collapse

Auteur Topic: Alternatief Voor Trouwen In De Kerk  (gelezen 9340 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rhino

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Gepost op: 24 april 2005, 11:00:26 »
Wij gaan volgend jaar trouwen maar we doen weinig meer met ons geloof, dus we trouwen niet in de kerk.
de gang naar het gemeentehuis, een diner en een feest dat voelt bij mij wat mager aan.
Er ontbreekt voor mij dan toch iets: een ceremonie of plechtigheid.
Heeft één van jullie ervaring hiermee?
Dat je toch op een bepaalde manier een moment van bezinning op deze dag hebt?
Hoe hebben jullie dit dan vorm gegevan?!
Ik weet dat het heel persoonlijk is maar toch zou ik graag wat ideeën willen opdoen.

Groetjes Rhinootje

prinsesje

  • Held
  • *****
  • Berichten: 1295
    • http://
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2005, 14:51:31 »
Tja, wij trouwen wel in de kerk en hebben dat probleem dus niet.

Maar ik zag op tv (Oprah) een bruiloft waarbij het bruidspaar in de ceremonie ook wat persoonlijke tintjes hadden toegevoegd. Zo luidden ze om de beurt een belletje voor hun overleden geliefden. Daarna ging de bruidegom naar de moeder van de bruid, ging op zijn knieen voor haar zitten en getuigde haar zijn dankbaarheid voor het opvoeden en grootbrengen enzo van zijn (toekomstige) vrouw, beloofde haar dat hij haar dochter zal eren, liefhebben, voor haar zal zorgen en er altijd voor haar zal zijn, enz..
Vervolgens deed de bruid dat bij de moeder van de bruidegom.
Erg mooi en ook wel emotioneel.

Misschien kan je er wat mee? Of heb je niet zo'n goeie band met je schoonmoeder (kan heel goed natuurlijk)...

Cygnet

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2005, 14:54:53 »
Rhino,

Wat leuk dat jullie je ceremonie willen aankleden om het zo de betekenis die jullie eraan willen geven in te kunnen vullen!
Er zijn heel veel mogelijkheden om je eigen kleur aan de bruiloft en de ceremonie te geven - veel is afhankelijk van wat je precies zou willen bereiken. Zo kun je in overleg met de ambtenaar kiezen om je ceremonie wat langer te laten duren - en bijvoorbeeld zelfgeschreven geloften af te leggen (naast de officiële) - of een aparte plaats uit te zoeken. Je kunt ook een complete ceremonie "ontwerpen" en laten 'voorgaan' door iemand en dat na je burgerlijk huwelijk te doen (veel gothic bruiloften gebruiken dit principe).
Kortom, de enige beperkingen zijn je fantasie en budget!

Thora&Neanie

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2005, 18:22:46 »
Cygnet wat bedoel je met 'gothic bruiloften'?


Wijzelf willen na het wettelijke gedeelte een 'heidense (Asatrú) ceremonie'


Citaat
1 - Je begint met onderhandelingen, vroeger tussen de bruidegom en de vader van de bruid, nu zal dat zijn tussen de bruidegom en de bruid. Waar over onderhandeld dient te worden is de 'brydcéap' of 'brúðkaup', dit is een uitwisseling van geschenken, die goedgekeurd moeten worden door de families, bestaande uit drie onderdelen:

- mundr/mund/handgeld ('bruidkoop'); dit moet door de bruidegom aan de familie van de bruid betaald worden, als schadeloosstelling voor het feit dat hij een lid van de sibbe wegneemt.
- heimanfylgja/brýdgifu ('bruidsgeschenk'); dit moet door de familie van bruid aan de bruidegom betaald worden, en is bedoeld voor de bruid om zichzelf de onderhouden, in geval van scheiding of overlijden van de bruidegom.
- morginngjöf/morgengifu ('ochtendgeschenk'); dit moet door de bruidegom de morgen ná de huwelijksceremonie betaald worden aan de bruid, als een symbolisch teken dat hij haar zal onderhouden.

2 - Dan volgt er een blót (offer ritueel), om de goden om hun zegen voor het te sluiten huwelijk te vragen.

3 - Dan volgt de 'brýdhlóp' of 'brúðargang', dit is de bruidsprocessie, waarbij de bruid door haar vrouwelijke familieleden en vriendinnen naar de plek van het huwelijk wordt gebracht. Als de bruid op de ereplaats zit, mogen de gasten zitten.

4 - Dan volgt de 'brúðgumareið', dit is op het zelfde moment als de bruidsprocessie, maar dan met de bruidegom en zijn mannelijke familieleden en vrienden. Men dient twee aan twee te lopen.

5 - Dan volgt het voorlezen van het huwelijkscontract (huwelijk is in principe een zakelijke overeenkomst, waarbij niet alleen bruid en bruidegom een verbintenis met elkaar aangaan, maar ook de families aan elkaar verbonden worden).

6 - Dan volgt het uitbetalen van de 'bruidkoop' door de bruidegom aan de familie van de bruid, en het 'bruidsgeschenk' van de familie van de bruid aan de bruidegom.

Of huwelijksbeloften uitgesproken werden tussen bruid en bruidegom kan Wodening niet zeggen, maar het is niet ondenkbaar, gezien de status van een gezworen eed en een gegeven woord in het heidendom.

7 - Dan volgt het eren van de bruid, waarbij een hamer op de schoot van de bruid wordt gelegd (Donar's hamer Mjöllnir is een vruchtbaarheidssymbool, het op de schoot leggen van de hamer moet gezien worden als het zegenen van de vruchtbaarheid van de bruid).

8 - Dan volgt de 'brýdeala' of 'brullaup', dit is het huwelijksfeest, in de vorm van een symbel (drinkfeest waarin in drie ronden de goden, de levenden en de doden geëerd worden) waarbij de bruid en bruidegom samen het eerste drankje drinken (mede, de godendrank), daarna wordt er door de gasten getoost op het nieuwe koppel, en daarna op de goden. Tussen en ronden van het toosten in kan met eten, dansen en is er muziek.

9 - Dan volgt de huwelijksnacht, waarbij de bruid en bruidegom al dan niet door getuigen naar de slaapkamer begeleidt moeten worden.

10 - Waarna als laatste de volgende ochtend het geven van het ochtendgeschenk door de bruidegom aan de bruid volgt in het bijzijn van getuigen.

Aangezien we geen hofgoði's meer kennen, is de keuze wie de huwelijksceremonie moet leiden aan het toekomstige stel zelf, het kan een vriend zijn of een familieoudste die als tijdelijk "priester" optreedt.

Wat betreft het uitbetalen van de 'bruidkoop', het 'bruidsgeschenk' en het 'ochtendgeschenk', hierbij moet je in deze moderne tijden toch meer aan symbolische geschenken denken, die de verbintenis tussen bruid en bruidegom symboliseren, dan aan geld (van Tacitus weten we bijvoorbeeld dat het ochtendgeschenk bestond uit zaken als wapens, vee en paarden, die de bruid dan weer aan haar kinderen diende door te geven bij hun huwelijk).

Als 'voorganger' willen we graag iemand van een Asatrú werkgroep (www.traditie.be) die al vaker huwelijken op deze manier 'gesloten' heeft, het liefst in samenwerking met de vader van de bruid (die zogezegd zijn dochter dan weggeeft aan haar echtgenoot), dat is vrij gebruikelijk.

We hebben als datum de dag na Vanadisnacht (feest gewijd aan Freya) gekozen en willen eigenlijk graag op de dag zelf een meiboom oprichten en we zijn hard op zoek naar een lokatie waar een vreugdevuur mogelijk is.

Maar dit is wel ook een religieus iets dus ik weet niet of je er iets aan hebt

Cygnet

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2005, 18:38:12 »
Hi Thora,

Je hebt net een vrij uitgebreide beschrijving gegeven van een ceremonie die - net als bijvoorbeeld een wicca ceremonie in een 'gothic' bruiloft zou passen. Gothic is een lifestyle die door verschillende mensen op verschillende manieren wordt ingevuld - de kunst is om de bruiloftceremonie zoveel mogelijk te laten aansluiten op hoe mensen hun leven invullen.

Ik hoop dat ik je vraag daar een beetje mee heb kunnen beantwoorden?

Thora&Neanie

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2005, 21:26:49 »
Ik weet wel wat gothic is, mensen plaatsen ons ook regelmatig in dat hokje,
maar ik vond het een nogal generaliserende opmerking dus vroeg ik me afwat je ermee bedoelde

ik vind het een raar idee om je "gothic bruiloft" in te vullen met een Asatrú ritueel als je verder niet Asatrú bent
 :dry:

Cygnet

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #6 Gepost op: 25 april 2005, 11:25:18 »
Thora,

Thora - ik weet dat het ritueel voor degenen die er waarde aan hechten heel bijzonder is en ik respecteer dat ook ten zeerste. Echter, je weet net als ik dat veel mensen met slechts beperkte kennis van de diepere materia "labels" plakken - en "gothic" is zo'n generalistisch label geworden.

Ik merk dat veel mensen graag een 'bijzonder' ritueel willen - of dat nu vanuit een 'traditionele geloofsovertuiging' is of vanuit een (vermeende) lifestyle. Ik probeer een ieders keuze te respecteren, hoewel ik soms wel uitleg dat je bepaalde rituelen niet altijd kan "lenen" omdat de betekenis ervan voor sommige mensen zo heilig is dat je het risico loopt mensen te kwetsen.

Ik wil niemand - dus ook jullie niet - in een hokje plaatsen en ik verontschuldig me als ik die indruk gewekt heb.

Cygnet.

ps. Mag ik nog zeggen dat ik het heel mooi vind dat jullie - uit overtuiging - voor zo'n krachtig ritueel kiezen?

Bungoo

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2005, 12:17:45 »
Veel mensen houden ipv een kerkelijke plechtigheid gewoon een "ceremonie onder vrienden". Lijkt erg goed op een misviering, maar dan zonder de priester en de gelovige aspecten. Gewoon ook bezinningsteksten en muziek en geloften enzo. Is erg mooi hoor !

natascha

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2005, 14:05:57 »
Het lijkt mij mooi om samen met je gasten naar een mooi plekje te gaan en daar samen dingen te ondernemen.
In een prieeltje in een park, of een gedeelte van een kasteeltje o.i.d.
Misschien willen jullie ouders iets zeggen, en samen duiven los te laten of champagne te drinken

Thora&Neanie

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #9 Gepost op: 26 april 2005, 21:43:46 »
[quote name=\'Cygnet\' date=\'25 April 2005, 11:25\']Thora,

Thora - ik weet dat het ritueel voor degenen die er waarde aan hechten heel bijzonder is en ik respecteer dat ook ten zeerste. Echter, je weet net als ik dat veel mensen met slechts beperkte kennis van de diepere materia "labels" plakken - en "gothic" is zo'n generalistisch label geworden.

Ik merk dat veel mensen graag een 'bijzonder' ritueel willen - of dat nu vanuit een 'traditionele geloofsovertuiging' is of vanuit een (vermeende) lifestyle. Ik probeer een ieders keuze te respecteren, hoewel ik soms wel uitleg dat je bepaalde rituelen niet altijd kan "lenen" omdat de betekenis ervan voor sommige mensen zo heilig is dat je het risico loopt mensen te kwetsen.

Ik wil niemand - dus ook jullie niet - in een hokje plaatsen en ik verontschuldig me als ik die indruk gewekt heb.

Cygnet.

ps. Mag ik nog zeggen dat ik het heel mooi vind dat jullie - uit overtuiging - voor zo'n krachtig ritueel kiezen?
[post=\"22653\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

 Ok :biggrin:  en sorry, ik las mijn berichtje net terug en moet zeggen dat het misschien wat geïrriteerd overkomt, dat was helemaal niet de bedoeling. En het was ook zeker niet persoonlijk bedoeld ook al kwam het misschien zo over omdat ik nogal fel reageerde terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig was. Nogmaals sorry :)

(cool taartmes hadden jullie trouwens op jullie bruiloft  :tongue: )

Cygnet

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2005, 00:01:13 »
Mes was nog cooler dan je al dacht - er zit een verhaal achter:

Ik ben ontzettende "koning arthur"-fiel ken de legende van Arthur en Quinevere dan ook uit m'n hoofd.. In al haar varianten mag ik wel zeggen..
Ongeveer 9 maanden voor onze trouwdag was mijn vriendinnetje - de vriendin van mijn net zo Arthur-o-fiele maatje - overleden...

Op de dag van onze trouwdag kregen wij dit zwaard cadeau - symbolisch voor het zwaard Exalibur (het zwaard van gerechtigheid) van Arthur. Zo zouden wij - in geval van nood - terug kunnen vallen op wat ook Quinevere en Arthur hadden gedaan. Toen zij betrapt was met Lancelot - wat hoogverraad betekende - ging zij op haar knieën voor arthur met het zwaard excalibur in beide handen. Ze vroeg hem haar met dat zwaard te onthoofden als het echt zo vreselijk was wat ze had gedaan. Hij kon het niet - en spaarde haar leven....

We kregen dit zwaard met de prachtig symboliek van mijn zus en moeder en de nagedachtenis aan Pip.  Het hangt nu op een mooie plek in onze woonkamer.

cadanawo

  • Held
  • *****
  • Berichten: 3147
  • Geslacht: Vrouw
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2005, 00:05:22 »
Wow Cygnet...het is wel een heel bijzonder verhaal!!!

Joanne

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2005, 00:18:38 »
wij trouwen ook die dag nog een keertje op onze eigen manier. Lokatie is bijna rond.
 De invulling gaan we ook zelf doen. Muziek, ik word weg gegeven door me oudste zoon van 14. We schrijven zelf een stukje tekst "eed" En we zijn nog opzoek naar een "ambtenaar" We hebben we iemand op het oog maar of hij het wilt doen weten we nog niet.
Het leukste is gewoon dat het heel persoonlijk word en helemaal hoe wij willen. Wij zijn op het idee gekomen door mijn mooiste dag, dat ze op het strand trouwen.


Hier kan je ook wel wat info vinden bijzonderetrouwceremonie

marieke

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #13 Gepost op: 27 april 2005, 00:18:51 »
Hoi,

Dit is een item waar ik zelf ook mee heb gezeten. Ik ben na zoeken op internet op de site www.mare-vieringen.nl terecht gekomen. Ik heb er uiteindelijk niets mee gedaan, maar mischien is het wat voor je.

Groetjes, Marieke

natascha

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #14 Gepost op: 27 april 2005, 08:37:00 »
Wij vinden de ceremonie in het gemeentehuis genoeg, we zijn niet zo van de "plechtigheden", we gaan lekker de rest van de tijd met onze naasten doorbrengen.

Vero

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #15 Gepost op: 27 april 2005, 09:22:00 »
Het lijkt me wel leuk en speciaal om een soort "dienstje"te hebben. Zonder geloof, maar meer iets intiems. Helaas zijn  mijn a.s en ik niet zo creatief om dit allemaal uit te denken en te organiseren, en het kost allemaal nog veel extra geld ook.

Mijn broer en schoonzusje zijn vorig jaar getrouwd voor de wet en de kerk. "s middags in het gemeentehuis, en 's avonds in het kerkje hier in het dorp. De kerkdienst was echt wel mooi voor hun. We hadden de kerk helemaal verlicht met waxinelichtjes en het pad voor de kerk ook volgezet met kaarsjes. In de kerk hadden we in ieder raam een witte roos neergezet, en ook de grote kroonluchter zat vol met kaarsjes en rozen.
Wat ik tijdens de dienst wel vond was dat de voorganger (volgens mij noem je dat zo) het alleen maar had over de relatie die hij en zij met God aangingen, en geen enkele keer sprak over de relatie en liefde die ze voor elkaar voelen.....
Dat viel mij erg op, misschien omdat ik zelf heel weinig met de kerk heb, want mijn schoonzusje zei later dat dat haar helemaal niet opgevallen was.

Joanne

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #16 Gepost op: 27 april 2005, 13:08:21 »
Wij hebben een lokatie die waarschijnlijk niks gaat kosten. Dat is een geluk.
Voor de rest je kan het zo goedkoop houden als je zelf wilt.
ALs je al voor de wet bent getrouwd mag daarna het iedereen doen.

Wij hebben gekozen voor een bekende met een leuke babbel, die neit al te dicht bij ons staat. Omdat we willen dat het ook niet willen dat het allemaal emotioneel wordt

Als je gaat zoeken kan je heel veel dingen vinden die wel bij je passen of invulling voor een extra dienst

Thora&Neanie

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #17 Gepost op: 28 april 2005, 15:40:54 »
[quote name=\'Cygnet\' date=\'27 April 2005, 00:01\']Mes was nog cooler dan je al dacht - er zit een verhaal achter:

Ik ben ontzettende "koning arthur"-fiel ken de legende van Arthur en Quinevere dan ook uit m'n hoofd.. In al haar varianten mag ik wel zeggen..
Ongeveer 9 maanden voor onze trouwdag was mijn vriendinnetje - de vriendin van mijn net zo Arthur-o-fiele maatje - overleden...

Op de dag van onze trouwdag kregen wij dit zwaard cadeau - symbolisch voor het zwaard Exalibur (het zwaard van gerechtigheid) van Arthur. Zo zouden wij - in geval van nood - terug kunnen vallen op wat ook Quinevere en Arthur hadden gedaan. Toen zij betrapt was met Lancelot - wat hoogverraad betekende - ging zij op haar knieën voor arthur met het zwaard excalibur in beide handen. Ze vroeg hem haar met dat zwaard te onthoofden als het echt zo vreselijk was wat ze had gedaan. Hij kon het niet - en spaarde haar leven....

We kregen dit zwaard met de prachtig symboliek van mijn zus en moeder en de nagedachtenis aan Pip.  Het hangt nu op een mooie plek in onze woonkamer.
[post=\"23269\"]<{POST_SNAPBACK}>[/post]
[/quote]

Dat is inderdaad een mooi verhaal.
Is het de Braveheart Claymore? Dat is ook een heel mooi zwaard :) (zit er op de foto   echt blauw aan in plaats van bruin?)

Cygnet

  • Gast
Alternatief Voor Trouwen In De Kerk
« Reactie #18 Gepost op: 28 april 2005, 22:17:45 »
Ja - het "handvat" is blauw... en volstrekt toevallig dezelfde kleur als het lijfje van m'n jurk.. en dezelfde stof.... het was gewoon voorbestemd!

Welk zwaard het precies is weet ik niet - zoals gezegd hebben we het cadeau gekregen!

 

* Lid info

 
 
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

* Top boards