collapse

Auteur Topic: Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden  (gelezen 10457 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

natascha

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Gepost op: 15 april 2005, 11:07:35 »
Wij moeten op huwelijkse voorwaarden trouwen i.v.m. Johans bedrijf.
Hier zitten nogal wat haken en ogen aan, en is voor mij ontzettend nadelig mocht er ooit een scheiding of overlijden plaatsvinden.
Ik sta dan zonder cent op straat.
Ik wil absoluut niet dat Johan zijn bedrijf kwijt raakt als we uit elkaar zouden gaan, maar dit vindt ik toch ook wel erg scheef.

Het is niet dat we er vanuit gaan, maar voel me er niet echt op m'n gemak bij.
Wat doen jullie?????

Yvonne

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2005, 11:09:59 »
wij trouwen gewoon in gemeenschap van goederen...
We hebben nits met eigen bedrijf of iets dergelijks te maken. Daarom gaat alles op de grote hoop ( hebben we al voor gekozen bij samenlevingscontract)

Kan me voorstellen dat je dit een heel lastig onderwerp vind, maar regel het alsjeblieft wel goed.......

Bungoo

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2005, 11:20:44 »
Wij hebben een huwelijkscontract, maar de basis ervan is wel gemeenschap van goederen. Zowel stijn als ik heb echter een aantal zaken die "eigen" moeten blijven en dat vermelden we dan in het contract zodat er later geen problemen van zouden komen. (maar hopelijk zal dit nooit hoeven...)

Maryloes

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2005, 11:28:08 »
[quote name=\'natascha\' date=\'15 April 2005, 10:07\']Wij moeten op huwelijkse voorwaarden trouwen i.v.m. Johans bedrijf.
Hier zitten nogal wat haken en ogen aan, en is voor mij ontzettend nadelig mocht er ooit een scheiding of overlijden plaatsvinden.
Ik sta dan zonder cent op straat.
Ik wil absoluut niet dat Johan zijn bedrijf kwijt raakt als we uit elkaar zouden gaan, maar dit vindt ik toch ook wel erg scheef.

Het is niet dat we er vanuit gaan, maar voel me er niet echt op m'n gemak bij.
Wat doen jullie?????
[post=\"20098\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]


Kun je niet ook bepalen dat het huis bijvoorbeeld naar jou gaat? Ik weet van m'n zus bijvoorbeeld, haar man heeft ook een eigen zaak en zij zijn ook op huwelijkse voorwaarden getrouwd. Bij scheiden of overlijden krijgt ze in ieder geval gewoon het huis.

Wij zelf trouwen overigens in gemeeschap van goederen.

Natasja

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2005, 11:30:46 »
In gemeenschap van goederen. Geen eigen zaak of iets dergelijks. overal staan onze beide  namen op dus word ook alles eerlijk verdeeld mocht er iets gebeuren

groetjes
natasja

isabel

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2005, 11:31:44 »
wij trouwen onder een wettelijk stelsel scheiding van goederen voor het huwelijk en gemeenschap na het huwelijk. WIj laten het ook wel schrijven daar dat dan op het papier staat. Daarna kun je toch nog een testament op maken. Wj zullen dat in ieder geval doen als er iets gebeurt met iemand dat het gene dat in eigen goederen zit naar de echtgenoot gaat en niet naar de ouders zolang er geen kinderen zijn
Isabel

Vero

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #6 Gepost op: 15 april 2005, 11:36:46 »
Wij trouwen in gemeenschap van goederen. We hebben alleberi toch geen cent over en we wonen al jaren samen, dus alles is in princiepe toch van ons allebei.

Pappeline

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #7 Gepost op: 15 april 2005, 11:49:42 »
Wij trouwen ook op huwelijkse voorwaarden!!

Dit omdat leo heel graag een eigen bedrijf wil opstarten in de toekomst en er redelijk vermogen in mijn familie zit.
Eigenlijk een beetje om dezelfde reden als jij Natas :)
Het zou toch een beetje vervelend zijn als het toch onverhoopt misgaat tussen ons en leo schulden zou hebben, Dan moet ik ook voor deze schulden opdraaien.
En het zou ook niet de bedoeling zijn dat als mijn ouders overlijden leo het recht heeft op een deel van hun vermogen :blink:

Maar eigenlijk vind ik het niet iets om je druk over te maken. We gaan er toch vanuit dat alles goed blijft tussen ons, maar ik vind wel dat je dit soort dingen goed moet regelen :tongue:

Bolletje1

  • Held
  • *****
  • Berichten: 6103
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #8 Gepost op: 15 april 2005, 12:17:06 »
Wij trouwen ook in gemeenschap van goederen. Maar als je op huwelijkse voorwaarden trouwt kun je dan ook niet dingen vastleggen dat jij er niet slecht uitkomt bij een eventuele scheiding?

dromer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4405
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #9 Gepost op: 15 april 2005, 12:58:27 »
wij trouwen ook in gemeenschap van goederen, eerst wilde ik op huwelijkse voorwaarden omdat ik in de toekomst graag een eigen verloskundige praktijk wil opzetten... maar ja aangezien we niet weten of dat ook gaat gebeuren doen we het eerst gewoon zo, je kan het namelijk altijd nog aanpassen (is alleen wel heel duur)....

Yvonne

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2005, 13:52:58 »
ik dacht juist dat al sje onder huwelijkse voorwaarden trouwt dat dan meestal bijv het huis op de naam van de partner komt zodat bij evt fallisement ze geen aanspraak op privegoederen kunnen maken omdat die op naam van partner staan??????

Vero

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2005, 14:16:06 »
Dan kan je toch ook (als je een eigen bedrijf opricht) een bv vormen, want er staat me nog vaag iets bij dat dat een rechtsvorm is waarbij je vast laat leggen wie er aansprakelijk zijn (of zoiets dan toch...'t is al 10 jaar geleden dat ik economie gehad heb..)

natascha

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2005, 14:47:24 »
Bedankt voor jullie reacties.

*Maryloes-Het gaat er ook om dat als het bedrijf een keer failliet mocht gaan ze niet bij ons thuis aan kunnen kloppen om te innen.
Dat willen we dus voorkomen!

*Vero- een b.v. oprichten is erg duur (loopt in de duizenden euro's), wat wel nog een optie zou zijn is een VOF, dan kunnen ze ook niet bij je privé aankloppen.
Johan heeft maar een klein bedrijf dus is het niet rendabel.

Wat er allemaal in die aktes staat begrijp ik ook geen fluit van, vandaar dat ik wel goed wil weten wat ik teken......

irenebreebaart

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2005, 14:48:27 »
[quote name=\'Yvonne\' date=\'15 April 2005, 13:52\']ik dacht juist dat al sje onder huwelijkse voorwaarden trouwt dat dan meestal bijv het huis op de naam van de partner komt zodat bij evt fallisement ze geen aanspraak op privegoederen kunnen maken omdat die op naam van partner staan??????
[post=\"20176\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Ja, volgens mij ook! want dan heb je in ieder geval het huis nog als het fout zou gaan met het bedrijf... Maar ik snap je probleem wel hoor Natas, maar volgens mij is het wel te ondervangen.
Maar ik las van iemand dat als de partner overlijdt, dat je dan nog niets hebt, maar dat moet gewoon geregeld worden in het testament volgens mij...

natascha

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2005, 14:52:05 »
[quote name=\'irenebreebaart\' date=\'15 April 2005, 14:48\'][quote name=\'Yvonne\' date=\'15 April 2005, 13:52\']ik dacht juist dat al sje onder huwelijkse voorwaarden trouwt dat dan meestal bijv het huis op de naam van de partner komt zodat bij evt fallisement ze geen aanspraak op privegoederen kunnen maken omdat die op naam van partner staan??????
[post=\"20176\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Ja, volgens mij ook! want dan heb je in ieder geval het huis nog als het fout zou gaan met het bedrijf... Maar ik snap je probleem wel hoor Natas, maar volgens mij is het wel te ondervangen.
Maar ik las van iemand dat als de partner overlijdt, dat je dan nog niets hebt, maar dat moet gewoon geregeld worden in het testament volgens mij...
[post=\"20201\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

We hebben een huurhuis, gelukkig, maar de inboedel telt wel, en dat is van ons samen, we moeten wel een formulier invullen waarop we moeten aangeven wat van wie is.
We zouden het meeste op mijn naam kunnen zetten.
Je kunt het geloof ik wel zo regelen dat bij een scheiding alles zo blijft, maar na een overlijden alles wel naar mij zou kunnen gaan, dat moet je apart aangeven.

cadanawo

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3147
  • Geslacht: Vrouw
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #15 Gepost op: 15 april 2005, 15:30:24 »
Wij gaan in gemeenschap van goederen trouwen.
Mijn ouders zijn wel op huwelijkse voorwaarden getrouwd omdat mijn vader een eigen bedrijf heeft.
De meeste eigendommen staan op de naam van mijn moeder, dus mocht mijn vader failliet gaan dan kunnen ze dus gewoon in hun huisje blijven wonen en de auto behouden enzo.
Volgens mij hebben ze daarnaast ook nog wel het één en ander vastgelegd bij de notaris.
Maar Natas je kan alles toch uitgebreid overleggen en informeren bij jullie notaris?

prinsesje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1295
    • http://
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #16 Gepost op: 15 april 2005, 16:03:46 »
Eigenlijk zouden wij ook op huwelijkse voorwaarden moeten trouwen omdat Arjan het bedrijf overneemt van zijn vader. Maar het gaat al tientallen jaren erg goed met de zaak (ik weet het..., dat zegt niks, maar toch) en we hebben er wel vertrouwen in. Daarbij zal hij niet alleen financieel verantwoordelijk zijn, maar samen met 2 partners.

Dus wij hebben er tochvoor gekozen lekker in gemeenschap van goederen te trouwen. Vind het ook wel iets hebben eigenlijk, dus sta er helemaal achter!

dromer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4405
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #17 Gepost op: 15 april 2005, 19:21:49 »
nou dat is mooi om te horen prinsesje....... natuurlijk is het en gok... maar 1 ding zal altijd blijven en dat is het bedrijf van je schoonvader..... zolang er geld in de wereld blijft zal ook de incasso niet instorten....

Cygnet

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #18 Gepost op: 15 april 2005, 20:17:07 »
Met huwelijkse voorwaarden kun je een hoop regelen - en inderdaad, het wordt vaak gedaan wanneer er sprake is van een eigen bedrijf (om de bedrijfs-aansprakelijkheid los te koppelen van het gezamelijk vermogen) of wanneer een van de partners (in theorie) veel meer geld heeft dan de ander (om het vermogen in de familie te houden).

Het is niet zo dat je per definitie met huwelijkse voorwaarden bij een scheiding 'met niets achter blijft' - dat is heel erg afhankelijk van wat en hoe je het regelt.
Een veel voorkomende manier van regelen is om te zeggen dat je "in gemeenschap van goederen trouwt" maar dat je er bepaalde zaken van uitsluit. In de praktijk komt het er dan in geval van scheiding op neer dat alles bij elkaar opgeteld wordt, dat de uitsluiting wordt "afgetrokken" (het eigen bedrijf of de erfenis van oma) en dat wat overblijft door 2 wordt gedeeld.. De uitsluitingen worden conform de voorwaarden verdeeld.

Dus Natascha, laat je eea goed door de notaris uitleggen en leg ook uit waarom jullie huwelijkse voorwaarden willen - dan kan hij de akte eromheen opstellen.

prinsesje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1295
    • http://
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #19 Gepost op: 16 april 2005, 00:37:59 »
[quote name=\'dromer\' date=\'15 April 2005, 19:21\']nou dat is mooi om te horen prinsesje....... natuurlijk is het en gok... maar 1 ding zal altijd blijven en dat is het bedrijf van je schoonvader..... zolang er geld in de wereld blijft zal ook de incasso niet instorten....
[post=\"20258\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

haha! inderdaad! En de deurwaarderswereld is, hoe hard het ook is, wel gebaat bij deze slechte economie... Hoe slechter de economie en hoe minder de mensen te besteden heben, hoe meer werk wij hebben...

Dus de vooruitzichten zijn voor de zaak goed, vandaar dat we uiteindelijk in gemeenschap van goederen trouwen. Had ik een jaar geleden niet gedacht hoor! Toen hadden we al helemaal uitgestippeld hoe we dat wilden regelen!

natascha

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2005, 08:49:37 »
[quote name=\'Cygnet\' date=\'15 April 2005, 20:17\']Met huwelijkse voorwaarden kun je een hoop regelen - en inderdaad, het wordt vaak gedaan wanneer er sprake is van een eigen bedrijf (om de bedrijfs-aansprakelijkheid los te koppelen van het gezamelijk vermogen) of wanneer een van de partners (in theorie) veel meer geld heeft dan de ander (om het vermogen in de familie te houden).

Het is niet zo dat je per definitie met huwelijkse voorwaarden bij een scheiding 'met niets achter blijft' - dat is heel erg afhankelijk van wat en hoe je het regelt.
Een veel voorkomende manier van regelen is om te zeggen dat je "in gemeenschap van goederen trouwt" maar dat je er bepaalde zaken van uitsluit. In de praktijk komt het er dan in geval van scheiding op neer dat alles bij elkaar opgeteld wordt, dat de uitsluiting wordt "afgetrokken" (het eigen bedrijf of de erfenis van oma) en dat wat overblijft door 2 wordt gedeeld.. De uitsluitingen worden conform de voorwaarden verdeeld.

Dus Natascha, laat je eea goed door de notaris uitleggen en leg ook uit waarom jullie huwelijkse voorwaarden willen - dan kan hij de akte eromheen opstellen.
[post=\"20266\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]


Bedankt voor je uitleg, ik ga het er dit weekend eens met Jo over hebben.
Ook zijn vader heeft veel verstand van dit soort zaken, dus gaan we daar ook maar even heen.....

Jaran

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #21 Gepost op: 16 april 2005, 11:44:28 »
[quote name=\'natascha\' date=\'15 April 2005, 14:47\']Bedankt voor jullie reacties.

*Vero- een b.v. oprichten is erg duur (loopt in de duizenden euro's), wat wel nog een optie zou zijn is een VOF, dan kunnen ze ook niet bij je privé aankloppen.
Johan heeft maar een klein bedrijf dus is het niet rendabel.

[post=\"20200\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Met een VOF kunnen de schuldeisers van de VOF wel bij je prive langskomen. Dit gaat misschien veranderen, maar dat is het nu nog niet. Andersom kan niet. Prive-schuldeisers kunnen niet bij de VOF aankloppen.

natascha

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #22 Gepost op: 16 april 2005, 12:10:19 »
Ik vond het ook al raar, maar Johan vertelde dat een concollega misschien op de fles gaat en hij heeft samen met een kameraad een VOF.
Dus dat ze privé niks hoefden te vrezen, het leek mij al sterk, maar dacht dat Johan het wel zou weten......
Is ook geen optie dus !!!!

Vero

  • Gast
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #23 Gepost op: 16 april 2005, 15:20:33 »
wat een gedoe allemaal zeg....
Een tijdje geleden was er op tv een discussieprogramma, en daarin zei iemand dat ze het verplicht zouden moeten stellen dat iedereen op huwlijkse voorwaarden trouwt. Lijkt me geen verkeerd idee, alleen jammer dat de notaris zo duur is.
Ik sprak over dit onderwerp gisteren ook met mijn schoonzusje.Zij en mijn broer zijn wel op huwlijkse voorwaarden getrouwd. De notaris gaf hun het volgende voorbeeld: Stel dat jij met te veel alcohol op (bij wijze van voorbeeld) achter het stuur kruipt, en je rijdt iemand aan die daardoor de rest van z'n leven invalide blijft. Dan moet jij daarvoor betalen, dat kost enorm veel geld. Als je op huwlijkse voorwaarden trouw, dan maakt het slachtoffer alleenn maar recht op een gedeelte van jouw inkomsten, terwijl als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, het slachtoffer ook een gedeelte van het gehele inkomen (van jou en je partner) kan opeissen.

Het is misschien wel een beetje raar voorbeeld, maar voor mij maakte het het wel ietsje duidelijker allemaal....

dromer

  • Held
  • *****
  • Berichten: 4405
  • Geslacht: Vrouw
    • http://
Gemeenschap Van Goederen Of Huwelijkse Voorwaarden
« Reactie #24 Gepost op: 16 april 2005, 15:25:44 »
maar dan kan je natuurlijk in dat geval nog aanspraak maken op je aansprakelijkheids verzekering. Dan hoef je er ook niet krom voor te liggen.... het voorbeeld is verder wel goed... maar ja die notaris zal dat natuurlijk ook niet zeggen omdat hij dan zijn eigen brood onder zijn neus weg laat trekken....

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards