »
[quote name=\'Monica\' post=\'153341\' date=\'10 March 2008, 14:05\']Dus mijn vragen in het kort:
-Wat houd trouwen onder huwelijkse voorwaarden precies in?
[color=\"#FF0000\"]Dit houdt in dat je van te voren vastlegt wat jullie allebei meenemen in het huwelijk en wat er gaat gebeuren bij een eventuele breuk en dat mocht jij schulden hebben je schuldeiser geen beslag kunnen leggen op goederen/financien van je partner ed[/color]
-Is er ook een andere manier om dat vast te leggen?
[color=\"#FF0000\"]middels een samenlevingscontract die kan je nu al regelen ik weet alleen niet
zeker of dit ook geldig blijft na een huwelijk[/color]
-Kan je gratis trouwen onder huwelijkse voorwaarden?
[color=\"#FF0000\"]dit kan want het een heeft niks te maken met het ander.Huwelijkse voorwaarden/samenlevingscontract leg je vast bij een notaris,trouwen doe je in het gemeentehuis/stadhuis.[/color][/quote]

xbruidjex

  • Gast
Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2008, 10:31:56 »
wij hebben er wel eens naar gevraagt hoe het zit. en een samenlevingscontract is inderdaad eigelijk het zelfde als trouwen. mog je een samenlevingscontract hebben en je gaat erna trouwen dan valt geloof ik het samenlevingscontract omdat deze dan over gaat in het ''huwelijks contract''

wij wilden ook een samenlevingscontract maar vind dat nu een beetje onzin als we ook gaan trouwen. want er zitten inderdaad ook kosten aan

Bondgirl

  • Held
  • *****
  • Berichten: 10653
  • Geslacht: Vrouw
Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2008, 10:46:45 »
Een samenlevingscontract vervalt zodra je trouwt.
Monica, een medewerker van een notariskantoor kan je precies vertellen hoe het zit met trouwen op huwelijkse voorwaarden. Een oriƫnterend gesprek bij een notariskantoor is doorgaans gratis en vrijblijvend. Als je besluit vervolgens huwelijkse voorwaarden te laten opmaken moet je betalen. De (kandidaat)notaris maakt dan een conceptversie van de huwelijkse voorwaarden, met daarin wat jullie besproken hebben. Aan de conceptvoorwaarden kan evt. nog het een en ander veranderd worden. Aan de definitieve versie ook, maar dat kost weer geld. Als je het allemaal heel precies zou willen doen zou je jaarlijks de huwelijkse voorwaarden moeten updaten, maar praktisch niemand doet dat.
Je zou ook, naast de huwelijkse voorwaarden, een testament kunnen overwegen.

Sue

  • Gast
Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2008, 15:33:26 »
Monica, even advocaat van de duivel hoor.....heel zielig voor je vriend dat hij hierna geen huis meer kan kopen, maar heb je ook al aan jezelf gedacht? Stel dat jullie na 10 jaar uit elkaar gaan? Dan heb je 10 jaar meebetaald aan een huis en sta je met lege handen op straat. En hij heeft een huis wat voor een groot deel is afbetaald en kan vrolijk verder met zijn leven terwijl jij helemaal op nul kan beginnen.
maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten he  :wink:

Monica

  • Gast
Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2008, 19:14:22 »
[quote name=\'Sue\' post=\'153530\' date=\'11 March 2008, 15:33\']Monica, even advocaat van de duivel hoor.....heel zielig voor je vriend dat hij hierna geen huis meer kan kopen, maar heb je ook al aan jezelf gedacht? Stel dat jullie na 10 jaar uit elkaar gaan? Dan heb je 10 jaar meebetaald aan een huis en sta je met lege handen op straat. En hij heeft een huis wat voor een groot deel is afbetaald en kan vrolijk verder met zijn leven terwijl jij helemaal op nul kan beginnen.
maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten he  :wink:[/quote]

Hoi,
Bedankt voor je reactie.
Als ik op mezelf zou wonen dan zou ik ook huur e/d kwijt zijn net als nu.
Dus op zich maakt het weinig verschil met een huurhuis (kwa betaling dan)
Als mijn vriend en ik over 10 jaar uit elkaar zouden gaan heb ik gewoon geld en een regling al voor een
huurhuisje..maar je heb idd gelijk. Mochten we uit elkaar gaan ga ik weer in leusden wonen en hij wil graag in utrecht blijven wonen(ook omdat zijn zoontje hier 2 straten verderop woont).
Hij heeft ook een kind (waarschijnlijk dan 2) en wil dan niet ergens in een achterstandsbuurt terecht komen.
Dat snap ik ook allemaal wel. Het zou dan ook niet heeeeeel veel geld gaan!(Deling van de meerwaarde op de verkoop van het huis) Dus zonder red ik dan ook nog wel...maar gelijk heb je.
Wel erg bedankt voor deze reactie..zette me wel weer even aan het denken.  :dry:

LadyXochi

  • Senior
  • ****
  • Berichten: 734
Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2008, 21:34:02 »
Je kunt in de huwelijkse voorwaarde opnemen dat je alles gewoon deelt, alsof het in gemeenschap van goederen was, behalve het huis.
Reken alleen wel op een paar honderd euro voor de notaris. Oh, kijk eerst goed rond, want sinds een paar jaar mogen notarissen zelf hun prijzen bepalen, wat heeft geleidt tot concurrentie en prijsvechters. Zo kan een notaris in een andere gemeente honderd euro goedkoper zijn.

Sue

  • Gast
Trouwen Onder Huwelijkse Voorwaarden?
« Reactie #9 Gepost op: 14 maart 2008, 12:38:19 »
[quote name=\'Monica\' post=\'153821\' date=\'12 March 2008, 19:14\'][quote name=\'Sue\' post=\'153530\' date=\'11 March 2008, 15:33\']
Monica, even advocaat van de duivel hoor.....heel zielig voor je vriend dat hij hierna geen huis meer kan kopen, maar heb je ook al aan jezelf gedacht? Stel dat jullie na 10 jaar uit elkaar gaan? Dan heb je 10 jaar meebetaald aan een huis en sta je met lege handen op straat. En hij heeft een huis wat voor een groot deel is afbetaald en kan vrolijk verder met zijn leven terwijl jij helemaal op nul kan beginnen.
maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten he  :wink:[/quote]

Hoi,
Bedankt voor je reactie.
Als ik op mezelf zou wonen dan zou ik ook huur e/d kwijt zijn net als nu.
Dus op zich maakt het weinig verschil met een huurhuis (kwa betaling dan)
Als mijn vriend en ik over 10 jaar uit elkaar zouden gaan heb ik gewoon geld en een regling al voor een
huurhuisje..maar je heb idd gelijk. Mochten we uit elkaar gaan ga ik weer in leusden wonen en hij wil graag in utrecht blijven wonen(ook omdat zijn zoontje hier 2 straten verderop woont).
Hij heeft ook een kind (waarschijnlijk dan 2) en wil dan niet ergens in een achterstandsbuurt terecht komen.
Dat snap ik ook allemaal wel. Het zou dan ook niet heeeeeel veel geld gaan!(Deling van de meerwaarde op de verkoop van het huis) Dus zonder red ik dan ook nog wel...maar gelijk heb je.
Wel erg bedankt voor deze reactie..zette me wel weer even aan het denken.  :dry:
[/quote]

Graag gedaan  :tongue: Als je er goed over na hebt gedacht is het geen probleem, dan stap je er met je volle verstand in. Maar van nadenken is nog niemand slechter geworden toch  :wink: ?
Veel geluk!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards