collapse

Auteur Topic: Trouw En Verlovingsring  (gelezen 5806 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jenny

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Gepost op: 14 april 2005, 12:20:41 »
Ik weet het niet meer.
Welke ring moest nou aan welke hand bij welk geloof.

Volgens mij is het voor het katholieke en het protestantse geloof precies andersom. Maar wanneer komt welke ring aan welke hand. :huh:

Yvonne

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2005, 12:24:41 »
Ik weet dat katolieke hem om de linkerhand dragen....

Wij trouwen alleen in gemeentehuis en dan is het rechts!!!

jenny

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2005, 12:31:09 »
:huh:  :wink:  :dry:  :nut:
Daar had ik nog niet van gehoord.

jenny

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2005, 12:31:52 »
Heb je ook een verlovingsring, en draag je die ook rechts?

Yvonne

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2005, 12:35:55 »
wij hebben een vriendschapsring en die draag ik links. Als ik wil kan ik hem dan na m'n trouwen gewoon blijven dragen omdat m'n trouwring rechts zit.....

Weet niet hoe dat zit met verlovingring....
Neem je dezelfde ring als trouwring moet je hem wel meteen om de goede hand gaan dragen ivm de maat

natascha

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2005, 12:40:39 »
[quote name=\'Yvonne\' date=\'14 April 2005, 12:35\']wij hebben een vriendschapsring en die draag ik links. Als ik wil kan ik hem dan na m'n trouwen gewoon blijven dragen omdat m'n trouwring rechts zit.....

Weet niet hoe dat zit met verlovingring....
Neem je dezelfde ring als trouwring moet je hem wel meteen om de goede hand gaan dragen ivm de maat
[post=\"19696\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Wij hebben verlovingsringen en die dragen wij links, normaal laat je deze polijsten en verschuiven ze naar rechts.
Wij hebben andere ringen gekocht en dragen die straks rechts, de verlovings ring blijf ik ook dragen.
Ik geloof dat het bij het Katoliek geloof de trouwringen links worden gedragen

bruidje

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2005, 12:58:05 »
idd als je khatoliek bend draag je de verlovings ring lrechts en je trouwring links
en trouw je allen in het gemeente huis draag je de verlovings ring links en de trouwring rechts

snap je hem hahaha

jenny

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2005, 13:25:57 »
Ok, en als je protestant bent en je trouwt niet in de kerk?
Na dit antwoord heb ik alles weer op een rijtje. :biggrin:

Yvonne

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2005, 13:27:28 »
uhhhh weet ik eigenlijk niet.. ben katoliek....

Denk gewoon rechts! dat dat algemeen is als je alleen voor de wet trouwt

bruidje

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2005, 13:29:25 »
volgens mij moet je in het gemeente huis de ring om je  vinger van je rechter hand doen maar als je potestands hand  ?????




weet ik eigenlijk niet zou ik eens navragen bij de protestandse kerk als je het zeker wil weten.

Cygnet

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2005, 14:30:56 »
Hoewel het al lang niet meer opgaat voor iedereen zijn er wel een paar "richtlijnen":

Van oudsher staat rechts voor goed en links voor slecht. De rechterhand als drager van de trouwring lijkt dan de meest logische keuze. Die gewoonte is mondiaal ook fel verspreid, in Rusland en de meeste ex-Oostbloklanden bij voorbeeld. Maar in Frankrijk, Schotland, Zweden of Italië wordt de trouwring aan de ringvinger van de linkerhand gedragen. Vermoed wordt dat die keuze ooit gemaakt werd omdat het menselijk hart, de woonst van de liefde en de trouw, het dichtst bij de linkerhand ligt.

In Vlaanderen is het extra ingewikkeld. In West- en Oost-Vlaanderen draagt men de trouwring links, in Antwerpen en Brabant rechts en in Limburg is er een mix.

In Nederland dragen katholieken hun verlovingsring rechts en hun trouwring links. Bij protestanten is het net omgekeerd. Ook gebeurt het wel dat verlovings- en trouwring bij elkaar passen als één ring en dan aan de "trouwringkant" worden gedragen.

irenebreebaart

  • Gast
Trouw En Verlovingsring
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2005, 15:57:43 »
Ja, wat Cygnet zegt klopt:
Katholieken dragen de verlovingsring rechts en de trouwring links,
bij protestantse mensen is het andersom, ongeacht of je in de kerk trouwt of niet!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards